پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
​تاج محل

حوزه/باستان شناسان هندی با انتشار بیانیه ای رسمی، ادعای هندوها را مبنی بر اینکه تاج محل زمانی معبد شیوا، یکی از خدایگان هندوها بوده را قویا رد کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از telegraph، باستان شناسان هندی، ادعای هندوها را مبنی بر اینکه تاج محل، یکی از آثار تاریخی اسلامی به هندوها تعلق دارد را رد کردند.

6 وکیل هندو مدعی شده بودند این بنای تاریخی که توسط شاه جهان امپراطور مسلمان و مغول در قرن 17 به عنوان مقبره‌ای برای همسرش ممتاز محل ساخته شده، در واقع معبد هندوها بوده است. در بیانیه‌ای که هفته گذشته توسط گروه تحقیقات باستان‌شناسی هند در دادگاه منطقه‌ای آگرا، که در آن تاج محل واقع شده به ثبت، رسید، این گروه حاضر به پذیرش این ادعا نشدند که میراث جهانی اسلامی، معبد شیوا، یکی از خدایگان هندوها باشد.

تحقیقات باستان شناسی هند این جوابیه را در پی درخواست هندوها درآوریل 2015 منتشر کردند. در این درخواست نامه هندوها مدعی شده بودند که تاج محل در واقع تجیو مهالایی بوده است و خواسته بودند هندوهای پیروی شیوا مجاز به برگزاری آیین‌های هندو در این مکان باشند.

این ادعا که تاج محل یک معبد هندو بوده در ابتدا در سال 1989 آغاز شد. هندوها در آن زمان کتابی منتشر کرده و در آن مدعی شدند که تاج محل پیش از ورود مسلمانان به هند ساخته شده است.

گفتنی است از زمان آغاز نخست وزیری نارندرا مودی، از حزب ملی گرایی بهاراتیا جاناتا، مسلمانان در این سه سال با سرکوب فزاینده‌ای از جانب دولت هندوستان در این کشور روبرو شده اند به ویژه اینکه مصرف گوشت گاو در برخی از ایالت‌های این کشور ممنوع اعلام شده است.

سما مصطفی، از مرکز تحقیقات سیاسی در نیودهلی در این باره می‌گوید: این نوع ادعاها از زمان به قدرت رسیدن نارندرا مودی در سال 2014 شدت گرفته‌اند. به نظر می‌رسد این افراد که توسط ملی‌گرایان تشویق می‌شوند، لذت می‌برند از اینکه مشروعیت حاکمیت 900 ساله مسلمانان بر هندوستان را پیش از استعمار بریتانیا در قرن 18 زیر سئوال ببرند.

در این میان تاریخ شناسان می‌گویند که ملی‌گرایان هندو به دنبال انتقام گرفتن از تاریخ هستند!.

پروفسور آدیتیا موکرجی از دانشگاه جواهر لعل نهرو دهلی نو نیز می‌گوید: مشکلی با داشتن دیدگاه‌های چندگانه وجود ندارد. اما شما نمی‌توانید تخیل را به جای تاریخ جا بزنید!

یونسکو در سال 1983 تاج محل را در فهرست میراث فرهنگی جهانی ثبت کرد و آن را به عنوان جواهر هنر اسلامی در هندوستان و یکی از شاهکارهای میراث جهان توصیف کرد. این بنا توسط شاه جهان امپراطور مسلمان و مغول برای همسرش ممتاز محل ساخته شده و مقبره این دو نیز در تاج محل قرار داد. دو مسجد هم به صورت قرینه در شرق و غرب عمارت آرامگاه ساخته شده اند که مسجد واقع در مشرق به عنوان مهمانخانه و مسجد واقع در قسمت غرب به عنوان یکی از مراکز اصلی تجمع مسلمانان شهر آگرا به حساب می آیند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha