جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله العظمی مظاهری

حوزه/ رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که امام راحل همواره بر تقویت و استمرار فقه جواهری تاکید داشتند و از تضعیف شدن فقه جواهری در حوزه های علمیه نگران بودند، تصریح کردند: امام راحل مکررا می فرمودند «اگر فقه جواهری ضربه بخورد به روحانیت ضربه غیر قابل ترمیمی وارد می شود».

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حضرت آیت الله  حسین مظاهری پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه اصفهان با تبریک فرا رسیدن سالروز ازدواج امیرالمومنین(ع) و زهرای اطهر(س)، اظهار کردند: ازدواج حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) افتخاری بزرگ برای بشریت و به ویژه تشیع است.

ایشان در ادامه با بیان این که مهمترین خاطره ای که از امام راحل به یاد دارم، تاکید ایشان بر تقویت و استمرار فقه جواهری یا همان فقه سنتنی در حوزه های علمیه است، تصریح کرد: شاید بیش از 20 بار امام راحل در جلسات خصوصی و درسی خود، بر امر فقه جواهری و سنتی تاکید داشتند و تا پایان عمر مبارک خویش نگران کمرنگ شدن این فقه در حوزه های علمیه  بودند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان ابراز کردند: امام راحل مکررا می فرمودند «اگر فقه جواهری ضربه بخورد به روحانیت ضربه غیر قابل ترمیمی وارد می شود»، مراد امام راحل از فقه جواهری و سنتی این است که طلبه وقتی وارد عرصه تحصیل در حوزه می شود  باید خواندن و نوشتن او در سطح بالا و تسلط او بر قرآن خوب باشد.

معظم له افزود: دومین امری که طلبه هنگام ورود به حوزه علمیه باید مد نظر داشته باشد، تقویت ادبیات عربی خود است، قرآن، روایات و احادیث ما همگی عربی است و ادبیات یک طلبه باید خوب باشد و عبارات را خوب تجزیه و تحلیل کند.

ایشان اضافه کردند: پس از ادبیات نوبت سطح است، یک طلبه باید راجع به رسائل و مکاسب خوب بداند، امام راحل نیز می فرمودند این کفایه را سبک نشمارید، چرا که بیش از 100 مجتهد پای منبر مرحوم آخوند و درس کفایه بودند، تا امروز به دست ما رسیده است.

این مرجع تقلید یادآور شدند: تلاش و کوشش، جدیت و استاد برای آشنایی کامل با کفایه لازم است، پس از ادبیات و سطح نوبت خارج فقه است که طلبه باید بر اصول و فقه تسلط یابد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان افزودند: سیره بزرگان دینی ما این گونه بوده است که هر شب بیش از 2 الی 3 ساعت روی درس روزانه استاد خود تمرکز و مطالعه می کردند، پیش مطالعه، مباحثه و جزوه نویسی جزء اصول فقه سنتی ماست که نباید فراموش شود.

معظم له بیان کردند: حاشیه نویسی یکی از اموری است که طلاب باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند، امام راحل می گفتند، فقه جواهری امانت است و حفظ آن وظیفه ما بوده نباید خیانت در امانت کنیم.

رئیس حوزه علمیه اصفهان ادامه دادند: امام راحل تاکید می فرمود، یک طلبه باید روی اخلاق، تسلط بر قرآن، اصول دین، ولایت و حوائجی که مردم دارند، کار جدی بکند. توجه به زمان و مکان به عنوان دو عنصر مهم در امر فقه بسیار حائز اهمیت است.

حضرت آیت الله مظاهری ابراز کرد: امام راحل بیان می کردند «اگر فقه جواهری تضعیف شود، روز مصیبت روحانیت است» و من خیلی از این که فقه جواهری امروز تا حدودی در حوزه های علمیه تضعیف شده است، ناراحت هستم.

رئیس حوزه علمیه اصفهان، خاطرنشان کردند: اصل کار طلبگی باید بر امر فقه جواهری باشد، گرچه روی متفرقات هم کار کند، طلبگی کار مشکلی است، اما مفید بوده، چرا که پروردگار عالم او را با پیامبران محشور می کند.

این مرجع تقلید یادآور شدند: همه خصوصاً جوانان در حوزه های علمیه بدانید مطالعه و پیش مطالعه و مباحثه امری واجب در تحصیل حوزوی است.

معظم له در پایان اظهار کردند: دومین خاطره ای که از امام راحل در ذهن خود دارم، تاکید و حساسیت ایشان بر امر حق الناس است که بسیار در این زمینه سخت گیر بوده است، سختگیری امام راحل در حق الناس برای طلاب و روحانیون درس بزرگی است، تقوای ایشان هم باید برای ما الگو باشد.

انتهای پیام 38/313

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha