جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جواد علیه السلام

حوزه/ رئیس انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم، امام محمد تقی(ع) با مناظرات و احتجاجات خویش به خوبی حقانیت شیعه را برای عامه مردم به خوبی اثبات کرده اند.

حجت الاسلام و المسلمین حمید رضا مطهری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن تسلیت فرارسیدن شهادت مظلومانه حضرت جواد(ع) ابراز داشت: با نگاهی به تاریخ به خوبی متوجه می شویم که دوران زندگانی حضرت جواد الائمه (ع) یکی از دوران پرخفقان از حیث سیاسی بوده که اتفاقاً در همین ایام نیز شاهد ظهور و بروز انواع گروه های تفرقه انگیز، ضعیف شدن شیعیان از نظر سیاسی و اجتماعی و نیز قوت گرفتن خلفای عباسی همچنین شیوع مساله ترجمه از آثار اندیشمندان یونانی هستیم.

وی افزود: در چنین اوضاع و احوالی، امام جواد(ع) قبل از هرچیز برای راسخ تر کردن اعتقاد شیعیان و محبان از یک سو و نیز پاسخ به شبهات القایی در جامعه از سوی دیگر ، جایگاه امامت را در بین مردم تثبیت کرده و به سوالات و شبهات آن ها درباره امامت و ولایت به خوبی پاسخ دادند.

این استاد تاریخ اضافه کرد: ایشان همچنین به طور خاص در جلسات پرسش و پاسخ و مناظره با فرقه های نوظهور به ویژه فرقه های کلامی حضور یافته و با منطق و اندیشه متعالی و ناب به سوالات پاسخ می دادند که همین مسایل نیز در هدایت مردم و آگاه شدن نسل جوان و جویای حقیقت آن روز جامعه اسلامی بسیار موثر بود.

رئیس انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم ادامه داد: البته حضور در برنامه مناظره یکی از روش های مرسوم و متداول در بین ائمه اطهار(ع) بوده اما با این حال در زمان امام جواد(ع) این مساله شکل و شمایل خاص تری به خود گرفته است.

وی گفت: در سیره حضرت مشاهده می کنیم که ایشان هرگاه موقعیت را مناسب می دیدند، از این شیوه استفاده کرده و مطالب خویش را تحت عنوان احتجاجات بیان می فرمودند.

حجت الاسلام و المسلمین مطهری افزود: امام تقی(ع) به خصوص در این برنامه ها به آیات کلام وحی و نیز سیره نبوی استناد فراوانی می نمودند و در این مسیر ضمن آن که به شکل منطقی و مستدل به نقد طرف مقابل می پرداختند، در عین حال در همین بستر، ملاک ارزیابی روایات را به افراد آموزش می دادند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha