پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام والمسلمین واعظی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین واعظی گفت: کسانی که به طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی می پیوندند ۱۳ تا ۲۷ مرداد ماه سال جاری در مؤسسه فرهنگی وسف در اطراف قم مستقر می شوند که ۳۹۰ دانشجو اسکان پیدا می کنند و برای کسانی که به این دوره می پیوندند دو هفته برنامه فشرده به صورت صبح و بعد از ظهر برگزار می کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی امروز در نشست خبری سومین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی که در سالن کنفرانس مرکز همایش های غدیر برگزار شد، به تشریح برنامه های این طرح پرداخت و گفت: به عنوان جامعه اسلامی اگر بخواهیم رشد کنیم و مدنیت مناسب با ارزش ها و بافت فرهنگی خود را به وجود بیاوریم باید مسائل خود را خودمان حل کنیم؛‌ نمی توانیم نسخه های دیگران را که با توجه به بافت فرهنگی خود به وجود آورده اند تقلیدوار در جامعه خود تطبیق کنیم که در این صورت، مولد مدنیت و تمدن نخواهیم بود.

وی افزود: اندیشمندان ما باید برای مسائل بومی  راه حل های بومی خودمان را بیابند چرا که پیشرفت جامعه ما در گرو یافتن پرسش های علمی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: بدنه علمی کشور باید به حرکت در بیاید و تولید دانش کند تا این واقعه مهم اتفاق بیفتد؛ چرا که ما سه قشر اساتید دانشگاه، دانشجویان و حوزه علمیه را در کشور داریم که اگر این سه قشر به حرکت در بیایند این اتفاق مبارک به وقع می پیوندد.

 حجت الاسلام والمسلمین واعظی خاطر نشان ساخت: در بسته جامع اقداماتی که در دفتر تبلیغات اسلامی برای کمک به رشد علوم انسانی اسلامی طراحی شد، یکی از اقدامات، طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی است؛ مخاطب این طرح دانشجویان نخبه علوم انسانی هستند؛ علت این که دانشجویان انتخاب شدند این بود که باور داریم که تا چرخ دنده های تولید علم به حرکت در نیایند، آن اتفاق مبارک که تشکیل و شکوفایی علوم انسانی اسلامی است ، اتفاق نخواهد افتاد.

وی گفت: این طرح دو فاز مقدماتی و تکمیلی دارد؛ کسانی که به این طرح می پیوندند 13 تا 27 مرداد ماه سال جاری در مؤسسه فرهنگی وسف در اطراف قم مستقر می شوند، که 390 دانشجو اسکان پیدا می کنند و کسانی که به این دوره می پیوندند دو هفته برنامه فشرده به صورت صبح و بعد از ظهر برگزار می کنیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: برای اجرای این طرح از سازمان سنجش کشور نفرات یک تا سه هزارم علوم انسانی سال اول و دوم دانشگاه را گرفته ایم و فراخوان کرده ایم و از کسانی که  این فراخوان را اجابت کردند مصاحبه ای صورت گرفته و تعدادی دعوت شدند و همچنین از 16 دانشگاه برتر کشور افراد رتبه های یک تا سه سال اول و دوم دانشگاه را دعوت کرده ایم.

*ارتباط مستمر با دانشجویان طرح به مدت ۵ سال

حجت الاسلام والمسلمین واعظی گفت: پس از این دو هفته نیز ارتباط ما با این دانشجویان قطع نمی شود و به مدت حدود 5 سال ما با آنها ارتباط خواهیم داشت و یک هفته در میان در طول سال برای دانشجویان مستقر در تهران در شعبه دفترتبلیغات اسلامی تهران کلاس های آموزشی برگزار می کنیم و برای دیگر دانشجویان در سراسر کشور نیز از طریق اینترنت این دوره ها را برگزار می کنیم.

وی افزود: دوره سوم، برای دانشجویان سال اولی دوره سوم است که 200 نفر را شامل می شوند و حدود 130 نفر دانشجویان دوره اول و 60 نفر دانشجویان دوره دوم هستند و برنامه های هر گروه متفاوت است.

*اهداف برگزاری طرح ملی گفتمان سازی علوم انسانی

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تشریح اهداف این دوره ها گفت: هدف از این دوره، گفتمان سازی اهمیت و ضرورت پرداختن به علوم انسانی اسلامی در سطح دانشگاه های کشور است؛ دانشجوی ما باید مطلع شود که واقعیت علوم انسانی موجود غربی چیست و نقاط قوت و ضعف آن چیست.

وی گفت: دانشجوی ما باید بداند که چرا نیاز داریم که علوم انسانی اسلامی داشته باشیم و راه های وصول به این علوم اسنانی اسلامی چیست، و معتقدیم این دوره کمک می کند تا دانشجو حساسیتش برانگیخته شود و به دنبال آگاهی بیشتر شود که آنچه به عنوان علوم انسانی در دانشگاه های کشور تدریس می شود غربی است و با یک خود آگاهی بیشتر نسبت به علوم انسانی حرکت کند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی در تشریح دیگر اهداف این دوره خاطر نشان ساخت: هدف دیگر از این دوره، تربیت نیروی انسانی متعهد و معتقد به علوم انسانی اسلامی در جهت کمک به تولید این علوم است؛ ایده ای داریم که 5 سال با این دانشجویان کار کنیم.

وی خاطر نشان ساخت: غرض بعدی از این دوره آن است که در آینده نزدیک این دانشجویان در کارشناسی ارشد با توجه به جامعه خود تز و ایده ای را در راستای کمک به  حل مسئله ای از مسائل عمده جامعه خود ارائه دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با رد این مسئله که همه اساتید دعوت شده همفکر و هم عقیده هستند تاکید کرد: این دوره یک نقطه شروع است و اساسا اساتید این دوره، همفکر نیست که پروژه ای را اجرا کنند؛ حتی کسانی را ما دعوت کرده ایم که مخالف علوم انسانی اسلامی هستند و نگاه انتقادی به علوم انسانی اسلامی دارند و پارادایم فکری برخی از اساتید با اساتید دیگر  متفاوت است.

وی گفت: نمی خواهیم با یک جهت گیری خاص و تنگ نظرانه کسانی را دعوت کنیم که نگرش خاصی را دنبال کنند و به دنبال فضای گفت گو برای دانشجوی علوم انسانی هستنیم که نقادانه بتوانند در طول سال بصیرت و آگاهی بیشتری را نسبت به این مقوله پیدا کنند.

*تشکیل پرونده علمی برای دانشجویان شرکت کننده در این طرح

خاطر نشان می شود سید سعید موسوی اصل دبیر علمی سومین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی نیز در پایان این نشست خبری گفت: برای هر دانشجویی که جذب می شود پرونده علمی تشکیل می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha