پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
استاد محمد علی مجاهدی

حوزه/ دبیر علمی جشنواره سراسری شعر بسیج با اشاره به این که بیش از ۲ هزار اثر از حدود ۵۷۰ شاعر سراسر کشور، آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده اند، گفت: نکته جالب در این میان آن است که ۷۷ شاعر قمی بیش از ۲۵۰ شعر به دبیرخانه ارسال کرده‌اند که این مساله نشانگر ظرفیت بالای قم در عرصه شعر آیینی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، استاد محمد علی مجاهدی، دبیر علمی هفتمین جشنواره سراسری شعر بسیج، دوشنبه شب طی سخنانی در نشست خبری تشریح برنامه‌های این جشنواره با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: آن چیزی که باعث تفاوت و تمایز شعر آیینی نسبت به انواع دیگر شعر می شود، محتوا و درون مایه ارزشمند آن است و به خصوص در جامعه شیعی که شعر آیینی روایتگر روحیه ایثار و شهادت جان فشانی است و به همین خاطر است که شعر آیینی به برکت اهل بیت(ع) این گونه اثرگذار و گیراست.

وی با بیان که شعر از دیرباز در جامعه ایرانی به سان یک رسانه اثرگذار و پرمخاطب مطرح بوده است، گفت: از نگاه ما هر شعری که به لحاظ محتوایی یکی از آموزه‌های دینی همچون بحث احکام، احادیث و روایات و یا مضامین ارزشی را مورد توجه قرار می دهد، در حوزه و قلمرو شعر آیینی است.

دبیر علمی جشنواره سراسری شعر بسیج ادامه داد: از این حیث معتقدیم که شعر آیینی گسترده وسیعی دارد به طوری که انواع شعر رضوی، علوی، پایداری، مقاومت و اشعار جهاد و اعتراض به نظام سلطه و استکبار جهانی را در برمی گیرد.

رییس انجمن شعر آیینی کشور تصریح کرد: شعر آیینی ، نشانگر روحیه جهادی و شهادت طلبانه شیعیان است و این مساله وجه متمایزکننده این گونه شعری از دیگر انواع و اقسام شعر می باشد.

وی همچنین با اشاره به این که بیش از 2 هزار اثر از حدود 570 شاعر سراسر کشور، آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده اند، گفت: نکته جالب در این میان آن است که 77 شاعر قمی بیش از 250 شعر به دبیرخانه ارسال کرده‌اند که این مساله نشانگر ظرفیت بالای قم در عرصه شعر آیینی است.

مجاهدی اضافه کرد: این جشنواره در 5 محور اصلی شامل شعر کلاسیک، شعر نوجوان، شعر طنز  و شعر محاوره و ترانه برگزار می‌شود که بخش ترانه برای اولین بار در این جشنواره گنجانده شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha