جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان در بوسنی

حوزه/ رهبران مذهبی در یک گردهمایی در سارایوو ، سیاستمداران این کشور را به ایستادگی در راه صلح و زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف اسلام، مسیحیت و یهودیت متهم کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از رویترز، رهبران ادیان مختلف مذهبی بوسنی که در یک گردهمایی در سارایوو جمع شده‌اند می‌گویند سیاستمداران کشور بر سر راه همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان، مسیحیان و یهودیان ایستاده‌اند.

این هفته 120 رهبر مذهبی از 27 کشور جهان در سارایوو جمع شده‌اند تا در همایش «جوانان مسلمان و یهودی» در این کشور شرکت کنند. این همایش نخستین بار در سال 2010  بار توسط ایلیا سیچروسکی در وین پایتخت اتریش برگزار شد.

مفتی حسین کاوازوویک سرپرست جامعه اسلامی بوسنی در این باره گفت: مردم نمی‌توانند به تنهایی به صلح دست پیدا کنند. و این وظیفه نخبگان سیاسی است که برای رسیدن به این مهم بیشتر تلاش کنند. برای شروع نیز خوب است که آن‌ها از دستکاری ایدئولوژیک دین به نفع اهداف سیاسی دست بکشند. و البته این وظیفه ماست که به آنها اجازه چنین کاری را ندهیم.

«فریار زلیجکو برکیس» راهب یکی از صومعه‌های قدیمی فرانسیسکن در بوسنی متعلق به سال 1385 میلادی نیز در این باره گفت: هرچقدر هم که سیاستمداران بخواهند ما را متقاعد کنند که چنین چیزی ممکن نیست اما ما بر این باور هستیم که کشور بوسنی تنها می‌تواند به عنوان یک سرزمین چندنژادی باقی بماند.

* داشتن فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف در کنار هم بسیار مهم است

کشیش نکتارجیه از صومعه ارتودکس زیتوموسلی در جنوب غربی بوسنی نیز گفت: داشتن فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف در کنار هم بسیار مهم است و ما به راحتی می‌توانیم هویت خودمان را بر اساس فرهنگ‌ها و ادیان‌مان بسازیم.

درحالی که ملی‌گرایان در کشور بوسنی همچنان به جداسازی مذاهب در این کشور پافشاری می‌کنند، رهبران مذهبی ادیان مختلف به ویژه مسلمانان پس از پایان جنگ 1992-1995 و نسل کشی مسلمانان، که در آن بیش از 100 هزار غیرنظامی جان خود را از دست داده و میلیون‌ها نفر آواره شدند، تمایل به بخشش و فراموشی تاریخ تلخ گذشته را داشته و می‌خواهند شکاف میان اجتماعات مذهبی را از بین ببرند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha