شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین موسویان با اشاره به اینکه حذف ربا از سیستم بانکی بر روی کاغذ سهل و آسان است، گفت: قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال ۶۲ تصویب‌شده و به تائید مراجع هم رسیده است که کاش این قانون اجرایی می‌شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان، پیش از ظهر امروز در همایش تخصصی بانکداری اسلامی در بجنورد که با حضور علمای شیعه و اهل سنت و ائمه جماعات خراسان شمالی برگزار شد، به برخی از مسائل شرعی و فقهی بانکداری اسلامی اشاره کرد.

وی با تعریف «ربا» در مذاهب اسلامی گفت: بانکداری در غرب بر پایه ربا انجام می‌شود، چراکه این نوع بانکداری با قرض همراه با بهره در بخش سپرده و پرداخت تسهیلات است.

این اقتصاد دان حوزوی با اشاره به اینکه حذف ربا از سیستم بانکی بر روی کاغذ سهل و آسان است، افزود: قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال ۶۲ تصویب‌شده و به تائید مراجع هم رسیده است که کاش این قانون اجرایی می‌شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آشنایی مردم و بانک‌ها با مسئولیت خود در قبال قراردادهای منعقدشده فی‌مابین را از دغدغه‌های علما و روحانیون برشمرد و اظهار داشت: بخش مهمی از اشکالاتی که در این حوزه وارد است، نه از خود بانک بلکه از مشتریان بانک نشأت می‌گیرد.

عضو کشورای فقهی بانک مرکزی تصریح کرد: وقتی مردم را نسبت به مسائل فقهی معاملات بانکی آشنا و توجیه نکنیم درنتیجه مشکلاتی در معامله با بانک به وجود می‌آید.

به گفته وی، یکی از عمده‌ترین اشکالات، صوری و غیرواقعی بودن این معاملات برای دریافت تسهیلات بانکی هست که این اشکال به مشتریان وارد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسویان، نقش کارگزاران بانک را نیز در زمینه صوری و غیرواقعی بودن این معاملات برای دریافت تسهیلات بانکی بی‌تأثیر ندانست و افزود: برخی از بانک‌ها خود این راه را مقابل پای مشتری قرار می‌دهند که درهرصورت به این نوع قراردادها اشکال شرعی وارد است.

وی تصریح کرد: علما و روحانیون مسئولیت دارند تا نسبت به آشنایی مردم با معاملات به‌ویژه در حوزه بانکداری اسلامی انجام‌ وظیفه کنند.

عضو کمیته مشورتی بانکداری اسلامی بانک مرکزی، گرفتن وجه التزام و جریمه از سوی بانک‌ها را نیز منوط به نظر مراجع تقلید دانست و اظهار داشت: برخی مراجع در این خصوص نظرات متفاوتی دارند.

وی با تأکید بر اینکه افرادی که از بانک تسهیلاتی را دریافت می‌کنند باید توانایی برای بازپرداخت آن را داشته باشند، گفت: ۹۵ درصد از بدهکاران بانکی کسانی هستند که نمی‌خواهند بدهی خود را بپردازند که مشمول جریمه می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسویان با بیان اینکه پرداخت سود از سوی بانک‌ها نیز باید تابع قانون و مسائل فقهی باشد، اظهار داشت: باید میزان سود متناسب با اقتصاد و کسب‌وکار روز جامعه باشد.

وی بهترین نرخ سود بانکی در بخش سپرده‌ها را مجموع نرخ تورم و یک الی سه درصد سود معرفی کرد و گفت: بهترین نرخ سود برای تسهیلات بانکی نیز، مجموع میزان تورم و سه تا پنج درصد است.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شیخ مفتخور IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    0 0
    چشم همین الان دستور میدم اجرایی شود