پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله ممدوحی

حوزه / عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حکومت، از نظام اخلاقی و تبلیغی و ارشادی مردم جدا نیست، گفت: فقها، ولایت اصلی را از ناحیه شرع دریافت کرده‌اند و بر مردم واجب است تا آنان را برای دستیابی به قدرت اجرایی یاری کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله حسن ممدوحی در سلسله جلسات دانش‌افزایی اساتید و طلاب در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد در آخرین جلسه با موضوع «حکمت حکومت فقیه» به ایرادات و اشکالاتی که از دین و اسلام گرفته می‌شود اشاره و ابراز کرد: ما از مواجه با ایرادات باکی نداریم اما این ایرادات باید بر اساس مطالعه و تفکر مطرح شوند نه بدون مطالعه چرا که اشکال مطرح کردن بدون پایه و اساس کار آسانی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه دانشگاه در علوم پایه و فنی نمره خوبی دارد، اما وضعیت آن در علوم انسانی مطلوب نیست، تصریح کرد: افرادی که قصد بیان اشکالات را دارند در ابتدا باید در مورد اسلام و موضوع مطروحه و چندین کتاب از فقها و بزرگان مطالعه کنند، اما اینکه بدون مطالعه و داشتن تخصص کافی و به صرف اینکه در دانشگاه اطلاعاتی در مورد برخی از علوم فرا گرفته‌اند و سپس به طرح اشکال می‌پردازند، صحیح نیست.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که شاکله دین، حکومت است و بدون آن ستون‌های دین نمی‌توانند در میان اجتماع مستقر شوند، تأکید کرد: هیچ فقیهی را نمی‌یابید که عنوان کرده باشد مسلمانان در زمان بروز مشکل به حاکم حکومت طاغوت مراجعه کند.

وی با بیان اینکه حکومت به حاکم نیاز دارد، به کلامی از صاحب جواهر در مورد حاکم حکومت اسلامی و ولی‌فقیه اشاره و ابراز کرد: صاحب جواهر تأکید می کند فقها  باید احکام دین را در بین مردم پیاده کنند و بر مردم واجب است تا آنها را کمک کنند.

حکم ولایت از ناحیه شرع صادر می‌شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: فقها، ولایت اصلی را از ناحیه شرع دریافت کرده‌اند و بر مردم واجب است تا آنان را برای دست‌یابی به قدرت اجرایی یاری کنند؛ بنابراین همانطور که یاری امام واجب است، یاری کردن فقها نیز همانطور است.

وی به تأکید آیت الله بروجردی بر وجود حکومت دینی به رهبری ولایت فقیه اشاره و ابراز کرد: امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه موضوعی نیست که بتوان آن را به سادگی و با علم اندک مدیریت کرد.

آیت الله ممدوحی با بیان این‌که خداوند خالق عالم، بشر و قرآن و آگاه به نیاز انسان به دین و حکومت است، ابراز کرد: موارد عظیمی چون اقیانوس‌ها و دریاها، جنگل‌ها، معادن و حتی فضا مربوط به شرع و حکومت است.

وی تصریح کرد: حکومت از نظام اخلاق و تبلیغ و ارشاد مردم جدا نیست بلکه باید نظام روحی و روانی و مادی و طبیعی آنان را مدیریت و رسیدگی کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حکومت اسلامی باید با دیانت یکسان باشد، عنوان کرد: رسیدن به آخرت بدون دنیا ممکن نیست یعنی دین هرگز نظام دنیایی را بیهوده ندانسته است.

آیت الله ممدوحی با بیان اینکه ولایت فقیه و رهبری حکومت، موضوعی نیست که مردم بتوانند با اجماع آن را انتخاب کنند،‌ خاطرنشان کرد: به عبارتی، حضور مردم در این مورد در مرحله دوم قرار دارد و شارع ابتدا وجود حاکم را واجب اعلام می‌کند و سپس مردم باید در خدمت این حکومت باشند.

آیت الله ممدوحی متذکر شد: قاعده حضور طلاب در درس خارج این است که شب قبل از حضور در کلاس، موضوع و کتاب مربوطه را مطالعه و حتی در مورد آن مباحثه کنند و در کلاس گفته‌های استاد را با مطالعات خود تطبیق دهند؛ در غیر اینصورت و با دست گرفتن یک برگه کاغذ کوچک و مراجعه به چند سایت نمی‌توانند قوه استنباط و قدرت استدلال کسب کنند.

انتهای پیام/313/28

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha