جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
استاد دانشگاه مالزی

حوزه/ استاد دانشگاهی مالزیایی در خصوص ترویج شاخه افراطی اسلام از سوی عربستان سعودی، ترویج سلفیت و وهابیت در مدارس دولتی مالزی و در پی آن جامعه هشدار داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از freemalaysiatoday، استاد دانشگاه مالزیایی درباره خطر ترویج سلفیت و وهابیت از سوی عربستان سعودی در این کشور هشدار داد.

پروفسور احمد فوزی عبدالحمید، یک دانشمند علوم سیاسی از دانشگاه علوم مالزی در شهر پنانگ گفت: در دهه نود توسعه وهابیت و سلفیت منجر به ترویج شاخه متعصب و تهاجمی اسلام در مدارس دولتی کشور شده بود. ترویج وهابیت عواقب وخیمی برای مدارس دولتی و در ادامه جامعه در برخواهد داشت. چه اتفاقی می‌افتد زمانی که دانش آموزان با یک تفکر سخت‌گیرانه افراطی وارد جامعه شود؟

وی افزود: قوه قضاییه مالزی نیز تحت تاثیر افزایش سلفیت قرار گرفته، زیرا موسسات آموزش عالی نیز فارغ التحصیلانی با زمینه فکری مشابه تربیت می‌کنند. سلفیت که گاهی به آن وهابیت نیز گفته می‌شود تفاسیر افراطی از متون اسلامی ارائه می‌دهد که قوانین چالش برانگیزی بر اساس آن در کشورهایی چون عربستان سعودی مانند ممنوعیت رانندگی زنان تصویب شده‌اند.

احمد فوزی افزود: قضات ما با این گفتمان مبتنی بر سلفیت در دانشگاه‌هایی چون دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی آموزش دیده‌اند که در نتیجه احکامی براساس این طرز فکر افراطی صادر می‌کنند.

فوزی در ادامه  به وضعیت کنونی نیجریه و سودان اشاره کرده و آنان را نمونه‌های کشورهایی دانست که در آن‌ها سلفیت و وهابیت فاجعه آفریده است.

احمد فوزی در پایان گفت: مشکل زمانی رخ می‌دهد که چیزی به دیگران تحمیل می‌شود. مسلمانان مالایی نیز باید در پی راهی باشند تا از طریق آن فرهنگ و سنت‌های خودشان را جایگزین کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha