جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ دیدار مدیران و فعالان مدارس امین تهران با مدیر حوزه های علمیه

حوزه/ آیت الله اعرافی با تاکید بر لزوم توجه مبلغان و مربیان فعال در آموزش و پرورش به ظرایف تربیتی گفت: عرضه مسایل نو بر امور دینی نیازمند یک قدرت اجتماعی است که مبلغان نیز می توانند در این خصوص فعالیت جدی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیتالله اعرافی امروز در دیدار با مدیران و فعالان مدارس امین تهران در مرکز سفیران هدایت قمبرگزار شد گفت: مسئولان حوزه علمیه تهران به خصوص استاد رشاد خدمات بسیاری در زمینه توسعه فرهنگ دینی و حوزوی و همچنین تقویت نظامات حوزوی داشته اند که قابل تقدیر است.

وی افزود: این نکته بسیار مهم را هیچگاه نباید از یاد برد که خدمات فرهنگی در تهران به دلیل دامنه و گستره و عمق تاثیر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

آیت الله اعرافی با اشاره به توصیه هایی پیرامون تبلیغ در حوزه آموزش و پرورش و تبلیغ روی قشر جوان و نوجوان کشور گفت" تبلیغ و ارتباط تبلیغی با جوانان و نوجوانان از مهمترین کارهایی است که باید در عرصه تبلیغی به آن اقدام کرد.

مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: آشنایی مبلغان با کتب و متون درسی از نکات بسیار مهم در تبلیغ است؛ زیرا همیشه معلومات جدید باید به معلومات قبلی مخاطب گره بخورد.

وی گفت: آشنایی با پرسش‌ها و سوالات و از آن مهمتر، استخراج این سوالات و پرسشهای دانش آموزان از دیگر نکات اصلی در تبلیغ است.

آیتالله اعرافی اظهارکرد: آشنایی با شخصیت نوجوان و جوان از دیگر نکات مهم در تبلیغ است که این مساله مستلزم برخورداری از مطالعات دینی و همچنین روانشناختی و تربیتی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: چهل خطبه نماز جمعه را در حوزه تربیتی و روابط زن و شوهر بیان کردیم که همه این موارد برگرفته از آیات و روایت بود که قطعا اگر به دنبال ادامه بحث بودیم خطبههای بسیار بیشتری نیز میتوانستیم بر اساس آیات وروایات قرائت کنیم.

وی گفت: مطالعه مستمر در منابع دینی  مطالعه جدید و جامع و عمیق برای هر نوبت تبلیغی و سخنرانی از نکات بسیارپراهمیت است زیرا افرادی را می شناسیم که برای 200 موضوع تبلیغی کل قرآن را با این رویکرد مطالعه کرده است که این رویکرد را باید به خوبی فرابگیریم.

مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: قدرت عرضه مسایل نو بر امور دینی نیازمند یک قدرت اجتماعی است که مبلغان نیز می توانند در این خصوص فعالیت جدی داشته باشند؛ مثل در خصوص گسست های اجتماعی می توان این بحث را به قرآن وروایات عرضه کنیم و قرآن را با روش اجتهادی و با این موضوع نگاه کنیم می توانیم به نتایج شگفت انگیزی دست یابیم.

وی گفت: بایسته بعدی در زمینه تبلیغی، «غرب شناسی» است؛ امروزه غرب استیلای خاصی در دنیا پیدا کرده است و در شاخه های فکر و ذهن و معرفت و معیشت و سبک زندگی بشریت رخنه کرده است؛ غرب شناسی درست و عالمانه و منصفانه و صحیح درزمینه تبلیغی موثر است.

آیتالله اعرافی اظهارکرد: شناخت حوزه و شناساندن درست حوزه از دیگر بایسته های تبلیغی در زمینه نوجوانان است؛ در این عرصه نیازمند یک کتاب جامع و کامل در خصوص سیر فعالیت حوزه با همه امکانات و جوانب آن هستیم؛ باید حوزه را به خوبی به نسل نوجوان و جوان معرفی کنیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: نفوذ و ارتباط خوب در عرصه مدیریتی و استادی نیز در تبلیغ بسیار مهم است؛ باید شبکه ای از مدیریت و استاد و دانش آموز ایجاد کرد، زیرا اگر این شبکه شکل نگیرد، کارها به خوبی پیش نمی رود.

وی با اشاره به مفاهیم تربیتی و تبلیغی سوره اعلی افزود: سوره اعلی، همچون سایر سور قرآنی دارای نکات وظرایف متعدد است ولی این سوره دارای یک رویکرد تبلیغی و رسالت الهی با یک مرحله بندی خاص است.

مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: گاهی از خطابات خداوند به پیامبر(ص)، تکلیف از حیث مبلغیت ایشان است و این سوره نیز این خطاب و تکلیف را به پیامبر اکرم(ص) ارزانی داشته است و نظام منطقی در آن وجود دارد.

وی گفت: تسبیحی که در ابتدای این سوره آمده است، تسبیح آماده ساز جریان تبلیغی است و در ادامه بیان می کند که پیامبر مذکر است و این ذکر را ادا کند؛ 20 واژه در قرآن در حوزه تبلیغی مطرح شده است که یکی از واژگان تبلیغی، ذکّر است.

آیتالله اعرافی اظهارکرد: خداوند به پیامبر عرضه می دارد که آغاز ذکر و پیامبر، تسبیح خداست، یعنی اگر یک مذکر و مبلغ از تسبیح خدا رویگرداند قطعا این ذکر هیچ سودی برای او ندارد، زیرا هیچ عبادتی بدون پیوست تسبیح، دارای ارزش نیست.

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: ظرف محدود بشر، همیشه محدود است و این محدود هیچگاه نمی تواند آیینه تمام نمای خدا باشد، ولی همیشه باید خداوند را حمد وستایش کند؛ حمد و تسبیح دو روی یک سکه هستند.

وی گفت: تنبه قلبی در عبادت و به زبان جاری کردن ذکر تسبیح مکمل همه عبادات است و اگر این تنزیه را متوجه نباشیم گویی به ساحت حق جسارت میکنیم؛ به همین خاطر ، اولین کار پیامبر(ص) برای شروع تبلیغ، تسبیح خداوند است؛ این تسبیح، عبادت عام نیست بلکه تسبیحی است که یک مبلغ باید داشته باشد.

مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: درسی که از این سوره میگیریم آن است که وقتی که برای تبلیغ اقدام می کنیم باید در خود بنگیریم که این کار چقدر از تسبیح و عبودیت خداوند پر یا خالی است که قطعا با این رصد نتیجه نیز مشخص خواهد بود.

وی گفت: خداوند در ادامه میفرماید که ما به تو دانشی می دهیم که هیچگاه فراموش نخواهی کرد؛ این مساله بیانگر وحی الهی است؛ شرط دیگری که خداوند در این سوره بیان می کند، مساله شناخت و آگاهی از وحی و همچنین اتصال آن به مبداغیبی است.

آیتالله اعرافی اظهارکرد: مساله دیگری که خداوند در این سوره بیان می کند، و وَ نُیَسِّرُکَ لِلْیُسْری‌ است؛ خداوند بیان می کند که شیوه نفوذ پیامبر را در جامعه می دهیم و همچنین توفیقی نیز به ایشان می دهیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: خداوند در ادامه «ف» بعدی را به کار میبرد و بیان می کند که پس از طی این مرحله «فذکر» فرا می رسد که منظور آن است که پس از این سه مرحله تبلیغ و ذکر جاری میشود و اثرگذار نیز خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha