سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
نهج‌البلاغه

حوزه/ یکی از اساتید حوزه و دانشگاه گفت: حوزه‌های علمیه باید به صورت جدی نسبت به ترویج نهج‌البلاغه اهتمام داشته باشند؛ چرا که این کتاب تا کنون توانسته بسیاری از افراد را به سمت آموزه‌های دینی اسلام سوق دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مجد فقیهی شامگاه چهارشنبه در نشست علمی ترویج فرهنگ قرآن و نهج‌البلاغه که در سالن اجتماعات کتابخانه حضرت خدیجه(س) آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) برگزار شد، با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن کریم، این کتاب الهی مهجور واقع شده است، اظهار کرد: نبود درک و معرفت صحیح نسبت به قرآن کریم که عامل آن جداسازی عترت از قرآن بوده ایجاد فرقه‌های انحرافی را به دنبال داشته است.

وی با تاکید بر اینکه جدا کردن معلم قرآن از بشریت موجب مهجوریت در فهم و درک قرآن کریم شده است، اضافه کرد: وظیفه مسلمانان رفع اختلاف، ایجاد صلح و تفکر در آفرینش است که اکنون مورد غفلت قرار گرفته است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: نهج‌البلاغه به تعبیر مرحوم شهید مطهری صریح‌ترین کتاب حدیثی از نظر مضمون است چرا که حقایق دینی و قرآنی در این کتاب نهفته شده است.

وی با اشاره به اینکه نهج‌البلاغه از میان کتب حدیثی از جامعیت کیفی برخودار است، مطرح کرد: چیزی که بشر در اجتماع و حکومت به آن نیاز دارد در نهج‌البلاغه مطرح شده است به همین علت با داشتن این منبع دینی نیازهای فرد در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی رفع می‌‌شود.

فقیهی ادامه داد: نخستین مهجوریت نهج‌البلاغه در درون جامعه شیعی، این است که به عنوان یک کتاب درسی نیز به این کتاب نگاه نشده است و در حوزه‌های علمیه نیز به عنوان مرکز تربیت متخصص دینی نتوانسته به شیوه مطلوب به نهج‌البلاغه توجه داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه پیروان دین مبین اسلام با استفاده از نهج‌البلاغه می‌توانند در حوزه فرهنگی عالم را تسخیر کنند، تصریح کرد: مظلومیت حضرت علی علیه‌السلام یکی از عللی است که تا کنون نتوانسته به توصیه‌های ایشان در کتاب نهج‌الباغه به شیوه مطلوب بپردازیم.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: حوزه‌های علمیه باید به صورت جدی نسبت به ترویج نهج‌البلاغه اهتمام داشته باشند چرا که این کتاب تا کنون توانسته بسیاری از افراد را به سمت آموزه‌های دینی اسلام سوق دهد.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha