شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه بر لزوم ارتباط انقلاب اسلامی و واقعه غدیر تاکید کرد و گفت: جایگاه رهبری در اسلام و نقش رهبری و اطاعت پذیری از رهبری باید مورد توجه قرار گیرد؛ اینکه پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین و امام مسلمین معرفی کرد نشان می دهد که جامعه اسلامی نیازمند پیشوا و مقتدا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری شامگاه دوشنبه در دیدار با مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر و اعضای ستاد بازسازی واقعه غدیر که در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه سه نکته در رابطه با مسئله غدیر باید در دستور کار قرار گیرد، اظهار داشت: تبلیغ و بیان واقعه تاریخی غدیر، تبیین شخصیت و جایگاه امیرالمومنین علی(ع) و ایجاد پیوند بین انقلاب اسلامی و جایگاه غدیر باید مورد توجه باشد.

وی بر لزوم تبیین و بازسازی واقعه غدیر تاکید کرد و گفت: بازسازی واقعه غدیر موجب می شود تا پیام رسول اکرم(ص) و امیرمومنان(ع) در واقعه غدیر به فراموشی سپرده نشود.

عضو شورای عالی حوزه افزود: به یکی از بزرگان ما اعتراض کردند چرا عاشورا را با اهمیت زنده نگاه می دارید و هرساله این همه شور و عشق و ماتم وجود دارد، آن بزرگ دین پاسخ داده بود تجربه تاریخی به ما می گوید اگر به حوادث رخ داده اهمیت داده نشود، در اذهان جامعه به فراموشی سپرده می شود. در رابطه با غدیر آن جدیت لازم وجود نداشت و آن اهتمام صورت نگرفت و برای اینکه تکرار بی اهتمامی به حادثه غدیر تکرار نشود، عاشورا را با همه وجود زنده نگاه می داریم.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: شاید موضوع غدیر به کیفیتی که در این چندساله تبلیغ و بیان شده، اگر از سال های قبل تر به آن پرداخته می شد، فضای دیگری در سطح جامعه داشتیم.

وی با بیان اینکه در رابطه با غدیر دو گروه مخاطب وجود دارد، اظهار داشت: مخاطب نخست، شیعیان و فرزندان و نسل هایی هستند که یکی پس از دیگری قدم به عرصه وجود می گذارند و باید با این واقعه تاریخی آشنا شوند و در نتیجه با آن معرفت، شناخت لازم را پیدا کنند؛ مخاطب دوم ما غیرشیعیان هستند و باید متناسب با مخاطب جهانی نیز برای غدیر تبلیغ کرد و گام برداشت.  

معاون جامعه مدرسین با بیان اینکه اهل تسنن نیز از مخاطبان بازسازی واقعه غدیر هستند، گفت: نحوه ارائه بازسازی این واقعه به گونه ای است که حساسیت برانگیز نیست و همه کسانی که دوستدار اهلبیت(ع) هستند، مخاطب آن می شوند.

آیت الله حسینی بوشهری بر لزوم زنده نگاه داشتن یاد غدیر در ابعاد مختلف تاکید کرد و افزود: اطعام روز عید غدیر، برگزاری مسابقات و جشنواره های مختلف فرهنگی و  هنری و بازسازی واقعه غدیر در ترویج و زنده نگاه داشتن این واقعه تاریخی نقش موثری دارد.

*لزوم معرفت افزایی جامعه نسبت به امیرالمومنین(ع)

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم معرفی صاحب غدیر تاکید کرد و گفت: بحث معرفتی نسبت به غدیر، مدح امیرمومنان(ع) و پرداختن به سبک و سیره زندگی حضرت علی(ع) مورد توجه باشد.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری بر لزوم اهتمام و ترویج نهج البلاغه امیرالمومنین(ع) تاکید کرد و افزود: باید بیان شود که امیرالمومنین حضرت علی(ع) به عنوان جانشین رسول خدا دارای چه فضایلی است که دانشمندان ادیان دیگر افتخار می کنند که کتاب درباره حضرت می نویسند و مجذوب روحیه عدالت خواهی ایشان می شوند.

*لزوم تبیین روحیه عدالتخواهی امیرالمومنین(ع)

آیت الله حسینی بوشهری، یکی از مسائل مورد نیاز نسل جوان را تبیین روحیه عدالت خواهی امیرالمومنین(ع) عنوان کرد و افزود: تبیین شخصیت فردی، دوران حکومت و آثار و کلمات حضرت علی(ع) به عنوان الگوی گفتاری و رفتاری بسیار مهم و لازم است.

*لزوم پیوند جایگاه رهبری در انقلاب با واقعه غدیر

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم ارتباط انقلاب اسلامی و واقعه غدیر تاکید کرد و گفت: جایگاه رهبری در اسلام و نقش رهبری و اطاعت پذیری از رهبری باید مورد توجه قرار گیرد؛ اینکه پیامبر اکرم، حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین و امام مسلمین معرفی کرد نشان می دهد که جامعه اسلامی نیازمند پیشوا و مقتدا است.

عضو شورای عالی حوزه با بیان اینکه جایگاه رهبری در انقلاب و نظام جمهوری اسلامی می تواند الهام بخش از واقعه غدیر باشد، گفت: ما ولایت فقیه را استمرار حرکت امامت می دانیم؛ باید در این موضوع سرمایه گذاری شود و ولایت فقیه و رهبری را با غدیر پیوند داد.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه با بیان اینکه حرکت بازسازی واقعه غدیر در آینده نه چندان دور جهانی خواهد شد، گفت: دنیا ظرفیت پذیرش غدیر، جایگاه امیرالمومنین(ع) و انقلاب اسلامی ما را دارد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی هرچه دارد از غدیر و عاشورا منشا می گیرد، گفت: موضوع غدیر با دقت و تامل در طول سال باید زنده بماند، غدیر منحصر به دهه ولایت نیست و آثار مرتبط با غدیر باید در طول سال دنبال و پیگیری شود.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha