جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مقتدایی

حوزه/ آیت الله مقتدایی با تاکید بر لزوم تفقه و تبلیغ دین و استقامت در برابر مشکلات در عرصه علم آموزی، گفت: رعایت این عوامل در تحصیل علم باعث می شود انسان به عمق علم پی برده و بتواند تولید علم داشته باشد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» در کاشان، آیت الله مرتضی مقتدایی، پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه کاشان که با حضور آیت الله نمازی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان، روحانیون، علما و اساتید، در مصلای بقیة الله العظم(عج) برگزار شد، با تبریک فرارسیدن سال تحصیلی حوزه گفت: هرچند درس های رسمی در ایام تابستان تعطیل می باشد، ولی اکثر مدارس در تابستان با برگزاری اردوهای آموزشی سعی در کاهش فاصله علم آموزی طلاب دارند و عده ای هم به دنبال تالیف کتب علمی هستند.

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه کشور تاکید کرد: طلاب حوزه های علمیه باید با جدیت و نشاط بیشتر، درس های رسمی خودشان را در سال تحصیلی جدید آغاز کنند تا پایان سال بتوانند به موفقیت های خوب و قابل قبولی دست پیدا کنند.

سه عامل اثرگذار در عرصه علم آموزی

وی با تاکید بر لزوم تفقه و تبلیغ دین و استقامت در برابر مشکلات در عرصه علم آموزی، گفت: رعایت این عوامل در تحصیل علم باعث می شود انسان به عمق علم پی برده و بتواند  تولید علم داشته باشد. اگر طلبه این مولفه ها را مورد توجه قرار ندهد، نمی تواند موفقیت چندانی داشته باشد.

عضو خبرگان رهبری، مراد از تفقه را سهم دین در اعتقادیات دینی دانست و افزود: طلبه ای که وارد حوزه می شود، ضمن این که باید صفات الهی، نبوت، امامت، اعتقادات، بهشت و جهنم  را بشناسد، با مسائل نماز، روزه، زکات، حج، امر به معروف و نهی از منکر، احکام فقهی، اعتقادیات، عبادات، اخلاقیات و تمام احکام دینی  را بفهمد و با آنها آشنا شود.

وظایف و ویژگی های یک طلبه جدید الورود

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: طلبه ای که وارد حوزه می شود، باید اعتقادات دینی اش مستحکم شود تا بتواند اخلاقیات و صفات خوب  و  بد را بفهمد و  رذائل اخلاقی را درست تشخیص دهد.

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه کشور، تبلیغ دین را از دیگر وظایف طلاب دانست و گفت: طلبه ای که  وارد حوزه می شود، باید آنچه را که در دوران تحصیل در زمینه های اعتقاد به نبوت، امامت و قیامت، بهشت و جهنم فرا گرفته، در مساجد و تکایا به مردم انتقال دهد و خدا را در بین اجتماع محور قرار دهد.

وی، با اشاره به اینکه علمایی همچون شیخ مفید، شیخ طوسی، علامه حلی، شیخ انصاری، امام خمینی (ره) و ... در ترویج و تبلیغ دین از هیچ گونه تلاشی در بین مردم دریغ نمی کردند، گفت: امام خمینی(ره)  نقش بسیار مهمی و بی نظیری را در تبلیغ و ترویج دین اسلام در دنیا داشتند.

لزوم اهتمام طلاب به تبلیغ دین

عضو خبرگان رهبری، اخلاص در عمل و تحمل مشکلات را دو شرط مهم برای انجام وظیفه طلاب در عرصه علم آموزی دانست و افزود طلبه ای که وارد حوزه می شود باید درحال تحصیل به تبلیغ و سخنرانی اهتمام داشته باشد.

 آیت الله مقتدایی افزود: طلبه ای که می خواهد وارد حوزه شود باید برای خدا درس بخواند نه این که هدف از درس خواندن کسب منصب، مقام، مدیر، رئیس، امام جمعه، امام جماعت و ... باشد .

 امام خمینی (ره) هیچ گاه به دنبال شهرت نبودند

دیبر دوم شورای عالی حوزه های علمیه، از امام خمینی (ره) به عنوان فردی که هدف از تحصیل در حوزه های علمیه را مرجع تقلید شدن و یا کسب مقام و شهرت باشد، نمی دانست، گفت: امام خمینی (ره) هیچ گاه به دنبال شهرت نبودند و به دلیل ظلمی که رژیم ستمشاهی به امت اسلامی کرد، برای خدا درس خواند، قیام کرد و وارد میدان شد.

عضو خبرگان رهبری در پایان، استقامت در برابر مشکلات و ناملایمات را  شرط سوم  علم آموزی طلاب دانست و گفت: طلبه  واقعی کسی است که در برابر مشکلات ثابت قدم باشد .

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha