شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کانون های مساجد

حوزه/دبیر هیئت هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا پایان برنامه ششم، مساجد روستاهای بالای هزار نفر جمعیت دارای کانون فرهنگی و هنری می‌شوند.

حسین فرخنده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا پایان برنامه ششم، مساجد روستاهای بالای هزار نفر جمعیت هم دارای کانون فرهنگی و هنری می‌شوند.

وی افزود: همچنین در برنامه ششم توسعه مقرر است تا توجه ویژه‌ای به کانون‌های فرهنگی، هنری تمام مساجد شهری شود که این مهم نشان‌دهنده اهمیت جایگاه کانون‌های مساجد است.

فرخنده در ادامه با تبیین جایگاه کانون‌های فرهنگی و هنری در برنامه‌ریزی‌های اداره کل فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی گفت:  از یک هزار و ٤١ مرکز فرهنگی و هنری دارای مجوز در استان، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد ٣٤١ مرکز را به خود اختصاص داده‌اند و بقیه مراکز شامل انجمن‌ها، مؤسسات فرهنگی و هنری، کانون‌های آگهی و تبلیغات و نشریات هستند که این خود بیانگر اهمیت کانون‌هاست که یک‌سوم مراکز را به خود اختصاص داده‌اند.

 وی ارائه آموزش به هیئت‌امنا و فعالان کانون‌ها را از مهم‌ترین برنامه‌هایی دانست که در کنار رشد کمی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد پیگیری خواهد شد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه برای تحقق افزایش کمی کانون‌ها برابر قانون برنامه ششم از همه ظرفیت‌ها و منابع انسانی و مالی موجود استفاده می‌کنیم، گفت: در این راستا نقش روسای ادارات فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی به‌عنوان دبیران هماهنگی و نظارت بر کانون‌های شهرستان پررنگ‌تر شده به‌طوری‌که از سال گذشته بودجه اعتبارات عمرانی استان به کانون‌ها اختصاص یافت که در سال جاری هم تداوم خواهد داشت.

 وی در ارزیابی یک ربع قرن فعالیت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با اشاره به اینکه ارزیابی دقیق فعالیت کانون‌ها، نیازمند کار تحقیقاتی دقیق است که این امر باید به صورت متمرکز از سوی ستاد عالی صورت پذیرد، افزود: لیکن با نگاه اجمالی به فعالیت‌های انجام‌شده چه در استان و چه در سطح کشور می‌توان نشاط و تأثیرات معنوی که این مراکز در قشر جوان به وجود آورده را به‌وضوح دید.

 فرخنده، تأسیس کتابخانه در مساجد، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری و قرآنی، اردوها، تلاش‌های آموزشی، اجرای برخی از طرح‌های موفق همچون طرح پیوند «مسجد، مدرسه و خانه» و تقویت تفکر مسجدی را ازجمله موفقیت‌های کانون‌ها برشمرد و گفت: البته ارتقاء کیفی کانون‌ها و گسترش دایره مخاطبان آن نیاز به کار و تلاش بیشتری دارد.

 وی تصریح کرد: برای بهبود کمی و کیفی فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، نیازمند ورود دقیق نظریه‌پردازان و برنامه‌ریزان در فعالیت‌های فرهنگی و هنری مساجد هستیم، چرا که هرچه مبانی کار فرهنگی و هنری در مسجد روشن‌تر باشد و از انسجام و وضوح بیشتری برخوردار باشد در عرصه عمل هم کارایی فعالیت، بیشتر می‌شود.

دبیر هیئت هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بی‌شک زمینه‌سازی برای مشارکت بیشتر مخاطبان علمی و فرهنگی و دینی می‌تواند در رونق فعالیت کانون‌ها مؤثر باشد و همچنین آموزش نظام‌مند مدیران کانون‌ها و اعضاء فعال آن و تقویت انگیزه‌های کاری آنان از اولویت‌های این حوزه به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha