پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اراکی

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه ما امروز در برابر خطری هستیم که هویت امت اسلامی را تهدید می کند، گفت: ملتی که اهویت و شخصیت واحدی نداشته باشد از اراده پیشرفت و مقابله با خطر برخوردار نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران،آیت الله محسن اراکی، امروز در همایش «همبستگی اسلامی در منظر اندیشمندان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان»، در هتل استقلال تهران، گفت: گامی که امروز برداشته شده آغاز سلسله همکاری‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی در عرصه همبستگی اسلامی است و امیدواریم که همکاری میان مجمع جهانی تقریب و اداره مسلمانان قفقاز در عرصه های دینی و علمی گسترش یاید.

وی ابراز امیدواری کرد: این نشست و همایش هایی که به دنبال این نشست برگزار خواهد شد، نقش مؤثری در ایجاد همبستگی در جهان اسلام و مقابله با حرکت های تکفیری و جریان های تفرقه انگیز باشد و بتوانیم گام های مؤثری در ایجاد وحدت و همبستگی برداریم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه با بیان اینکه ما امروز در برابر خطری هستیم که هویت امت اسلامی را تهدید می‌کند، افزود: ملتی که هویت و شخصیت واحدی نداشته باشد از اراده پیشرفت برخوردار نخواهد و همچنین نمی تواند از خود در برابر خطرات صیانت کند و از مرز های مورد احترام خود پاسداری کند.

 آیت الله اراکی با اشاره به اینکه هویت امت اسلامی به پیوند با رسول اکرم(ص) است، گفت: هویت جامعه اسلامی، هویت اسلامی است، همان هویتی که معرف شخصیت رسول اکرم(ص) است و هر جمعی از این هویت برخوردار باشد جمع فرزندان رسول اکرم(ص) هستند و رسول اکرم(ص) والد و پدر آنهاست و این حقیقت تولید کننده هویت جهانی آنهاست.

وی افزود: راز برادر بودن افراد در جامعه اسلامی آن است که همه افراد جامعه اسلامی تولید یافته روح بزرگ نبوی و محمدی هستند چون همه از یک پدرند لذا برادرند و هویت همه آنها هویت محمدی و اسلامی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه اسلام وحدت بخش است، اظهار داشت: هر جا اسلام باشد پیروان اسلام یک هویت واحد دارند، لذا در میان چنین امتی جنگ، ستیز، تروریسم و تکفیر جای ندارد.

وی افزود: وقتی جنگ، ستیز، تروریسم و تکفیر در جهان اسلام گسترش پیدا می‌کند، بدین معنی است که در هویت اسلامی بخشی از جامعه، خللی به وجود آمده است.

آیت الله اراکی با بیان اینکه فرمان خداوند به همه انبیاء فرمان ایجاد وحدت است، تأکید کرد: همه مشکلات کنونی ناشی از پراکندگی است و منشأ این پراکندگی نیز دوری از خداوند و اسلام حقیقی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: پیام این نشست به جامعه اسلامی و بشری این است که بیاییم دور هم جمع شویم و در آنچه اشتراک داریم متحد شویم.

وی در پایان تأکید کرد: همه تلاش کنیم تا یک منشور ارزش های مشترک توسط اندیشمندان جهان تدوین شود و همه به یک نظر مشترک در این منشور برسیم.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha