پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 421312
۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
معرفی کتاب امام رضا

حوزه/ تحليل زندگاني اهل بیت( ع ) از اهميت بسزايي برخوردار است. در اين ميان، تحليل و بررسي زندگاني امام رضا( ع ) و خواهر گرامی ایشان نیز درميان زندگاني ساير بزرگان دین جایگاه ویژه ای دارد .

خبرگزاری «حوزه» در دهه کرامت ، به معرفی تعدادی از کتاب های چاپ شده در خصوص این امام همام و خواهر بزرگوار ایشان، می پردازد .

قرآن حکیم از منظر  امام رضا (ع) 

نویسنده این کتاب حضرت آیت الله جوادی آملی است که انتشارات  اسرا آن را  در 374 صفحه منتشر کرده است.

از بهترین زمینه‌هایی که می‌توان به هماهنگی ثقل اکبر و اصغر، راه یافت، این است که قرآن را از زبان عترت و عترت را از زبان قرآن بیابیم.  کتاب ارزشمند «قرآن حکیم از منظر امام رضا (علیه‌السلام)» در راستای این هدف تألیف شد و در مباحث وزین خویش در یک مقدمه، یک روضه و چهار جنت به آشنایی با حقیقت قرآن، قرآن علمی و عینی، راه و شرایط شناخت قرآن، موانع شناخت قرآن، تفاوت تدبر در قرآن و استنطاق آن، تشویق قرآن به تحصیل برهان عقلی و دریافت شهود قلبی،  جایگاه شهود قلبی در قرآن و… می‌پردازد.

 

التفسیر المرتضی للامام علی بن موسی الرضا (ع)

مولفان این کتاب دکتر بهنیا و دکتر طاهری درصدد ارائه تفسیری از قرآن براساس احادیث امام رضا(ع) هستند و در این کتاب آیات سوره های مختلف قرآن را بنابر احادیث امام رضا تفسیر نموده اند. این کتاب که به زبان عربی و در ۴۲۴ صفحه منتشر شده است در هشتمین جشنواره کتاب سال رضوی حائز رتبه گردید.

 

آموزه های مهدوی در کلام رضوی

آخرین اثر استاد معظم نجم الدین طبسی در ارتباط با احادیث امام رضا در مورد امام زمان و مهدویت است. این کتاب در ۷۲ صفحه و به مناسبت ایام با سعادت دهه کرامت منتشر شده است.

 

امام رضا (ع)‌ به روايت اهل سنت

اين اثر با  استفاده از ۲۰۰ كتاب از منابع اهل سنت شخصيت درخشان و دانش بي مانند امام رضا(ع)‌ را مورد بررسی قرار داده و مي توان آن را گام جديدي در عرصة شناخت جامع زندگي هشتمين وصي پيامبر اكرم (ص) دانست. نویسنده این کتاب محمد محسن طبسی آن را در ۳۷۲ صفحه تالیف نموده است.

 

ماه غریب من

این کتاب  نوشته مجید ملامحمدی است که توسط بهنشر منتشر شده است. شامل داستا‌ن‌های کوتاهی در خصوص زندگی امام رضا(ع) اتفاقات و روایات آن زمان و معجزات و ملاقات‌های مردم با امام هشتم است که به ترتیب زمانی مرتب شده‌اند و از زمان خریدن نجمه خاتون به عنوان یک کنیز به فرمان امام موسی کاظم(ع) تا زمان شهادت امام رضا(ع) با زبانی ساده و روان به تصویر کشیده است.

 

غریب قریب

کتاب حاضر نوشته مهدی قزلی بوده و توسط انتشارات امیرکبیر چاپ گردیده است. موضوع کتاب، سرگذشت نامه‌ای کوتاه از زندگی امام هشتم؛ علی‌بن موسی(ع)است. مطالب کتاب به وقایع تاریخی و اجتماعی عصر آن امام همام پرداخته است و در قالب داستان‌های کوتاه با زبانی ساده نگارش یافته است. این کتاب سعی دارد با تأمل و دقت در زندگانی حضرت رضا(ع) و با تکیه بر فرم کوتاه‌نویسی و ساده‌نویسی در نثر، زمینه آشنایی سریع و صریح با ایشان را فراهم کند. نگارنده، بعد از ارائه مقدمه‌ای کوتاه درباره وضعیت تاریخی و اجتماعی و سیاسی عصر آن حضرت(ع) ، وقایع مهم و تأثیرگذار را در قالب داستان‌های کوتاه بازگو می‌کند. در بخشی از این نوشتار به صفات برجسته امام رضا(ع) اشاره شده است.

 

اقیانوس مشرق

نویسنده مجید پورولی کلشتری و  انتشارات این کتاب عصر داستان می باشد، کتاب حاضر در 232 صفحه تدوین شده و با قیمت 7 هزار تومان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است

رمانی که در زمان حضور امام  در طوس اتفاق می افتد. شخصیت اصلی داستان جوانی که به دنبال چشمه آب حیات است، در بیایانی گرفتار می آید و به عنایت امام رضا ع از بیابان نجات پیدا کرده و با پیرمردی از شیعیان امام آشنا می شود. در مسیری با پیرمرد همراه می شود و با او و دیگران درباره امام رضا علیه السلام و مسئله امامت گفت و گو می کند. ماجراها و حادثه هایی که در رمان اتفاق می افتد گفت و گوها را زیبا کرده و آنها را از حالت تصنعی خارج کرده است. این رمان را که بر پایه کتب حدیثی معتبری چون کافی، ارشاد و ... بناشده است. خواندن این رمان فوق العاده را از دست ندهید.

 

امام رضا(ع) برای دبستانی‌ها

 کتاب حاضر نوشته حسین فتاحی است که با کمک انتشارات قدیانی منتشر گردیده است. «چهارده قصه، چهارده معصوم» عنوان مجموعه کتابی برای دبستانی‌هاست. این مجموعه کتاب‌ها که برای گروه سنی کودک و نوجوان نوشته شده در چهارده جلد جداگانه منتشر شده است. کتاب‌هایی که هر یک گویای زندگی یکی از ائمه اطهار(ع) هستند. از بارزترین ویژگی‌های این داستانها می‌توان به زبان ساده‌ای اشاره کرد که در آن‌ها به کار رفته و به دلیل همین سادگی، داستا‌ن‌ها برای کودکان دبستانی قابل درک و جذاب شده‌اند.

کتاب حاضر از این مجموعه حاوی داستان‌هایی است از زندگی هشتمین امام شیعیان؛ حضرت رضا(ع) در این قصه‌ها از تولد، خانواده، تحصیل، مدارج علمی، خصوصیات اخلاقی و شهادت امام(ع) صحبت شده است. فتاحی نویسنده این کتاب، ضمن رعایت سندیت وقایع تاریخی هر داستان و ذکر نام دقیق شخصیت‌ها، مکا‌ن‌ها و تاریخ‌ها سعی کرده تا جنبه داستانی آثار مورد نظر را هم نادیده نگیرد. از این طریق علاوه بر بازنگری حوادث و شرح زیبایی‌های زندگی چهارده معصوم(ع) خواننده به پیگیری هر داستان و مراجعه به کتاب بعدی تشویق می‌شود.

 

گزارش لحظه به لحظه  از سفر امام رضا (ع) به ايران

نویسنده کوشیده است که اتفاقات این سفر از آغاز سفر از مدینه، آخرین حج، ورود به ایران ، منازل مختلف اقامت درطول سفر، ورود به نیشابور و طوس و بالاخره پایان سفر در قالب داستان ارائه کند آن گونه که خوانندگان، خود را همسفر ایشان بدانند و از هر واقعه ای درسی بیاموزند. این کتاب در ۶۴ صفحه توسط محمدرضا انصاری تالیف گردیده است.

 

علي بن موسي (ع) امام رضا

مجموعه کاملی از سیره و تاریخ زندگی امام رضا(ع) در ۸۴۰ صفحه به قلم شیوای مرضیه محمدزاده، کتابی مفصل و کامل جهت آشنایی با امام رضا(ع) و وقایع و اتفاقات زندگی آن حضرت از ولادت تا شهادت آن حضرت است.

 

سایر منابع:

 

در مکتب عالم آل محمد امام علی بن موسی الرضا(ع)، علی قائمی، نشر امیری

  زندگانی ثامن الائمه امام علی بن موسی الرضا (ع)، سیدمحمدتقی مدرسی، نشر محبان الحسین (ع)

زندگی سیاسی هشتمین امام: حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع)،سیدجعفرمرتضی عاملی، مترجم: سیدخلیل خلیلیان،  دفتر نشر فرهنگ اسلامی

 امام علی بن موسی الرضا (ع) منادی توحید و امامت، محمدجواد معینی،نشر بنیاد پژوهشهای اسلامی

 پاره‌ای از بهشت (سیره رضوی) از غربت مظلومانه تا شهادت غریبانه، محسن غفاری، نشر پیام آزادی

 تحفه شاهیه عباسیه،حسین رضوی‌برقعی، نشر باورداران

طب الرضا، تدوین:نصیرالدین امیرصادقی، نشر معراجی

 ستاره من، ناصر   نادری ، نقاش:محمدحسین  صلواتیان ، نشر پیام محراب

خلاصه‌ای از زندگانی حضرت رضا (ع)، علی اکبرزاده،نشر سلسله

کرامات الرضویه (ع)،علی میرخلف‌زاده،  نشر مهدی‌یار

شفا یافتگان از متوسلین به امام رضا (ع)، محمد غفوری، نشر شفا

  صحیفه الرضا (ع)،جواد قیومی‌اصفهانی،دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین

 ترجمه جلد دوازدهم بحارالانوار، محمدباقربن‌محمدتقی مجلسی، مترجم: موسی خسروی نشر کتابفروشی اسلامیه

عیون اخبار الرضا علیه‌السلام، محمدبن‌علی ابن‌بابویه، مترجم: علی‌اکبر غفاری ، نشر دار الکتب الاسلامی

 هشتاد و هشت کلام از هشتمین امام حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) ، حسین حائری‌کرمانی، نشر بنیاد پژوهشهای اسلامی

 قبله هفتم، تدوین: عباس مشفق‌کاشانی، نشر اسوه

خورشید ولایت، گرداورنده :اداره ‌کل‌ارشاداسلامی‌خراسان،  نشرجلیل

فضایل و سیره امام رضا (ع) عالم آل محمد در آثار حسن‌زاده آملی، عباس عزیزی، نشر صلاه

حسنی می‌ره به شهر قم (حرم حضرت معصومه (س))،شاعر: مهرانگیز اشرف‌پور ، زائر آستان مقدس

حضرت معصومه (س)آئینه عصمت: پژوهشی نو پیرامون زندگی و هجرت کریمه اهل بیت (س) ،ضیاءالدین نجفی - آثار اهل البیت (ع)

دختری از جنس نور: به مناسبت تولد حضرت معصومه (س)شاعر: زهرا کفاش؛ تصويرگر: حامد غفاریان - همیاران جوان

در عصمت (نگاهی بر زندگانی حضرت فاطمه معصومه (س)علی‌اشرف عبدی - زائر آستان مقدس

هدیه معصومیه: اجمالی از زندگی حضرت فاطمه معصومه (س) و شرح روایات نقل شده توسط حضرت،صفر فلاحی - زائر آستان مقدس.

عنایات معصومیه (از زبان خادمین آستانه مقدسه حضرت معصومه (س)،محمدعلی زینی‌وند - زائر آستانه مقدسه .

شرح زندگانی و شخصیت والای حضرت فاطمه معصومه (س)،علی‌اکبر مهدی‌پور؛ محقق: جواد هاشمی .

تاریخچه حرم مطهر  حضرت فاطمه معصومه (س)،مرتضی اشرافی، نشر ائمه و نسل جوان .

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha