پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
هم‌اندیشی برگزاري همایش گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و عرب

حوزه/ نخستین هم‌اندیشی مسئولان برگزاری همایش بین‌المللی «گفت‌وگوهای فرهنگی در چشم‌انداز تمدنی ایران و جهان عرب» در دفتر نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در شهر قم برگزار شد.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، نمایندگان 14 نهاد علمی و پژوهشی دست‌اندركار در برگزاری همایش بین‌المللی «گفت‌وگوهای فرهنگی در چشم‌انداز تمدنی ایران و جهان عرب» در قالب جلسه هم‌اندیشی در خصوص محورها، موضوعات، برنامه‌ها و نحوه برپایی پنل‌های تخصصی این همایش، به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

این نشست با حضور قهرمان سلیمانی، معاون پژوهشی و آموزشی و محمدرضا ربانی، رئیس مرکز مطالعات فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، عباس عزیزی، رئیس دفتر نمایندگی اين سازمان در قم و نمايندگاني از مرکز بین‌المللی تبلیغ، دانشگاه‌هاي معارف اسلامی و جامعة المصطفی العالمیة، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، برگزار شد.

عباس عزيزي، رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در قم، اهداف اصلی برگزاری این همایش را گسترش تفاهم، تعامل و تقویت نقش نخبگان و اندیشمندان ایران و عرب اعلام كرد و برگزاري آن در مقطع حساس کنونی را مسیری مناسبی برای حل و فصل چالش‌های موجود در مسیر روابط فرهنگی دانست.

وي گفت: تنها راه برون‌رفت از بحران‌های بین‌المللی شناسایی و تأکید بر مشترکات فرهنگی ایران با دیگر جوامع جهان است که یکی از مهم‌ترین راه‌های دستیابی به آن، برگزاری گفت‌وگوها و همایش‌های فرهنگی بین‌المللی است.

در ادامه عبدی‌پور، مسئول دبیرخانه و نماینده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن ارايه گزارشی در خصوص برگزاري اولین اجلاس بین‌المللی گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب، پنل‌های پیش‌بینی شده براي دومین همایش را شرح داد.

در ادامه این نشست نمایندگان مراکز علمی و پژوهشی به بيان ديدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند و پس از آن، قهرمان سلیمانی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، گفت: اين سازمان در فرآیند برگزاری گفت‌وگوهای فرهنگی بین‌المللی، نقش ارتباط‌گری دارد و کار آن ایجاد رابطه بین نهادهای علمی و فرهنگی ایرانی با خارج از کشور است تا با این خط و مشی بتواند خدمت فرهنگی مناسبی براي معرفی اسلام ناب و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ارايه دهد و بین ظرفیت فرهنگی عظیم داخل کشور با ظرفیت جهانی پيوند ایجاد كند.

سلیمانی افزود: هر چند در نگاه نخست برپایی گفت‌وگوهای فرهنگی مسیری پرزحمت و کم‌بازده تلقی می‌شود؛ ولی باید بدانیم که ما مشغول اجرای برنامه‌ای شده‌ایم که دارای فرآیندی طولانی‌مدت اما اثرگذار و فراموش‌ناشدنی است و در سایه توکل به خداوند متعال و همراهی مراکز علمی و پژوهشی داخل محقق خواهد شد.

در بخش پایاني این نشست هم محمدرضا رباني، رئيس مركز مطالعات فرهنگي بين‌المللي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به تشریح برنامه‌های اين مرکز پرداخت و اظهار كرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دنبال دستاوردهای بالفعل و آنی گفت‌وگوها نیست.

وي افزود: با نقشه‌های شوم دشمنان وحدت اسلامی، زخم‌های فرهنگی عمیقی بین ایران و جهان عرب ایجاد شده که در وهله اول باید براي ترمیم آن از طریق برگزاری چنین گفت‌وگوهایی گام برداشت و بعد از آن به ماهیت چالش‌ها و روش‌های مقابله با آن معطوف شد.

رباني با تأكيد بر اين كه دست آورد برپایی اولین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب کاملاً مشهود است، گفت: ایجاد علاقه مندی و شوق حضور در گفت‌وگوهای فرهنگی بین جوامع دانشگاهی و مراکز علمی و همچنین صاحب‌نظران، اساتید و پژوهشگران از آثار استمرار این برنامه‌هاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha