پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
وقف

حجت الاسلام صادقی گفت: یکی از عوامل تسهیل کننده جریان انتقال معارف شیعی ، فرهنگ وقف است، فرهنگی که نه تنها آثار مادی و ملموس، بلکه نتایج بلند مدت معنوی و اخلاقی در طول تاریخ به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام رضا صادقی در نشست خبری دهه بزرگداشت و تکریم امامزادگان عظیم الشان، اظهار داشت: از رسول خدا(ص) نقل شده که فرمودند: « مَنْ زارَنيِ أَوْ زَارَ أَحَداً مِنْ ذُرِّيَّتيِ، زُرْتُهُ يَومَ القِيامَةِ فَأَنْقَذْتُهُ مِنْ أَهْوَالِه (1) كسي كه من يا يكي از فرزندانم را زيارت كند، روز قيامت به زيارت او مي آيم و او را از هول و هراس آن روز رهايي مي دهم.»

وی افزود: هرجا این بقعه های متبرکه باشند نشان از این است که یک اهل توحیدی در آن آرمیده است و برخلاف شبهات و ادعاهای فرقه های انحرافی مانند وهابیت، این اماکن معنوی محل ارتباط با خداوند و مامنی برای تلطیف کردن زندگی محسوب می شوند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه امامزادگان مراکز توسعه فرهنگ شیعی هستند، تصریح کرد: یکی از عواملی که سبب اهمیت به امر زیارت قبور سادات و امام‌زادگان می‌شود دریافتن و فهمیدن شان حرمت و ارزش سادات است.

حجت الاسلام صادقی ادامه داد: با توجه به باورها و اعتقادات اصیل، راسخ و خالصانه شیعیان درباره مقام و منزلت خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام و مقوله شفاعت، فرهنگ زیارت و توسل در فرهنگ تشیع بیشتر نمایان می شود.

وی در ادامه بیان کرد: همواره مزار متبرکه امامان و معصومین(ع) و فرزندان ایشان با غنا بخشیدن به تاریخ و ادبیات مذهبی، امیدها را زنده نگه داشته، مأمن، ملجأ و پناهگاهی برای شیعیان و پیروان خویش محسوب می شوند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان به قسمتی از آثار و برکات زیارت امامزادگان اشاره کرد و گفت: حضور مداوم در اماکن متبرکه، قرائت نماز، خواندن زیارت و به جا آوردن آداب و رسوم ویژه آن بزرگواران و اماکن مقدس، مظاهر اصلی و فرعی نقش پذیری و اجتماعی شدن دینی و مذهبی را تشکیل می دهند.

حجت الاسلام صادقی در ادامه به نقش و جایگاه فرهنگ غنی وقف در جهت گسترش فرهنگ شیعه اشاره کرد و خاطر نشان شد: یکی دیگر از عوامل تسهیل کننده جریان انتقال معارف شیعی را باید فرهنگ وقف دانست، فرهنگی که نه تنها آثار مادی و ملموس، بلکه نتایج بلند مدت معنوی و اخلاقی در طول تاریخ به دنبال داشته است، به موازات احداث و توسعه زیارتگاه ها زمینه و بستری نیز برای تبلیغ مذهبی و توسعه معارف دینی فراهم شده است تا جایی که امروزه در پرتو سرمایه های ناشی از فرهنگ وقف، فعالیت های فرهنگی نیز گسترش یافته است.

وی، زیارت بقاع متبرکه و امامزادگان را به عنوان خاستگاه اعتقادی، کلامی و فقهی در تحکیم و تثبیت مبانی اعتقادی شیعیان موثر دانست و افزود: با توجه به جایگاه والای زیارت و اهمیت و نظر داشتن به این ارزش، لزوم محبت به اهل بیت خاندان عصمت و طهارت را به همراه دارد، زیرا انسان با وجود آراسته شدن به این زیور الهی و اتصال به اسباب نجات و هدایت، یعنی محبت و اقتدا به اهل بیت، طریق سعادت و کمال را پیدا می‌کند و از اضمحلال و نابودی زندگی و افتادنش به ورطه هلاکت و تباهی جلوگیری می‌کند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه به اهمیت زیارت امامزادگان اشاره کرد و یادآور شد: امامزادگان در امتداد رسالت پیامبر و ولایت ائمه اطهار مانند شاخ و برگ پرثمره ولایت هستند و این ستاره های آسمان هدایت و ولایت بدون واسطه و گاهی با وسایطی چند به امامان معصوم و حجج الهیّه (ع) متصل می شوند؛ پاره های تن آن عزیزان خدا به شمار می روند و زیارت آن گوهرهای تابناک راهی برای نیل به رضا و خشنودی آبای گرامی و اجداد پاک آنهاست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha