پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد- رئیس مرکز امور نخبگان حوزه

حوزه/ حوزه های علمیه یک نهاد علمی اند، نهاد علمی اگر به مثابه نهاد اجتماعی علم تلقی و کارکردهای آن درست تعریف شود، آن وقت باید به این سؤال پاسخ بدهیم که جایگاه ما در ارتباط با تولید علم و سایر نهادها چیست؟.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد، در جمع استعدادهای برتر شرکت کننده در اردوی علمی استعدادهای برتر حوزه، در حسینیه مجتمع آفتاب ولایت مشهد، گفت: ایده پشتیبانی از رساله های علمی را به مثابه یک مزرعه نمونه طراحی کردیم تا به تولید دانش در حوزه کمک شود و امیدواریم در جاهای دیگر نیز از این ظرفیت و مدل استفاده شود.

رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه ادامه داد: حمایت از رساله های علمی، نه تنها از حیث علمی ضروری است، بلکه از حیث اقتصادی نیز ضرورت دارد. گاهی در یک پژوهشگاه عریض و طویل با  بودجه قابل توجه در طول سال، نهایتا 100 رساله موفق بیرون می آید و این در حالی است که مرکز امور نخبگان حوزه با صرف هزینه ای بسیار پایین آن هم با برگزاری یک اردوی یک هفته ای، گام بسیار بلندی در جهت تدوین حدود 90 رساله علمی برداشته و از این جهت صرفه اقتصادی هم خواهد داشت.

عضو شورای حوزوی بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: برای ادامه این کار، نقد منصفانه و جدی بسیار مهم است و این نقد هم باید از جانب دوستان خودمان در مدیریت اجرایی و هم از سوی اساتید و طلاب صورت گیرد، بعد از این نقدهاست که می توان این مدل را به طور شفاف به مسئولین منعکس کرد.

عضو شورای تدوین نقشه جامع علمی کشور افزود: اهتمام به گزاره های دانش یک اصل مهم و ضروری است، اهتمام به مسائل و موضوعات درجه دومی دانش بسیار مهم است. در بین علمای خودمان نیز داشته ایم که برخی نگاه هایی پیرامون دانش داشته اند و این بسیار ارزشمند است، به نظرم به این بخش باید توجه شود. علاوه بر این که ما یک نهاد علمی هستیم، ابعاد دیگری از جمله تهذیب را نیز  باید رسیدگی کنیم و این مطلب اهمیت کار را دو چندان می کند.

حجت الاسلام والمسلمین عماد خاطر نشان کرد: حوزه های علمیه نهادی علمی است، نهاد علمی اگر به مثابه نهاد اجتماعی علم تلقی و کارکردهای آن درست تعریف شود، آن وقت باید به این سؤال پاسخ بدهیم که جایگاه ما در ارتباط با تولید علم و سایر نهادها چیست؟ ما چطور می توانیم نقش خودمان را ایفا کنیم. این شفافیت یک ضرورت است.

رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به عناوینی مانند « مدیریت علم»، « سیاست گذاری علم»، « راهبری علم» ، « علم سنجی» و « پایش علم» اشاره کرد  و گفت:‌این موارد نیاز به کار جدی و تدوین برخی رساله های علمی دارمد و ضرورت دارد کسانی که استعداد بیشتری دارند، برای این کار داوطلبانه وارد شوند. به نظر می آید برای این مهم سه نکته اساسی « استعداد خوب»، « امکانات خوب» و « عزم حاکمیتی مناسب برای تولید دانش» مورد نیاز است که در بازه هایی از تاریخ این سه با هم جمع شده است.

رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه یادآور شد: برخی از کشورهای معاند و معارض ما در منطقه، رشد علمی خیره کننده ای در سال های اخیر داشته اند و علاوه بر این یکی از این کشورها با داشتن 54 هزار نفر دانشجوی دکتری و پسا دکتری در ایالت متحده آمریکا، از حیث کمی جزء کشورهای دارای برنامه در این حوزه محسوب می شود، 97 درصد این فارغ التحصیلان به این کشور باز می گردند و این در حالی است که در کشور ما 79 درصد این گونه دانشجویان در ایالت متحده باقی می مانند و این یعنی یک خسران بزرگ برای جامعه علمی کشور.

حجت الاسلام والمسلمین عماد افزود: جهان اگر علامه طباطبایی، آخوند خراسانی و نائینی و امثالهم را داشت، شما می دیدید چه محصولاتی را به جهان علم عرضه می کردند و ما آرام نشسته ایم و تو گویی چنان خفته که گوئی مرده است.

مشاور مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان گفت: مردانه پای دفاع از ولایت و رهبری نظام بایستید و برای این امر لازم است همه طلاب استعداد برتر سیاست های کلان علم در جمهوری اسلامی را یکبار دیگر خوانده و با هم مباحثه کنند و تکلیف خود را در این بازخوانی به دست آورند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha