جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر علی سروری-دبیر جایزه جهانی گوهرشاد

حوزه/ رئیس دبیرخانه جایزه جهانی گوهرشاد گفت: این جایزه تلاشی برای شبکه سازی میان بانوان فرهیخته و نیکوکار دنیا با یکدیگر است و امیدواریم در آینده مرکز جهانی نیکوکاری گوهرشاد تأسیس شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران،، دکتر علی سروری در نشست خبری دومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد که در باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد، با بیان اینکه آستان قدس رضوی در سال 95 اولین دوره این جایزه را با موفقیت برگزار کرده است. ابراز کرد: این جایزه به 8 بانوی فرهیخته و نیکوکار مطرح جهان اهدا می‌شود که 4 بانو در عرصه ملی و 4 بانو در عرصه بین المللی انتخاب می‌شوند.

وی در تشریح دلایل برگزاری جشنواره جایزه جهانی گوهرشاد، ابراز کرد: این جایزه در راستای اجرای بند 4 حکم مقام معظم رهبری به تولیت آستان قدس رضوی و مبنی بر ترویج معارف قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام به‌منظور جریان‌سازی فرهنگی مبتنی بر نیکوکاری برگزار می‌شود.

سروری خاطرنشان کرد:‌ هدف از این جایزه، تجلیل از بانوان فرهیخته و نیکوکار در سراسر جهان در لوای پرچم مبارک امام علی بن موسی الرضا(ع) است که البته به یاد و نام یکی از خادمان آن حضرت یعنی بانو گوهرشاد برگزار می‌شود و بر اساس آن هر سال به 8 بانوی نیکوکار که در داخل و خارج کشور اقدامات چشمگیری داشته‌اند، این جایزه جهانی اهدا می‌شود.

رئیس دبیرخانه جایزه جهانی گوهرشاد با اشاره به اینکه برای نیکوکاران شرکت کننده در این جشنواره هشت محور تعریف شده است، بیان کرد: این هشت محور در عرصه نیکوکاری عبارتند از ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری اسلامی، عرصه علمی، آموزشی و پژوهشی، تلاش در عرصه‌های فرهنگی و رسانه‌ای، وقف، امور عمرانی، پزشکی و مدیریت و کارآفرینی است.

وی با اشاره به اینکه رزومه 60 بانوی نیکوکار داخلی و 60 بانوی نیکوکار خارجی در این دوره از جشنواره توسط 17 داور مورد بررسی قرار گرفته است، بیان کرد: در عرصه بین الملل 4 بانوی فرهیخته و شاخص از کشورهای سوریه، عراق، کویت و نیجریه برگزیده شده‌اند، تلاش شده در انتخاب برگزیدگان تنوع جغرافیایی و تنوع موضوعاتی رعایت شود.

رئیس دبیرخانه جایزه جهانی گوهرشاد با بیان اینکه جایزه جهانی بانو گوهرشاد اقدامی نمادین برای ترویج فرهنگ نیکوکاری است، تصریح کرد: بدون شک در این جشنواره تمام بانوان شایسته مورد بررسی قرار نگرفته‌اند و چه بسیار هستند نیکوکاران گمنامی که ما نتوانستیم آنها را شناسایی کنیم و یا رزومه‌های آنها به دست ما نرسیده است.

سروری با بیان اینکه این جایزه تنها مختص بانوان شیعه یا مسلمان نیست، بیان کرد: تمام بانوان فرهیخته و نیکوکار ادیان توحیدی در این جشنواره می توانند شرکت کنند، تا از بانوانی که ضمن ایفای نقش مادری و همسری در عرصه اجتماعی نیز بصورت بانویی فرهیخته و اثرگذار در عرصه نیکوکاری نقش آفرین هستند، تقدیر شود.

وی با بیان اینکه بانوگوهرشاد علارغم اینکه اهل تسنن بوده، اما نسبت به اهل بیت علیهم‌السلام محبت بسیاری داشته است، خاطرنشان کرد: بانو گوهرشاد نمونه‌ای از زنان نیکوکاری است که در مسیر اعتلاء دین گام برداشت و مسجد جامع گوهرشاد در حرم مطهر حضرت رضا(ع) نشانه‌ای از خیرخواهی این زن مؤمن و ارادت وی به خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام است.

رئیس دبیرخانه جایزه جهانی گوهرشاد با اشاره به اینکه تمام افراد نیز می‌توانند خیران گمنام را به این جشنواره معرفی کنند، اظهار کرد: افراد مطلع می‌توانند اطلاعات مربوط به خیران را در سایت جایزه جهانی گوهرشاد به آدرس goharshad.aqr.ir وارد کنند تا در دوره‌های بعدی جشنواره، شرکت کننده این جایزه جهانی باشند.

سروری این جشنواره را اقدامی نمادین برای ترویج فرهنگ نیکوکاری معرفی و اظهار کرد: جهانی شدن یک جایزه از عهده یک نهاد خارج است، رسانه‌ها باید به میدان بیایند تا با استفاده از ظرفیت معنوی آستان قدس رضوی این جایزه جهانی که ویژه بانوان فرهیخته و نیکوکار است، به جهانیان معرفی شود.

در نشست دکتر واعظی، یکی از اعضای هیئت داوران این جشنواره  نیز ضمن تجلیل از ابتکار آستان قدس رضوی در برگزاری این جایزه جهانی، ابراز کرد: اهدای این جایزه فرصتی برای قدرشناسی از اندیشه‌های خیرخواهانه و حرکت‌های متعالی نیکوکاران است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha