جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه مرحوم علامه امینی اشعار قديمي شعرای عرب درباره غدير را در كتاب الغدير جمع آوری كرد،‌ گفتند: پيشنهاد می كنم با همت اهل شعر و ادب،‌ اشعار شعرای فارسی زبان در رابطه با غدیر و فضایل امیرالمومنین(ع) از گذشته تا به امروز جمع آوری شود و در واقع يک كتاب الغدير فارسی تدوين شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی عصر امروز در دیدار مدیرعامل بنیاد ببین المللی غدیر و اعضای ستاد بازسازی واقعه غدیر با اشاره به آيه 3 سوره مائده «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا»، ‌اظهار داشتند:‌ این آیه قطعا در سال دهم هجرت نازل شده است؛‌ برخی درباره اين آيه بدون مدرک سخن می گويند در حالی كه اگر اكمال دين تحريم لحوم است اينها قبلا حرام شده بود؛‌ تحريم چند لحم اين ارزش را ندارد كه قرآن بگويد دين كامل و نعمت تمام شد؛‌ اين آيه آهنگ ديگری دارد و بايد كار بسيار بزرگی انجام گيرد تا در حق او بگويند اکمال دین،‌ اتمام دین و رضایت اسلام به عنوان دین انجام گرفته است.

ايشان تصريح كردند: در تاریخ اسلام در سال دهم هجرت،‌ هيچ مسئله دیگری نمی تواند مصداق آيه 3 سوره مائده باشد،‌ این اکمال، اکمال اساسی است، در واقع پیامبر اکرم معمار اين كار بود و اميرمومنان ادامه دهنده كار اين معمار است.

این مرجع تقلید در ادامه افزودند: خوشبختانه تا زمانی که مرحوم علامه امینی تحقیق و در کتاب الغدیر گردآوری کرد، 360 نفر از علمای سنی حدیث غدیر را نقل کرده اند،‌ اگر علمای شیعه را بر این اضافه کنیم شاید در تاریخ اسلام حدیثی متواتر از حدیث غدیر نداشته باشيم.  

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: اهل تسنن كتاب خوبي با عنوان «الفقه علی المذاهب الاربعه» دارند،‌در اين كتاب حدود 20 آداب و رسم از سوي نبي مكرم اسلام براي دستشويی رفتن بيان شده است، ‌آيا می شود پیامبر اکرم برای آن مسئله 20 آداب و رسوم بیان کند اما برای جانشینی اين انقلاب كه دشمنان از یک سو و منافقین از سوی دیگر هستند، فكری نكند؟

ايشان در بخش ديگری از سخنان خود در پاسخ به این پرسش که چرا رسول اكرم(ص) ابلاغ غدير را در منا يا عرفات انجام ندادند،‌ گفتند: از نظر روان شناسی برای اينكه يک مسئله در دل ها جا بيفتد، بايد در شرايط سختی بگويند كه در خاطر بماند، ‌در منا اعمال زيادی انجام می شود و در عرفات مردم مشغول دعا هستند،‌ رسول اكرم اين كار را در هوای گرم و ميدانی بيان می كند تا در دل ها بماند و از نظر موقعیت جغرافیایی هم در چهارراه مهمی قرار دارد.   

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه مرحوم علامه امینی اشعار قديمي شعرای عرب  درباره غدير را در كتاب الغدير جمع آوری كرد،‌ گفتند: پيشنهاد می كنم با همت اهل شعر و ادب،‌ اشعار شعرای فارسی زبان در رابطه با غدیر و فضایل امیرالمومنین(ع) از گذشته تا به امروز جمع آوری شود و در واقع يک كتاب الغدير فارسی تدوين شود. 

حضرت آیت الله سبحانی در پايان خاطرنشان كردند: تاثيرگذاري اقدامات هنری در زمينه ترويج غدير از موعظه،‌ سخنرانی و نوشتن بیشتر است،‌ بر اين اساس به امور هنری براي گسترش فرهنگ غدير توجه شود.

انتهاي پيام/313/33

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha