شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/  مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه/ آیت الله اعرافی

حوزه/آیت الله اعرافی گفت: این حوزه بین المللی ، جریان ساز و دارای رویکرد تمدنی است؛ امروز حوزه منادی وحدت اسلامی و تعامل و گفتگوی با ادیان و مذاهب است و از وحدت و انسجام برخوردار است و در عین تعامل با جریان های رقیب از آرمان های خود کوتاه نمی آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه کشور، در مدرسه فیضیه ، با تجلیل از حضور مراجع، علما، اساتید، مدیران عالی، طلاب و همچنین رئیس دفتر مقام معظم رهبری برای حضور در این مراسم گفت: در آستانه عرفه و عید اضحی قرار داریم؛ دعای بلند سالار شهیدان در روز عرفه پیش روی ما است.
وی افزود: دراین دعا جایگاه انسان و ضعف های آدمی در آن ترسیم شده و نیازهای انسان نیز اذعان شده و همچنین جایگاه خداوند متعال و راه اتصال به غیب و ملکوت در آن ترسیم شده است.

از دعای کمیل و ابوحمزه ثمالی و ذخایر معنا الهام بگیریم
مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: ما طلاب حوزه های علمیه باید در مقابل مکتب دعا و زیارت زانوی ادب بزنیم  و از دعای کمیل و ابوحمزه ثمالی و... و ذخایر معنا الهام بگیریم.
وی گفت: آغاز سال تحصیلی در دهه اول پرشور و معنوی ماه ذی الحجه است که روزها و شب های آن انسان را به ملکوت هدایت می کند؛ در این جمع الهام بخش و پرمعنا آمده ایم که با اسلام، پیامبر(ص) و ائمه(علیهم السلام) طاهرین و سلف صالح وشهدا و امام و مراجع عظام و رهبر عظیم الشان پیمان ببندیم تا حوزه ای خواهیم بود که نسبت به نظام اسلامی ناصح و ناطق است و در مقابل حکومت های فاسد دنیا خواهد ایستاد؛ حوزه ای که بر سنت های اصیل خود پای می فشارد و تراث دیرین خود را ارزش می نهد؛ حوزه ای که تطور را در چارچوب آرمان های بلند خود می پذیرد و مولد نظریه های ناب خواهد بود.

حوزه علمیه، جریان ساز  رویکرد تمدنی دارد

آیت الله اعرافی عنوان کرد: این حوزه بین المللی، جریان ساز و دارای رویکرد تمدنی است؛ این حوزه منادی وحدت اسلامی، تعامل و گفتگوی با ادیان و مذاهب بوده و از وحدت برخوردار است و با همه جریان های رقیب تعامل دارد، ولی از آرمان های خود کوتاه نمی آید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد:  حوزه های علمیه دارای قوت علمی، انگیزه ایمانی و روحیه عزت و خودباوری است؛ این طلاب و علما برای تحقق این حوزه در این عرصه حضور پیدا کرده اند.

روحانیت واقعی اهل سازش نیست

وی گفت: روحانیت واقعی اهل سازش و تسلیم در مقابل دشمنان نیست و از اولیای دین و رهبر خود آموخته که اگر بند بند استخوان هایمان را جدا سازند، سرمان را از تن جدا کرده و زنده زنده بسوزانند، زنان و فرزندان و هستی مان را به اسارت ببرند، هرگز امان نامه کفر و شرک را امضا نمی کنیم.
مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: مدیریت حوزه متواضعانه بر اساس رهنمودهای مراجع عظام، رهبری و شورای عالی در صدد تکمیل برنامه های پیشین و ایجاد طرح های جدید است؛ ما مدعی یک معجزه نیستیم و نمی خواهیم به گزاف سخن گوییم، ولی تلاش داریم در خدمت شما طلاب و اساتید در قم و شهرستان ها باشیم.

تلاش برای آسیب شناسی از وضع موجود/برنامه های انجام شده یا در دست اقدام حوزه

آیت الله اعرافی گفت: در زمینه فرابخشی اصلاحات ساختاری و تغییرات مدیریتی و تلاش به منظور آسیب شناسی از وضع موجود در کنار قوت های موجود و جذب نظرات علما و طلاب و اساتید که نهایتا به 1000 نظر و پیشنهاد رسیدیم و همه آنها به حد مقدور مورد توجه خواهد شد و تشکیل بانک نظام پیشنهادات و انتقادات؛ دریافت نظرات رهبر معظم و مراجع و علما و تدوین آنها که 100 عنوان از آن استخراج شد و همچنین دریافت نظرات مختلف از نمایندگان طلاب و علمای بلاد و تدوین منشور و تصویب 15 نظام جامع که کارهای آن انجام شده بود که در ماه اخیر این 15 نظام جامع انجام شد.
مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: استخراج 50 خرده نظام ذیل چشم انداز و نظامات برای تدوین و تکمیل، الگوی برنامه 5 ساله اول که آماده شده است؛ طرح آمایش و بازنگری، راه اندازی مراکز مطالعات راهبرادی و مرکز سیاسی واجتماعی و دفتر وقف و منابع پایدار و راه اندازی شورای هماهنگی نهادهای کاری حوزه و بررسی طرح های متعدد اجتماعی و فرادستگاهی، ایجاد شورای هماهنگی مراکز پژوهشی و طرح واسپاری سنجیده به مدیریت ها از جمله فعالیت های حوزه بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: به کار گیری نظام جدید پذیرش و برگزاری جلسات شورای گسترش و طرح های مرتبط به مجوزات، آیین نامه هدایت تحصیلی و آزادی بیشتر در انتخاب دروس و اساتید؛ اصلاح مصوبه 313 مرتبط به رساله ها و پایان نامه ها، طرح نظام جامع اساتید و مجوز رشته های جدید و چند رشته در سطح چهار که برای اولین بار صادر شد؛ رسمیت بخشی به دروس خارج در استان ها و... از جمله اقدامات اخیر این مرکز بوده است.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: نظام جامع تهذیب و تربیت، نظام جامع طلبگی، طرح جهاد تربیتی مدیران و اساتید، تالیف کتب جدید در حوزه تربیتی، توسعه دروس اخلاق، آشنایی با قرآن،مسابقات روحانیون ایرانی و غیر ایرانی، طرح های تربیتی حبل المتین و نورالمتین، طرح جامع هنر و رسانه و همچنین تشکیل کانون ها و انجمن های هنری در حوزه که تصویب شد و تقدیم شورای عالی حوزه خواهد شد از دیگر برنامه های انجام شده یا در دست اقدام حوزه می باشد.

وی با اشاره به طرح های انجام شده حوزه در زمینه امور طلاب و شهریه گفت: طرح ساماندهی دانش آموختگان و پیگیری مسایل ایثارگران، بسیج طلاب و... نمونه ای از طرح های حوزه در زمینه سخت افزاری و نرم افزاری است که حوزه دنبال می کند.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: تلاش داریم که سیاست های کلان با کمک علما و شورای عالی حوزه به سمت اقدام و عمل برسد.

وی گفت: در این مدت طرح های کلانی در حوزه اجتماعی و سیاسی از جمله بصیرت بخشی و طرح جامع آموزش های مهارتی و کاربردی و طرح هدایت تحصیلی با تاکید بر حوزه آزاد، تلاش برای ارتقای بیشتر در حوزه فقه معاصر، تدوین متون جدید در سطح یک با استفاده از نظرات اساتید قوی و متخصص، آیین نامه های مرتبط به پذیرش و آزمون، نیاز سنجی در عرصه علوم اسلامی و کانون های پژوهشی و کرسی های نظریه پردازی و آزاداندیشی و شناسایی نخبگان و... از جمله برنامه های حوزه بوده است.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha