جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله ممدوحی

حوزه/ آیت الله ممدوحی با استناد به ادله اربعه به اثبات ضرورت تشکیل حکومت اسلامی و رهبری آن به دست فقیه جامع الشرایط پرداخت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله حسن ممدوحی در ادامه سلسله جلسات دانش افزایی اساتید و طلاب که در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزارمی‌شود، به اثبات موجودیت نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس ادله اربعه پرداخت و اظهار کرد: در قرآن کریم سلسه آیاتی در تأکید بر تشکیل و وجود حکومت و همچنین سلسله آیاتی مبنی بر دوری از حکومت ظالم و طاغوت وجود دارد که هرگونه نزدیکی به حکومت جور را به شدت مذمت می‌کند.

ضرورت وجود رهبری برای جامعه مسلمانان

وی با تأکید ضرورت وجود یک رهبر برای اجتماع مسلمانان، ابراز کرد: با تطبیق این دو گروه آیات که بر وجود حکومت و از طرفی دوری از حکومت ظالم تأکید می‌کند به این نکته پی می بریم که خود آنان باید نسبت به تشکیل یک حکومت بر حق اقدام کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در برخی از آیات پذیرش حکومت ظالم را مذمت می‌کند و بر مقاتله و مقابله با آن‌ها نیز تأکید می‌شود، لازمه آن را داشتن قدرت، حکومت و یک رهبری قوی دانست.

آیت الله ممدوحی با اشاره به این مطلب که اهل سنت تمام افرادی که پس از پیامبر(ص) حکومت را در دست گرفتند خلیفه خطاب می‌کردند و حتی تا این اواخر در مصر نیز حاکمان فاطمیون به عنوان خلیفه و جانشین رسول خدا(ص) شناخته می‌شدند، اظهار کرد: بنابراین اختلاف بین ما و اهل سنت مورد جانشین خلیفه، و نه خود خلافت است و ما در این موضوع که پس از پیامبر(ص) باید جانشین و خلیفه ایشان زمام امور را به دست گیرد، اجماع داریم.

وی تأکید کرد: عقل حکم می‌کند یک مدیر خانه یا مدیر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره در صورت نبودن در محل خدمتش یک نفر را به عنوان جانشین انتخاب تا به امور مربوط رسیدگی کند، پرسید: چطور ممکن است پیامبر(ص) برای مدیریت نظام و حکومت اسلامی با این همه دشمن، یک جانشین انتخاب نکرده باشند؟

حکومت دینی توانایی مقابله با تهاجمات دنیا دارد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه دین اسلام تا ابد پابرجاست و نیاز به حاکم دارد و این حاکم در زمان غیبت، فقط فقیه جامع الشرایط می‌تواند باشد، خاطرنشان کرد: این فرد فقیهی است که به سیاست روز مسلط، شجاع و زاهد دنیا باشد و تطمیع نشده و ساده اندیش نباشد.

آیت الله ممدوحی با بیان اینکه فقیهان و مراجع تقلید، نماینده‌های ائمه(ع) هستند، گفت: افتخار شیعه به فقیهان و مراجع تقلیدش است که احکام را تمام و کمال رعایت می‌کردند.

وی تأکید کرد: اگر اسلام بر تشکیل حکومت دینی و اسلامی تأکید کرده است، به این معناست که این دین و حکومت توانایی مقابله با همه تهاجمات دنیا را دارد و می‌تواند با همه قدرت‌های علمی، سیاسی و اقتصادی بزرگ دنیا از جمله آمریکا و اروپا رقابت کند و روی پای خودش بایستد؛ رهبری چنین حکومتی نمی‌تواند غیر از فقیه باشد.

قدرت ایران مرهون پیاده سازی احکام دین است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز تنها بخشی از احکام الهی در جمهوری اسلامی پیاده شده است و به واسطه همین مقدار، این نظام که در زمان پهلوی ارزشی نداشت و به اعتراف نزدیکان شاه ملعون، چند ژنرال آمریکایی آن را اداره می‌کردند، امروز بخشی از آسیا را زیر پر و بال خود گرفته است.

وی با بیان اینکه اگر همه احکام الهی رعایت شود، هیچ کس جرأت نگاه کردن به ایران اسلامی را نخواهد داشت، گفت: البته هنوز مشکلاتی مانند رشوه، دزدی و غیره هست که باید حل شود، ولی همان مقدار از احکام الهی که پیاده شده، ما را به این قدرت رسانده است.

انتهای پیام/ 28/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha