پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خانم قیاسی

حوزه/ استاد پیشکسوت حوزه علمیه خواهران استان یزد با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار طلاب و فضلای تهران، فضای مجازی و رسانه را به عنوان یکی از بهترین فرصت ها و ابزارهای پیش روی طلاب در اصلاح جامعه داخلی و جهانی دانست و بر ضرورت ورود حوزویان به این عرصه تاکید کرد.

خانم منصوره قیاسی در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری «حوزه» در یزد، اظهار کرد: سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با طلاب و فضلای حوزه علمیه تهران، نشانه دغدغه مندی ایشان نسبت به رسالت نوین حوزه های علمیه و طلاب و  روحانیون در عرصه داخلی و  بین المللی است.

استاد حوزه علمیه خواهران یزد افزود: یکی از توصیه های مهم اآیت الله العظمی خامنه ای به ما طلاب و حوزویان ایجاد نوآوری در ارائه مطالب و آموزه های دینی به افراد جامعه و مخاطبان اسلام شناسی در عرصه بین الملل است.

مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س) یزد تصریح کرد: تکرار مکررات پیشینیان در دروس حوزوی نباید تنها دستمایه طلاب در ارائه آموزه های دینی باشد بلکه با نگاه رو به  جلو در عرصه جهانی و شناخت چالش های دینی همه اقشار جامعه و گروههای سنی به خلق آثار نو و مطالب نو بپردازیم.

*نوگرایی از سیره ائمه اطهار(علیهم السلام)/طلاب نسبت به تحول حوزه مسئولیت پذیر باشند

 قیاسی، رویکرد نوگرایی و فراهم کردن شیوه های نو برای جامعه را یکی از سیره ائمه (علیهم السلام) برشمرد که با مطالعه زندگانی و سیره و روش هر یک از معصومین به وضوح می توان دید.

وی تصریح کرد: در خواست علامه طباطبایی صاحب تفسیر بزرگ المیزان که اثر وی به عنوان یکی از منابع معتبر برای طلاب است؛ به روز رسانی تفسیر قرآن بنا به نیاز جامعه هر دو سال یکبار است که نگاه تحول گرایانه این عالم دینی را نشان می دهد.

مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س) یزد، یکی دیگر از رسالت های طلاب در حال تحصیل در حوزه های علمیه را خیزش طلبگی و کمک به مسئولان حوزوی در ایجاد تحول دانست و افزود: طلاب گاهی فکر می کنند که همه اصلاحات و تغییرات به دوش مسئولان حوزه است بلکه طلاب باید نسبت به این موضوع مسئولیت پذیر باشند.

خانم قیاسی، مطالبه گری بدون عملگرایی از سوی طلاب را یک آسیب عنوان کرد و گفت: انتقاد و پیشنهاد کردن در امور آسان است بلکه آن چیزی که باعث تحول در هر موضوع و مقوله ای می شود عملگرا بودن و انقلابی عمل کردن است.

*تقوا یکی از رموز موفقیت انقلابیون و حوزویان

وی از « تقوا» و انجام عبادات و مستحبات همچون نماز شب را به عنوان سومین عامل پیشرفت طلاب علوم دینی و حوزویان  در کنار نوگرایی و عملگرایی برشمرد و تأکید کرد: چه بسا افراد انقلابی در طول مبارزات دوران پیروزی انقلاب، اقدامات خوبی داشتند ولی در میانه راه به واسطه عدم پایبندی و اطلاعات ناکافی در مورد مسائل دینی از ادامه راه بازماندند و به انحراف رفتند.

 استاد حوزه علمیه خواهران یزد، یکی از علل پیروزی حضرت امام خمینی(ره) در سرنگونی رژیم طاغوت را آگاهی به مسائل دینی دانست و افزود: حضرت امام(ره) با علمش و با نگاه نو و شناخت عرصه بین الملل توانست در راه اصلاح جامعه داخلی و بین الملل یک تحول جهانی ایجاد کند.

فرصت طلایی پیش روی طلاب

قیاسی با اشاره به گسترش انواع رسانه ها و دسترسی سریع و آسان افراد جامعه به آن بیان کرد: یکی از مهم ترین فرصت هایی طلاب، ورود به عرصه رسانه ها و باالاخص فضای مجازی است که گرچه نگران کنده به نظر می رسد ولی راه دسترسی سریع به افراد جامعه جهانی با نگاه اصلاح گرایانه را آسان تر از گذشته به ما داده است.

انتهای پیام/ ۳۱۳/۴۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha