جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله ممدوحی

حوزه/ آیت الله ممدوحی با بیان اینکه وجود رهبر یکی از شروط حفظ دین است، اظهار کرد: عامل شکست و رکود گروه‌های جهان اسلام نبود یک رهبر الهی برای هدایت آن‌هاست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله حسن ممدوحی در ادامه  سلسله جلسات دانش افزایی اساتید و طلاب که در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزارمی‌شود، با بیان اینکه فطرت انسان موجب شد تا خداوند فرشتگان و شیطان را به سجده بر انسان امر کند، فطرت را همان نظام روحی و ربانی انسان عنوان کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه حفظ دین جزو مهم‌ترین ضروریات است، اظهار کرد: ضرورت حفظ دین به اندازه‌ای مهم است که امام باقر(ع) برای جلوگیری از نابودی دین و حکومت اسلامی، از عبدالملک مروان در برابر قیصر روم که قصد حمله به سرزمین‌های اسلامی را داشت، حمایت کردند. به عبارتی امثال عبدالملک و حکومت‌هایشان فانی هستند اما دین و اسلام باقی می‌ماند و ما نیز باید در جهت حفظ و تداوم آن اقدام کنیم.

آیت الله ممدوحی افزود: امام علی(ع) که قصد پذیرش خلافت را نداشت نیز‌ به علت ترس از نابودی و یا ناقص شدن دین بود که در برابر اصرار مردم، حاضر شدند حکومت و خلافت را بپذیردند و به این وسیله دین را حفظ کنند.

وی با تأکید بر اینکه نگهداری و حفظ دین شروطی دارد که مهم‌ترین آن وجود رهبری جامعه است، ابراز کرد: کشورهای اسلامی مانند مصر، تونس، افغانستان، لیبی و حتی لبنان به دلیل نبود یک رهبر متلاشی شدند؛ در این میان مقام معظم رهبری به عراق و لبنان نظر و توجه کرده و این دو کشور را حفظ کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مصر انقلاب‌های شکست خورده فراوانی به خود دیده است، تصریح کرد: نویسنده‌ فرانسوی پس از تحقیق در انقلاب‌های کشورهای اسلامی به ویژه کشور مصر عنوان کرد نقش رهبری این انقلاب‌ها را باید یک فرد پیشتاز ثابت قدم و مصمم به عهده بگیرد، امری که کسی در کشور مصر قادر به ایفای این نقش نبود چرا که ناسیونالیسم یعنی شکل جدیدی از غرب، جای آن رهبر را اشغال کرد و این کشور در حالی که گمان می‌کرد به آزادی رسیده است، به هدفش نرسید.

آیت الله ممدوحی با بیان اینکه حتی غربی‌های آگاه و منصف نیز به این موضوع پی برده اند که وجود یک رهبر، دین و حکومت را حفظ می‌کند، عنوان کرد: عامل شکست و رکود گروه‌های جهان اسلام نبود یک رهبر الهی برای هدایت آن‌هاست.

وی با بیان اینکه دین اسلام مختص نسل خاصی نیست، اظهار کرد: دین اسلام سه اطلاق افرادی، مکانی و زمانی دارد. یعنی اسلام و قرآن ‌به عنوان آخرین دین الهی، بشریت و بنی‌آدم را در هر مکان و هر زمانی مخاطب قرار می‌دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: بنابراین مخاطب قرآن و اسلام، انسان مطلق است و چنین فردی باید همواره تحت رهبری قرار داشته باشد.

آیت الله ممدوحی با تأکید بر اینکه بی‌نظمی موجب انهدام نسل می‌شود، بیان کرد: طبع انسان سود پرست است و او را برای جذب منافع به سمت خویش و دفع ضرر به سمت دیگران هدایت می‌کند و این امر موجب ایجاد یک تضاد و نزاع می‌شود که همواره بین فقیر و ثروتمند، ظالم و مظلوم، قوی و ضعیف و غیره برقرار است؛ بنابراین نمی‌توان مردم را بدون رهبر به حال خود رها کرد چرا که خود و جامعه‌شان را نابود می‌کنند.

وی با بیان اینکه بقای جامعه وابسته به رهبر و هدایت‌های اوست، خاطرنشان کرد: تجمع و گرد هم جمع شدن مردم، وحدت، وجود رهبر و اطاعت از او جزو موضوعات مهمی است که در آیات و روایات بر آن تأکید شده است.

انتهای پیام/ 313/28

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha