جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه البرز و تودیع و معارفه مدیر حوزه استان

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور در جمع مدیران و اساتید حوزه استان البرز با تاکید بر این که حوزه در تراز انقلاب غیر از حوزه عصر انزواست، تصریح کرد: امروز نیازهای بی شماری در جامعه جهانی وجود دارد که حوزه باید متناسب با آن، برنامه ریزی کرده و با رویکرد بین المللی، پاسخگوی نیازها باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از کرج، آیت الله علیرضا اعرافی، پیش از ظهر امروز در آئین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه البرز و تودیع و معارفه مدیر حوزه استان که در مصلای نماز جمعه کرج برگزار شد، با تسلیت سالروز شهادت  امام جواد(علیه السلام)، به تحلیل عصر آن حضرت و دامنه فعالیت های ایشان پرداخت و گفت: در عصر مامون و در دو سال هجرت تحمیلی امام رضا(علیه السلام) به طوس، شاهد پیچیده ترین و شیطنت آمیز ترین حیله مامون برای به انزوا کشاندن امام رضا علیه السلام و هضم امامت در خلافت می باشیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: مامون با یک استراتژی جدید و فوق العاده پیچیده، در صدد بود مرزهای امامت و خلافت و به عبارتی حق و باطل را در هم بریزد و جریان ولایت و امامت را لوث نماید.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه به مجاهدت های امام رضا(علیه السلام) در خنثی کردن توطئه مامون اشاره کرد و گفت: امام رضا(ع) مانع از موفقیت مامون در تحقق اهداف شوم خود شده، تهدید آن زمان را به نفع جریان حق تبدیل به فرصت نمود و دنیای تشیع را وارد عرصه جدید کرد.

ضرورت مقابله با مکاتب و نحله های فکری انحرافی

وی ادامه داد: در عصر امام جواد(علیه السلام) نیز اتفاقات مهمی افتاد که این اتفاقات می تواند سرلوحه کار حوزه های علمیه در عصر حاضر باشد که یکی از این اتفاقات مهم، مبارزه امام جواد(علیه السلام) با مکاتب و نحله های فکری انحرافی در عصر خود بود.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: اولین کاری که امام رضا(ع) و فرزند بزرگوارش امام جواد(ع) انجام دادند، مقابله با جریان های انحرافی در میان اصحاب ائمه اطهار(علیهم السلام) همانند واقفیه، غلات، زیدیه و اسماعیلیه بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که محور بعدی مبارزه امام جواد(علیه السلام ) مقابله با ملحدان و جریان های خارج از اسلام همانند مسیحیت و ادیان دیگر بود، ابراز داشت: محورهای مبارزه امام جواد علیه السلام با محورهای گوناگون انحرافی امروز می تواند سرلوحه کار حوزه های علمیه باشد، چرا که همانند آن زمان شاهد پیدایش انحرافات فکری و ایجاد مکتب های انحرافی از سوی مستکبرین و استعمار هستیم و نیاز است که حوزه به تاسی از امام جواد(علیه السلام)، به مقابله فکری و علمی با این جریان ها بپردازد.

مقایسه وضع حوزه ها در قبل و بعد از انقلاب اسلامی

مدیر حوزه های علمیه کشور در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت حوزه های علمیه در قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: در زمان طاغوت، مراجع و بزرگان حوزه به سختی کلاس درس کوچکی دایر می کردند و از خارج از کشور تنها افراد معدودی به ایران می آمدند و به تحصیل علوم دینی می پرداختند، اما امروز شاهدیم به برکت خون شهدا، مجاهدت های امام خمینی(ره) و هدایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی، از اقصی نقاط دنیا در حوزه علمیه قم به تحصیل علوم دینی می پردازند و معارف ناب اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) را در عالم منتشر می کنند.

ویژگی های حوزه در تراز انقلاب اسلامی

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشود همچنین در تشریح ویژگی های حوزه در تراز انقلاب اسلامی گفت: حوزه موفق که بتواند با جبهه مستکبرین عالم به مقابله بپردازد، باید با بصیرت و زمان شناسی، جریان های فکری را بشناسد و متناسب با زمان به مقابله با آنان بپردازد.

آیت الله اعرافی ادامه داد:‌ امروزه حوزه عظیم قم به یک محور نور افشانی در عالم تبدیل شده، شاهدیم که علاوه بر طلاب ایرانی، از کشورهای مختلف جهان به این شهر مقدس می آیند و به تحصیل علوم دینی می پردازند.

حوزه باید پاسخگوی نیازهای جهانی باشد

وی با اشاره به توصیه های رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد کرد: حوزه عصر انقلاب غیر از حوزه عصر انزواست، امروزه نیازهای بی شماری در جامعه جهانی وجود دارد که حوزه باید متناسب با آن برنامه ریزی کرده و با رویکرد بین المللی پاسخگوی نیازها باشد، براین اساس مدیریت های استانی نیز باید با تبیین چشم انداز و تربیت طلاب توانمند نیازهای گوناگون جامعه را پاسخ دهد.

مدیر حوزه های علمیه کشور تاکید کرد: مراکز حوزوی استان ها همانند حوزه خواهران، مرکز خدمات، دفتر تبلیغات و سایر نهادهای حوزوی باید به طور منظم جلسه داشته باشند و با ارتباط و تعامل خوب با یکدیکر در جهت پیشرفت و بالندگی حوزه ها تلاش کنند.

تلاش نافرجام آل سعود برای جلوگیری از رشد تشیع

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به رشد روز افزون تشیع در جهان، گفت: امروز رژیم آل سعود و جریان وهابیت با صرف هزینه های کلان در کشورهای آفریقایی و آسیایی، تلاش دارد تا جریان تشیع را از بین ببرد، اما راه به جایی نمی برد.

تشیع لندنی هیچ گونه خدمتی به اسلام نمی کند

وی همچنین با انتقاد از تشیع لندنی، تاکید کرد: تشیع لندنی هیچ گونه خدمتی به اسلام نمی کند و به اختلافات و تفرقه دامن می زند و امروزه به برکت گفتمان وحدت که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی پیگیری می شود، شاهدیم که در بسیاری از نقاط عالم نام امام صادق(علیه السلام) و مکتب تشیع برای اولین بار برده شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه در توصیه هایی به طلاب جوان، گفت: طلاب و حوزویان باید بدانند که روحانیت یک جریان ریشه دار در طول تاریخ است و باید یک طلبه به هویت حوزوی خود ببالد و به آن افتخار کند، چرا که حوزه های با داشتن سابقه ای بیش از هزار سال، در سخت ترین شرایط نیز ادامه حیات داده و به رسالت خود عمل کرده اند.

طلبه امام زمان(عج) باید کفن پوش و آماده شهادت باشد

آیت الله اعرافی در پایان با تاکید بر این که طلبه امام زمان(عج) باید کفن پوش و آماده شهادت باشد، هویت حوزوی خود را تقویت کند و با عظمت آن آشنا شود، افزود: یک طلبه و روحانی باید افتخار حوزه ای بودن خود را با هیچ چیز عوض نکند و تا آخر عمر بر این عهد و میثاق پایند باشد.

انتهای پیام

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha