پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله ممدوحی

حوزه / عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: طلاب باید هم‌تراز با ارتقاء تحصیلات و دروس حوزوی، نظام اخلاقی‌شان رشد یابد زیرا نتیجه تحصیل حوزوی بدون رشد اخلاقی روحانی‌نمایی می شود که در خدمت بیگانگان است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله حسن ممدوحی، امروز در آغاز سلسله جلسات دانش‌افزایی اساتید و طلاب در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد که با موضوع «شرح و تفسیر نهج البلاغه» برگزار شد، از روحانی‌نماهایی که به خدمت بیگانگان در آمده اند، انتقاد کرد و گفت: این دسته از افراد قلب ندارند و زحمت، بذر و دانه‌ای که در آغاز راه کاشته‌اند را خراب کردند.

وی با تأکید بر اینکه در شب اول قبر و در قیامت از ما روحانیون با حساسیت بیشتری حسابرسی می‌ شود، اظهار کرد: طلاب علوم دینی باید هم‌تراز با ارتقاء تحصیلات و دروس حوزوی خود نظام اخلاقی شان را رشد دهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که نهج البلاغه پس از قرآن، کتاب دوم ماست، تأکید کرد: نهج البلاغه، قرآن سائل از سوی خلق به سمت خداوند است که توسط امام علی(ع) که خود تربیت یافته قرآن می باشند، ارائه شده است.

نهج البلاغه، تالیفی از خطبه ها، نامه ها و بیانات امیرمومنان(ع)

آیت الله ممدوحی با بیان ‌این‌که نهج البلاغه تألیف امام علی(ع) نیست، ابراز کرد: سید رضی از میان خطبه‌ها، نامه‌ها و بیانات امام علی(ع)، آن‌هایی که دارای امتیاز فوق العاده و بی‌همتا در ادبیات بوده را استخراج و در نهج البلاغه گردآوری کرده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ادبیات موجود در نهج البلاغه، ‌ادبیاتی غلیظ اما شیرین است و سید رضی در جمع آوری نهج البلاغه از جملاتی که دارای وزانت و سنگینی فوق العاده‌ای هستند استفاده کرده، گفت: در آن زمان فخر فروشی به ادبیات و هنر در میان اعراب مرسوم و نامه‌ها و بیانات از ادبیاتی سنگین برخوردار بود و در این میان امام علی(ع) نیز با حکمت، عظمت و قدرت خویش، این الفاظ سنگین را به زیبایی به کار می‌گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: شیرینی کلام الهی در قرآن و یا کلام امام در نهج البلاغه به دلیل استفاده از هنر استیکی از دلایل پیشرفت قرآن و نهج البلاغه، هنر موجود در آن‌هاست؛ هنری و زیبایی که هم در لفظ و هم در معنا و تفسیر آن‌ها وجود دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه هنر در کلمات الهی و بیانات و مناجات اهل بیت(ع) است، اظهار کرد: امروز هنر را به آنچه در دانشگاه تدریس می‌کنند تقلیل داده‌اند و به کسی هنرمند می‌گویند که با ظاهری متفاوت فعالیت می‌کند.

آیت الله ممدوحی تأکید کرد: سید رضی یکی از ادیبان بزرگ و متخصصان ادبیات عرب و شیفته کلمات امام علی(ع) بود که گاه در برابر یک جمله آن حضرت نزدیک به یک سوم صفحه سخن می گوید.

نظام خلقت جهان، نظام تسبیح است

آیت الله مدوحی با بیان اینکه عمده فرمایشات امیرمومنان(ع) در نهج البلاغه پیرامون رهایی از تعلقات دنیایی است، عنوان کرد: رهایی از این امور و سبک شدن برای حرکت و اوج به سمت حق تعالی کاری است که تنها از آن حضرت و شاگردان ایشان برمی‌آید.

استاد حوزه علمیه قم به تشریح خطبه 222 نهج البلاغه پرداخت و عنوان کرد: نظام جهان و خلقت موجودات، بر مبنای تسبیح است و بر همان اساسا به تسبیح خداوند می‌پردازند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در این خطبه به مردانی اشاره می‌شود که همواره به تسبیح و «تنزیه» خداوند می‌پردازند، ‌گفت: تسبیح یعنی اینکه خداوند همه کمالاتی که موجودات عالم دارند را بدون نقص دارا می باشد.

وی با اشاره به اینکه یاد و ذکر خدا آرامش بخش قلب‌هاست، بیان کرد: این عضو حیاتی نقش‌های متفاوتی دارد که بر اساس هر کدام یک نام مانند صدر، فؤاد، نفس و غیره برایش عنوان کرده اند.

آیت الله ممدوحی با بیان اینکه قلب، مدبر و محرک بدن است، تصریح کرد: عده‌ای قلب ندارند تا بتوانند به کمک آن حرکت کنند و اغلب به تمسخر دیگران می‌پردازند و برخی نیز در خواب و خوراک و شهوت غرق شده و در نتیجه استعداد، شعور و فهم لازم را برای حرکت ندارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: انسان باید گاهی خودش را محاکمه و در صورت لزوم نفسش را تنبیه و یا به یک معلم روحانی برای درمان بیماری‌اش مراجعه کند.

گفتنی است، سلسله جلسات دانش افزایی اساتید و طلاب خراسان در قالب شرح نهج البلاغه و صحیفه سجادیه با سخنرانی آیت الله ممدوحی از امروز تا 30 مرداد ماه در مدرسه علمیه سلمیانیه برگزار می شود.

انتهای پیام/28/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha