جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رضوی

حوزه/ حجت‌الاسلام مراد زاده با اشاره به ویژگی‌های بارز علمی و اخلاقی امام رضا(ع)، تصریح کرد: یکی از شاخصه‌های اصلی در بیان عظمت وجودی امام هشتم(ع)، شاخصه علم می‌باشد و از ایشان به عالم آل محمد(ص) یاد شده است، هر چند که همه ائمه(ع) همین ویژگی را داشته‌اند، ولی به دلیل برخی شرایط خاص در دوران حضرت، این بعد وجودی امام بیشتر بروز و ظهور یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین وحید مرادزاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تبریک سالروز ولادت با سعادت امام رضا(علیه‌السلام)، این ایّام را فرصت خوبی برای ترویج سبک زندگی رضوی دانست، و اظهار داشت: اگر بخواهیم سیره و سبک زندگی ائمه به ویژه امام رضا(ع) را در سطح بین‌المللی برای همه بشریت تبیین و بیان کنیم، باید علاوه بر تشریح فلسفه امامت، به دیگر ویژگی‌های امام از جمله علم امام و القاب و کنیه ایشان پرداخته شود.

وی ادامه داد: باید به گونه‌ای فلسفه امامت تبیین شود که برای مخاطب جا بیافتد که امامت ائمه(ع) منحصر به زمان خاصی نبوده و هم اکنون نیز امامت و ولایت آن‌ها پا برجاست.

استاد حوزه علمیه تهران افزود: ائمه معصومین(ع) انسان‌های کاملی هستند که جامع همه فضیلت‌های اخلاقی، انسانی، معنوی و... بودند و به لحاظ علم در بالاترین رتبه بوده و همه کسانی که در عصر این بزرگواران زندگی می‌کردند آن‌ها را سرآمد علم و اخلاق می‌شناختند ولو به لحاظ فکری با ایشان همراه نبودند.

حجت‌الاسلام مرادزاده با اشاره به ویژگی‌های بارز علمی و اخلاقی امام رضا(ع)، تصریح کرد: یکی از شاخصه‌های اصلی در بیان عظمت وجودی امام هشتم(ع)، شاخصه علم می‌باشد و از ایشان به عالم آل محمد(ص) یاد شده است، هر چند که همه ائمه(ع) همین ویژگی را داشته‌اند ولی به دلیل برخی شرایط خاص در دوران حضرت این بعد وجودی امام بیشتر بروز و ظهور یافت.

مدیر مدرسه علمیه علم الهدی تهران عنوان داشت: در دوران بنی‌العباس به جهت برگزاری جلسات علمی متعدد و بحث‌های فراوانی که در موضوعات گوناگون صورت می‌گرفت، امام رضا(ع) حضور فعال و تعیین کننده‌ای داشت. و این جلسات با حضور مکاتب مختلف فکری همچون بزرگان دینی مسیحیت، یهودیت، صائبین و... تشکیل می‌شد. و آن‌ها بر حقانیت مکتب خود استدلال و برهان ارائه می‌کردند و برخی از روی تعصب اصرار بر حقانیت خود داشتند، و امام متناسب با گرایش فکری و مذهبی هر کدام از این‌ها وارد بحث می‌شد و نهایتاً آن‌ها مغلوب قدرت علمی امام می‌شدند.

وی با بیان این که ابعاد علمی امام رضا(ع) در عرصه بین‌الملل باید تبیین شود، گفت: در برخی کتب مثل احتجاج طبرسی شرح برخی جلسات علمی امام هشتم(ع) بیان شده است. در یکی از این جلسات و در ابتدای شروع بحث نماینده یکی از مکاتب به عنوان اعتراض بلند می‌شود و می‌گوید بحث ما با امام هشتم(ع) شیعیان بی‌فایده است. چون او اگر بخواهد جوابی به سوالات بدهد بر اساس لغت، قرآن و آیین خود با ما سخن خواهد گفت در حالی که ما نه زبان او را می‌فهمیم و نه آیین او را قبول داریم. در این هنگام امام(ع) به زبان هر کدام از این‌ها سخن گفت و بیان داشت که استدلال من بر حقانیت دین اسلام بر اساس مکتوبات دینی خودتان خواهد بود. و این اولین اعجاز امام در مواجه علمی با این مکاتب بود که تعجب همگان را برانگیخت.

استاد حوزه علمیه تهران اظهار داشت: بعد از هر جلسه علمی که شرح آن در تاریخ ثبت شده است، همه بزرگان دینی مکاتب اذعان می‌داشتند که امام رضا(ع) نه تنها عالم است، بلکه اعلم به همه علوم، افکار، اندیشه‌ها، و برهان‌ها است. از این رو امام هشتم(ع) می‌فرمایند «يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا؛ علوم ما را فرا گيرید و به مردم بياموزید كه اگر مردم زيبايى‌هاى كلام ما را می‌دانستند، از ما پيروى مى‌كردند».

این کارشناس دینی افزود: در این عبارت مراد از مردم، یعنی همه انسان‌ها، و همه جهانیان است. یعنی اگر انسان‌ها با افکار، آراء و اندیشه‌های مختلف با زیبایی‌های مکتب اهل‌بیت(ع) آشنا شوند، چون مطابق با فطرت و عقل و برهان آن‌ها است، حتماً تبعیت خواهند کرد.

حجت‌الاسلام مراد زاده در پایان با اشاره به ضرورت تبیین سیره رضوی در عرصه بین‌الملل، اظهار داشت: برای ارائه بهتر و انتقال معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به سایر ملت‌ها باید جلسات کارشناسی با حضور متخصصان دینی و عالمان حوزوی تشکیل شود و درباره‌ی نحوه ارائه این مطالب بحث‌های ویژه و مفصلی بشود. ولی آنچه مسلم است این که؛ کار تبلیغی و تبیینی باید با تکیه بر جدال احسن، و با صبر و حلم فراوان و با استناد به برهان و استدلال منطقی و عقلایی باشد تا اثرگزاری خود را داشته باشد. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha