شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ بازدید طلاب ممتاز مدارس علوم دینی اهل سنت استان سیستان و بلوچستان از جامعه المصطفی

حوزه/ انتخاب این نام نشان دهنده فرامذهبی و بین المللی بودن این مرکز علمی است. جامعه المصطفی از صد کشور جهان با ملیت های مختلف آسیایی، افریقایی، اروپایی و امریکایی طلبه دارد و هر طلبه در المصطفی نیز بنا بر آموزه های مذهب خود تحصیل می نماید؛ پرهیز از ورود به نزاع های مذهبی، از رویکردهای اساسی المصطفی به شمار می آید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن مهدوی مهر، در دیدار شماری از طلاب ممتاز مدارس علوم دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان ضمن خوش آمدگویی به آنان، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم مسلمانان را با عنوان امت واحده خطاب می نماید؛ چراکه هر چند ما از اقوام، زبان ها و مذاهب مختلف هستیم؛ اما همگی یک امت به شمار می آییم؛ با وجود تاکید خداوند، قرآن کریم و پیامبر(ص) بر امت واحده بودن مسلمانان، این سوال مطرح می شود که چرا دشمنان ما این قدر تلاش می نمایند تا بر آتش اختلافات میان مسلمین دامن زنند.

وی با اشاره به طراحی های دشمنان جهان اسلام برای از بین بردن امت واحده، تصریح کرد: متاسفانه مسلمانان نیز در این طراحی دشمن گرفتار شده اند و امروز امت واحده نه تنها امت چندگانه شده است که حتی در برابر هم نیز قرار گرفته ایم.

عضو هیأت امنای جامعه المصطفی، شرط اصلی دستیابی به وحدت و تقریب مذاهب را اعتقاد حقیقی به آن دانست و تصریح کرد: دشمنان ما اجازه نمی دهند مسلمانان فواید امت واحده بودن را درک نمایند؛ در برخی موارد ممکن است نگاه به وحدت و تقریب اسلامی همراه با فریب و دورویی باشد که اگر این چنین بود، به هیچ کجا نخواهد رسید.

وی به تلاش کشورهای اروپایی و غربی برای کم رنگ نمودن مرزهای میان خود و دستیابی به همکاری و یگانگی اشاره کرد و ابراز داشت: همزمان با این رویکرد، قدرت های سلطه گر غربی در کشورهای اسلامی که هنوز آثار دوران استعمار در آنها هویداست، به دنبال مرزبندی و تقسیم کشورها و ملت ها هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر با اشاره به تبعات استعمار غرب در کشورهای جهان سوم، تاکید کرد: امروز نیز استعمار به شکل دیگری وجود دارد و با ایجاد تفرقه، اختلاف و شکاف میان ملت ها، اهداف خود را پیش می برد.

وی با اشاره به حمایت همه جانبه غرب از رژیم اشغالگر قدس با وجود اختلافات شدید مذهبی میان مسیحیان و یهودیان، یادآور شد: از لحاظ مذهبی میان مسیحیان و یهودیان اختلافات عمیقی وجود دارد تا جایی که مسیحیان، قوم یهود را عامل اصلی مصلوب نمودن حضرت مسیح(ع) می دانند؛ اما امروز شاهد آن هستیم که دولت های اروپایی، بزرگترین پشتوانه رژیم اشغالگر قدس هستند و هر کس در برابر این رژیم جعلی قرار داشته باشد، باید نابود گردد؛ حال باید دید چرا میان مسلمانان که چنین کینه هایی وجود ندارد، چرا باید درگیری های این چنینی وجود داشته باشد؟

جانشین ریاست المصطفی، بندگی خدا و رعایت تقوای الهی را از شروط اصلی دستیابی به وحدت برشمرد و گفت: اسلام عزیز، وحدت و یکپارچگی مسلمانان را از حدود الهی می داند که وظیفه حفاظت و پاسداشت آن بر عهده همه ما قرار دارد.

وی، وجود اختلافات و تفاوت نظر میان علما را مسئله ای طبیعی و موجب تضارب آرا و پیشرفت دانست و گفت: این اختلافات نباید به معنی جنگ و نزاع قلمداد گردد؛ تقابلی که امروز میان امت های اسلامی شاهد هستیم، ارتباطی با این اختلافات و تفاوت نظرها ندارد و از خدعه های دشمنان اسلام ریشه می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر، با اشاره به انتخاب نام جامعه المصطفی العالمیه توسط مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، خاطرنشان کرد: انتخاب این نام نشان دهنده فرامذهبی و بین المللی بودن این مرکز علمی است. جامعه المصطفی از صد کشور جهان با ملیت های مختلف آسیایی، افریقایی، اروپایی و امریکایی طلبه دارد و هر طلبه در المصطفی نیز بنا بر آموزه های مذهب خود تحصیل می نماید؛ پرهیز از ورود به نزاع های مذهبی، از رویکردهای اساسی المصطفی به شمار می آید.

وی با اشاره به استفاده از روش های آکادمیک و دانشگاهی در جامعة المصطفی ضمن حفظ و تاکید بر اصالت های حوزوی، یادآور شد:  مدارک جامعه المصطفی در محافل علمی و دانشگاهی جهان رسمیت دارد.

عضو هیئت امنای المصطفی، فهم دلیل تفاوت فتوای مجتهدان مذاهب مختلف را برای طلاب بسیار مهم دانست و اظهار داشت: در جامعه المصطفی، فقه و اصول به صورت مقارن ارائه می گردد و طلاب علاوه بر فراگیری فقه و اصول بر اساس مذاهب خود، با آرا و نظرات فقهی و اصولی سایر مذاهب نیز آشنا می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر، جامعه المصطفی را نهادی غیردولتی و مدیریت آن را به روش هیئت امنایی خواند و ابراز داشت:جامعه المصطفی که مرکز آن در قم قرار دارد، در بیش از 60 کشور جهان نمایندگی رسمی دارد و حدود هزار مدرسه و مرکز علمی در سراسر جهان، به اشکال مختلف در ارتباط با جامعةالمصطفی هستند.

شایان ذکر است جانشین ریاست المصطفی در بخش پایانی این دیدار، به سوالات برخی از طلاب اهل سنت حاضر در جلسه پاسخ داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha