پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امضای تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه مذاهب اسلامی ودانشگاه آرابایف قرقیزستان

حوزه/ تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه مذاهب اسلامی ودانشگاه آرابایف قرقیزستان، جهت فعالیت های مشترک علمی و آموزشی منعقد شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه»، به نقل از دانشگاه مذاهب اسلامی، در ادامه سفر رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و هیئت همراه به کشور قرقیزستان که بنا به دعوت وزیر علوم این کشور انجام شد، دیدارها و بازدیدهای مختلفی از مراکز علمی و دانشگاهی این کشور صورت گرفت و در یکی از این دیدارها در دانشگاه آرابایف، تفاهم نامه همکاری های مشترک علمی و آموزشی میان طرفین منعقد شد.

این توافقنامه به امضای حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری؛ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و دکتر طالب بیگ عبدالرحمن اف؛ رئیس دانشگاه آرابایف رسید.

در این دیدار امکان جذب و پذیرش دانشجو، تبادل استاد و دانشجو، چاپ و انتشار مجلات مشترک علمی، ایجاد فرصت‌های مطالعاتی برای دانشجویان و اساتید، برگزاری اردوهای مشترک جهت بازدید از دست آوردهای جمهوری اسلامی ایران و استفاده از تجارب طرفین ازسوی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی مطرح شد.

حجت الاسلام و المسلمین مختاری ضمن خرسندی از گفتگو و مذاکره هیئت دانشگاهی ایران و قرقیزستان به معرفی دانشگاه مذاهب اسلامی ایران که به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی تاسیس شده است پرداخت و ویژگی‌ها و امتیازات این دانشگاه را بر شمرد و گفت: همه مذاهب اسلامی در این دانشگاه کرسی تدریس دارند و اتباع و پیروان مذاهب مختلف با بهره مندی از استادان خودشان منابع مورد تایید مذهب خود را تحصیل و تدریس می‌کنند.

جذب و پذیرش دانشجو از کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اسلامی برای ما اولویت دارد

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: این دانشگاه بیش از دو دهه است که فعالیت دارد و دانشجویان بین المللی نیز در این دانشگاه حضور دارند و اولویت جذب و پذیرش دانشجو از کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اسلامی را در دستور کار داریم و آماده همکاری با دانشگاه های کشور دوست و برادر قرقیزستان درهمه جوانب هستیم.

وی ادامه داد: ما آماده همکاری های علمی و بین المللی و برگزاری نشست های مشترک علمی و همایش های بین المللی با دانشگاه آرابایف در تهران و بیشکک هستیم و به لحاظ اشتراکات دینی و فرهنگی موجود میان دو کشور می توانیم فعالیت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مختاری اظهار داشت: دانشگاه مذاهب اسلامی آمادگی بورسیه دانشجویان در مقطع ارشد و دکتری و تبادل استاد و دانشجو نیز برای ما ممکن است و معتقدیم کاربر روی تاریخ و کشورهای مختلف باعث تقویت زمینه‌های همکاری خواهد شد و دانشجویان می‌توانند برای فرصت های مطالعاتی و تکمیل پایان نامه های خود به کشورهای طرفین سفر کنند و از فرصت های مطالعاتی بهرمند شوند.

مام هدف ما مبارزه با افراط گری و ترویج فرهنگ تقریب است

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی بیان داشت: تمام هدف ما مبارزه با افراط گری و خشونت؛ و ترویج فرهنگ تقریب و نهادینه کردن این فرهنگ و نشان دادن چهره واقعی اسلام عزیز به دنیاست و در این خصوص آمادگی همکاری در همه موضوعات دانشگاهی و علمی را داریم.

حجت الاسلام و المسلمین مختاری با ابراز خرسندی از امضای این تفاهم‌نامه گفت: ان‌شاءالله قدم های مبارکی در جهت تعمیق و تقویت ارتباطات علمی و دانشگاهی ایران با کشور دوست و برادر قرقیزستان، با این تفاهم نامه رقم بخورد و شاهد دستاوردهای مثبت آن به زودی باشیم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین از همتای قرقیزی خود جهت سفر به ایران و بازدید از دانشگاه مذاهب اسلامی دعوت به عمل آورد و از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیشکک برای برگزاری این دیدار و مراسم امضای تفاهم نامه قدردانی کرد.

دکتر طالب بیگ عبدالرحمن اف رئیس دانشگاه آرابایف  نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از آشنایی با دانشگاه مذاهب اسلامی در ایران با چنین ماموریت و رسالت مهم و ارزشمندی، به معرفی تاریخچه و فعالیت دانشگاه آرابایف پرداخت و آمادگی همه جانبه خود را برای همکاری با دانشگاه مذاهب در قالب تفاهم نامه همکاری اعلام کرد.

ابراز تمایل رئیس دانشگاه آرابایف برای حضور استادان و دانشجویان قرقیز در ایران

وی اظهار داشت: ما دارای پیشینه مشترک از لحاظ دینی، تاریخی و زبانی هستیم و ایران دارای منابع غنی علمی است و ما نیز خواستار حضور استادان و دانشجویان خود در ایران جهت استفاده از این منابع هستیم و اگر این امکان برای ما هم فراهم شود تا دوره های کوتاه مدت در ایران داشته باشیم و تبادل استاد و دانشجو داشته باشیم بسیار مغتنم است.

امضای تفاهم نامه مشترک بین دانشگاه مذاهب اسلامی ایران و دانشگاه آرابایف قرقیزستان

 دکتر طالب بیگ عبدالرحمن اف با بیان این که امیدواریم این تفاهم‌نامه سر آغاز همکاری‌های مشترک باشد، گفت: پیشنهاد انتشار مجلات مشترک از سوی هیئت ایرانی برای ما بسیار جالب بود و محققان ما آمادگی کامل جهت ارائه مقاله دارند و علاقه مند به انتشار مقالات خود در مجلات علمی ایران هستند.

دانشگاه آرابایف و یکی از قدیمی ترین دانشگاه های قرقیزستان با ۷۵ سال قدمت است

دانشگاه آرابایف یکی از دانشگاه های دولتی کشور قرقیزستان و یکی از قدیمی ترین دانشگاه های این کشور با ۷۵ سال قدمت است که سابقه زیادی درزمینه شرق شناسی دارد و به زبان های مختلفی از جمله زبان فارسی در این دانشگاه تدریس می‌شود. این دانشگاه حدود ۱۰ هزار دانشجو در سطوح مختلف دارد و از ویژگی‌های منحصر به فرد آن داشتن رشته های الهیات است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha