جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد مجتهد شبستری- عضو خبرگان رهبری

حوزه/ نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز جوامع بشری و به ویژه جوانان نیازمند شنیدن حرف‌های نو هستند و یکی از وظایف روحانیت و مطالبات مقام معظم رهبری نیز توجه به این نیاز و ارائه حرف‌های تازه و نو در مورد سیاست، مدیریت، فرهنگ، و ... است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد مجتهد شبستری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در  ارومیه، با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار طلاب و فضلای حوزه علمیه تهران، گفت:  معظم له در این دیدار به نکات بسیار مهم و ارزشمندی اشاره کردند که توجه به آنها در انجام وظیفه روحانیت، باتوجه به این که رسالت سنگینی بر عهده حوزه و روحانیت وجود دارد، بسیار مهم است.

روحانیت حرف های نو را به مردم ارائه دهد

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: همان طور که مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود اشاره فرمودند امروز جامعه ما بلکه جوامع بشری و به ویژه جوانان نیازمند شنیدن حرف‌های نو هستند که یکی از وظایف روحانیت نیز توجه به این نیاز و ارائه حرف‌های تازه و نو در مورد سیاست، مدیریت، فرهنگ، و ... می‌باشد و اگر بتواند این وظیفه را به خوبی ایفا کند قطعا جوانان با جان و دل شنوا و پذیرای این سخنان خواهند بود.

لزوم نهادینه سازی جهان بینی توحیدی

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگری که با توجه به سخنان رهبری در دیدار با طلاب باید مورد توجه قرار داد، این است که باید اهتمام داشته باشیم وظیفه روحانیت در جامعه چیست؟ در ادامه این مسئله باید توجه کرد که روحانیون ادامه دهنده راه انبیای الهی هستند، حال باید دقت کنیم پیامبران در جامعه به دنبال چه بوده‌اند؟ آن حضرت در رسالت خطیر خود به دنبال این بوده‌اند که جهان بینی توحیدی را در جامعه گسترش دهند، پس امروزه وظیفه اصلی روحانیت نیز توجه به این امر می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری اضافه کرد: البته نباید از این مسئله نیز غافل شد همان طور که در مقابل انبیا دشمنانی وجود داشت، در مقابل روحانیت نیز دشمنانی وجود دارد که این مسئله غیر قابل انکار است.

زمینه برای گسترش تفکر  اسلامی فراهم است

وی تصریح کرد: تفکرات لیبرالیست و مارکسیست به بن بست رسیده و جامعه بشری از این تفکرات سرخورده شده و بی نتیجه تلقی می‌شود، پس زمینه برای گسترش تفکر توحیدی و اسلامی نسب به زمان‌های دیگر فراهم تر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: ویژگی دیگر عصر حاضر برای انتقال پیام اسلام که مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود به آن اشاره داشته‌اند فضای مجازی است که این فضا یکی از امتیازاتی است که در عصر حاضر وجود دارد، به شرطی که درست و با نهایت دقت از آن استفاده شود؛ چرا که با این فضا راحت تر و سریع تر می‌توان پیام اسلام و جهان بینی توحیدی را ابلاغ کرد.

پاسخ به شبهات به بهترین شیوه و قانع کننده باشد

وی افزود: مسئله دیگر که در حوزه‌های علمیه باید به آن توجه کرد، وجود سؤالات و شبهه‌هایی است که در عصر حاضر به ویژه در میان قشر جوان وجود دارد که کثرت سؤالات و شبهه‌ها، خود زمینه را برای فعال شدن علمی طلاب و روحانیون و زمینه تولید علم را فراهم می‌کند؛ چرا که در مقابل سؤال‌های مطروحه، وظیفه داریم با بهترین شیوه به آن‌ها جواب‌های قانع کننده و علمی بدهیم.

حجت الاسلام والمسلمین مجتهدشبستری یادآور شد: توصیه موکد حضرت آقا به طلاب این است که درس و بحث را جدی بگیرند، چرا که امروز با توجه به مشکلات اقتصادی که برای طلبه‌ها وجود دارد، که آن طور که باید نتوانند به درس اهتمام داشته باشند و یقینا اگر همت به درس طلبه‌ها مضاعف شود، تأثیرگذاری آنان در جامعه بیشتر خواهد شد، همان طور که امام (ره) تأثیر گذاری بالایی در جامعه داشتند، چون از نظر علمی به حدی رسیده بودند که می‌توانستند در جامعه اثرگذار باشند.

مبلغ زبانی بودن کافی نیست و طلبه باید مبلغ عملی نیز باشد

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه علم در مجهز شدن روحانیون به تهذیب نفس، تأکید کرد و افزود: در نهایت مسئله‌ای که نباید از آن غافل شد مسئله تقوا و انس با قرآن طلاب است چرا که فقط مبلغ زبانی بودن کافی نیست و مبلغ باید مبلغ عملی نیز باشد و این امر زمانی تحقق می‌یابد که مبلغ خود را از طریق تقوا ساخته باشد، زیرا اگر روحانیون و طلبه ها خود را به علم و تقوا مسلح کنند، قطعا در جامعه تأثیر گذار خواهند بود، پس برای مجهز شدن طلبه به تهذیب نفس باید به بال علم نیز مجهز باشد.

عضو خبرگان رهبری در پایان با تاکید بر نقش بی بدلیل حوزه های علمیه در جامعه اسلامی، گفت: روحانیون با رسالت خطیری که در جامعه بر عهده دارند ادامه دهنده راه انبیای الهی هستند و باید به خوبی این رسالت را انجام دهند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha