پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام مهدوی مهر - جامعه المصطفی

حوزه/ دکتر یاسر عبدالزهرا الحجاج، رایزن فرهنگی جمهوری عراق، با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی(ص)، با حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر، جانشین ریاست و نماینده المصطفی(ص) در عراق دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر در این دیدار ضمن خوش آمدگویی به رایزن فرهنگی عراق، به معرفی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه و ارائه گزارشی از فعالیت های نمایندگی المصطفی(ص) در کشور عراق پرداخت.

نماینده المصطفی(ص) در عراق، در ادامه به اقدامات صورت گرفته این نمایندگی برای دریافت مجوز و راه اندازی واحد دانشگاهی در عراق اشاره نمود و اظهار داشت: المصطفی(ص) خواستار پیشرفت علمی در عراق است و نمایندگی جامعةالمصطفی(ص) آمادگی فراهم نمودن همه شرایط و استاندارهای علمی و آکادمیک برای راه اندازی دانشگاه در عراق را دارد و در این زمینه تاکنون رایزنی های متعددی با مسئولان این کشور صورت گرفته است.

وی، همکاری و تعامل با وزارت علوم عراق را یکی از راهبردهای اصلی نمایندگی المصطفی(ص) دانست و ابراز داشت: یکی از اقدامات المصطفی(ص) در سال های اخیر، شناسایی و ساماندهی طلاب و دانش آموختگان عراقی است که پس از سرنگونی رژیم بعثی به کشور خود بازگشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر، نداشتن مدرک تحصیلی را یکی از مشکلات اساسی برخی از طلاب عراقی دانست و ابراز داشت: طلاب و دانش آموختگان عراقی در این زمینه با مشکلات متعددی از جمله فقدان سابقه تحصیلی، عدم انطباق واحدهای درسی و... مواجه بودند که با پی گیری و هماهنگی های صورت گرفته با دیوان وقف شیعی عراق و معادل سازی واحدها، مدرک تحصیلی از سوی دیوان وقف شیعی به آنان اعطا گردید و با این روند، مشکل مدرک تحصیلی بسیاری از طلاب برای ادامه تحصیل در مقاطع علمی بالاتر به شکل کاملا قانونی رفع شد.

وی، تکمیل نواقص تحصیلی طلاب و دانش آموختگان عراقی برای دریافت مدارک تحصیلی در مقاطع کارشناسی تا دکتری را یکی دیگر اقدامات در حال اجرای نمایندگی المصطفی(ص) در عراق برشمرد و خاطرنشان کرد: نداشتن مدرک یکی از معضلات اصلی دانش آموختگان عراقی برای در اختیار گرفتن مناصب و جایگاه های حکومتی و اجتماعی است که برای رفع این نقیصه، جامعه المصطفی(ص) العالمیه با وجود ارائه خدمات و تسهیلات متنوع به این طیف از دانش آموختگان، ذره ای از استاندارهای علمی و آکادمیک خود عقب نشینی ننموده است.

جانشین ریاست المصطفی(ص)، شفافیت را یکی از راهبردهای اساسی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه برشمرد و خاطرنشان کرد: جامعة المصطفی(ص) العالمیه برای تمام مراحل آموزشی خود از پذیرش تا صدور مدرک دارای برنامه های قانونی، رسمی و کاملا شفاف است و مدارک آن علاوه بر مهر و امضای وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران، مورد تایید بسیاری از مراکز و مجامع علمی و دانشگاهی معتبر در سراسر جهان نیز قرار دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: درهای جامعة المصطفی(ص) همواره به روی وزارت علوم عراق گشوده و همیشه این آمادگی وجود دارد تا برای رفع نگرانی ها و حساسیت ها، همکاری لازم صورت پذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر، حفظ اعتبار و جایگاه علمی را از اولویت های اصلی جامعه المصطفی دانست و در ادامه با تاکید بر تابعیت نمایندگی المصطفی(ص) در عراق از قوانین وزارت علوم این کشور، درباره برخی مسائل موجود علمی و دانشگاهی با رایزن فرهنگی جمهوری عراق به بحث و گفت وگو پرداخت.

نماینده المصطفی در عراق، در پایان راه اندازی دانشگاه المصطفی(ص) الامین در عراق را فرصت بسیار مناسبی برای دانشجویان و دانش پژوهان عراقی دانست و خواستار همکاری و مساعدت بیشتر وزارت علوم عراق در راه اندازی این دانشگاه شد.

جامعةالمصطفی یک جریان هویت ساز در جهان اسلام است

در ادامه این دیدار، رایزن فرهنگی جمهوری عراق نیز با ابراز خرسندی از حضور در جامعه المصطفی(ص)، ابراز داشت: امروز روابط دو کشور و ملت ایران و عراق به سمت همبستگی روزافزون پیش می رود و این دو کشور عمق استراتژیک یکدیگر به شمار می آیند. عراق اثبات کرده است هم پیمان وفاداری به ایران به شمار می آید و ایران نیز با خون عزیزانش از عراق پشتیبانی و دفاع نموده است. از نظر اقتصادی روابط دو کشور در سطح بالایی قرار دارد و از لحاظ اجتماعی نیز دو ملت در مناسباتی چون زیارت اربعین، همبستگی خود را در بالاترین سطح به نمایش می گذارند.

دکتر عبدالزهراء الحجاج، با اشاره به تحصیل چندین هزار دانشجو و طلبه در ایران، جامعةالمصطفی(ص) را یک جریان هویت ساز در جهان اسلام دانست و ابراز داشت: جامعه المصطفی(ص) دانشگاهی تاثیرگذار، ایدئولوژیک و نسل ساز است و طلاب و دانشجویانی که شما تربیت کرده اید، امروز از لحاظ علمی، سیاسی و فرهنگی، از شخصیت های بارز عراق به شمار می آیند.

وی جامعه المصطفی(ص) را افتخاری برای جهان اسلام دانست و  با ستودنی خواندن پشتکار و تلاش مسئولان جامعه المصطفی، خاطرنشان کرد: پس از رفع خطر داعش، بزرگترین نیاز امروز عراق پرداختن به مسائل علمی و فرهنگی است و جامعه المصطفی(ص) می تواند در این عرصه بسیار موثر عمل نماید.

رایزن فرهنگی عراق، در پایان با اعلام آمادگی برای افزایش تعاملات و همکاری مراکز علمی و دانشگاهی عراق با جامعةالمصطفی(ص) العالمیه، درباره مسائل مختلف علمی و آمادمیک در عراق نکاتی را مطرح نمود.

 گفتنی است: در این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین معصومی، معاون علمی نمایندگی عراق نیز، با ارائه توضیحاتی درباره وضعیت دانشجویان و طلاب عراقی در جامعه المصطفی(ص)، علاقه مردم عراق به قم، مسئله زبان، فراهم بودن زیرساخت های لازم و... را از دلایل استقبال طلاب و دانشجویان عراقی در جامعه المصطفی برشمرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha