پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
روحانی طرح هجرت

حوزه/ حجت الاسلام نیکو کلام، گفت: کار یک روحانی که در طرح جهادی به عنوان یک مبلغ قدم می گذارد، نه تنها ابلاغ اصول دین، زندگی و خداشناسی است، بلکه او در دیگر حوزه ها هم با دلسوزی هر چه تمام تر فعالیت می کند.

حجت الاسلام محمد حسن نیکو کلام از مبلغین با سابقه دینی که به مدت ۱۱ سال در طرح هجرت فعالیت کرده، در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، گفت: نقطه مشترک و قابل ذکر هر دو جنگ سخت و نرم برای فعالان این راه، تقویت خدا باوری در میان مردم جامعه است.

وی ادامه داد: کار یک روحانی که در طرح جهادی به عنوان یک مبلغ، نه تنها ابلاغ اصول دین، زندگی و خداشناسی است، بلکه او در دیگر حوزه ها هم با دلسوزی هر چه تمام تر فعالیت می کند.

امام جمعه موقت کاشان افزود: در منطقه تخته کنار در استان فارس، در یکی از طرح های جهادی دو هزار خانواده در منطقه در ناامنی بودند که با کمک روحانیان طرح هجرت امنیت و آرامش دوباره در منطقه برقرار شد.

روحانی طرح هجرت

وی گفت: کار یک روحانی در طرح هجرت در نماز، کلاس و آگاه سازی مردم در یک یا چند موضوع خاص خلاصه نمی شود، بلکه او در تمام حوزه ها و حتی حوزه هایی که به ماموریت یک روحانی مربوط نمی شود، فعالیت دارد.

حجت الاسلام نیکو کلام با بیان همه جانبه بودن طرح هجرت ادامه داد: موسسه ای با نام «ازدواج آسان» در یکی از شهرستان های استان فارس با کمک روحانیون جوان و پرانرژی راه اندازی شد که در خصوص ازدواج، آگاهی سازی خانواده ها در ازدواج جوانان، مشاوره به دختران و پسران برای انتخاب آگاهانه، ازدواج کور و راه های داشتن یک خانواده سالم فعالیت می کند.

وی گفت: در کنار مباحث مربوط به طرح هجرت، در حوزه های افزایش امنیت در مناطق، کمک به اعزام جوانان و نوجوانان برای دفاع از سوریه و داعش فعالیت های چشمگیری داشته ایم.

نقش همسران مبلغین طرح هجرت پررنگ است

نیکو کلام با اشاره به فعالیت یازده ساله خود در طرح هجرت، بیان داشت: در منطقه راوند کاشان صد و پنجاه نفر دختر و پسر در کلاس های طرح هجرت با موضوع، پیاده سازی اعتقادات در زندگی، توحید، خداشناسی، خداباوری به شیوه جدید، افزایش حس مسوولیت در نواجوان و جوانان و اصول دین شرکت کردند.

نیکو کلام خاطرنشان کرد: نقش زنان همسران روحانیون طرح هجرت به یقین پر رنگ تر از ما در این طرح است.

روحانی طرح هجرت

وی در ادامه گفت: در منطقه ای در استان فارس حجاب زنان ما الگو شده بود و تمام دختران و زنان آن منطقه همانند زنان ما مقنعه و چادر می پوشیدند.

امام جمعه موقت کاشان افزود: در یک منطقه علاوه بر اجرای طرح هجرت سه خانه برای عالم در آن منطقه ساخته شد که مردم بتوانند راحت تر با آنها در ارتباط باشند.

وی با اشاره به این که روحیه و انرژی روحانی اعزام شده به آن طرح بسیار مهم تر از اجرای طرح است، گفت: روحانی پر انرژی و کسی که برای خدا و با یاد خدا فعالیت می کند، بدون در نظر گرفتن پول، وقت و سختی کار شبانه روز یاری رسان مردم خواهد بود.

* فعالیت شبانه روزی روحانیون جوان

حجت الاسلام نیکو کلام افزود: در بسیاری از مناطق، علاوه بر مدارس، مساجد هم پایگاه طرح های جهادی هستند و در مدارس در تمام مقاطع این طرح اجرا شده و خواهد شد.

وی ادامه داد: در منطقه ای با فعالیت شبانه روزی روحانیون جوان و خداشناس، با وجود نظر های مخالف مردم منطقه با مباحث دینی و ارزشی، آمار جذب جوانان منطقه به به رشته های حوزوی، طلبگی، مساجد و بسیج افزایش یافت و رئیس شورای شهر آن منطقه در آن سال از جوانان طلبه بود که بیشترین رای را دریافت کرد.

امام جمعه موقت کاشان افزود: آشنایی با ایثار و شهادت، اجرای ارزش های معنوی درزندگی، فرهنگ مشارکت در این طرح، بومی سازی کار گروهی، ایجاد فضاهای آموزشی سالم، از جمله نتایج طرح هجرت به شمار می آید.

کارجهادی تبلیغ، شب و روز  و مشکلات مالی نمی شناسد

 وی با اشاره به محدودیت های مالی طرح های سالانه هجرت برای اعزام روحانی به مناطق اظهار داشت: از دوستان خداشناس و با ایمان ما کسانی هستند که سال ها برای خدا و با یاد خدا به طور رایگان در این طرح ها فعالیت چشم گیری دارند.

نیکو کلام بیان داشت: حضور روحانی ها در تمام استان ها و شهرستان ها بیش از پیش احساس می شود که با وجود مشکلات فراوان فعالیت در این جبهه همچنان پر قدرت ادامه دارد.

امام جمعه موقت کاشان تصریح کرد: انسان در طول زندگی بر سر دو راهی هایی قرار می گیرد که یکی از آنها حب الدنیا و حب الله است، اگر روحانی و مبلغ طرح، پول را نادیده گرفته و فقط برای رضای خدا کار کند، کار جهادی انجام داده که ثوابش بیشتر و با ارزش تر از جنگ سخت تعریف می شود.

وی بیان داشت: در اجرای این طرح اتحاد و وحدت کلمه همراه با محور قرار دادن رهبری نظام به پیش برد هر چه بهتر اهداف می انجامد.

نیکو کلام با اشاره به این که هیچ نظامی بدون ولایت فقیه پایدار نبود، افزود: امام راحل و شهدا در تمام مراحل ولایت فقیه را سفارش کرده اند که با این محور به یقین به مقصد خواهیم رسید.

وی افزود: برخی از طلاب و روحانیون به دلیل مشکلات مالی و قطع شهریه از رفتن به شهرستان ها برای طرح خودداری می کنند.

*حضور علما در مناطق محروم راهکارتشویق مبلغین هجرت

نیکوکلام گفت: برخی طلاب به شهریه حداقلی که در استان های خود دریافت می کنند بسنده کرده و حاضر نیستند که شرایط فعلی خود را دستخوش تغییر کنند.

روحانی طرح هجرت

وی اظهار داشت: حضور مراجع در شهرستان ها، استان ها و همچنین اساتید، به منظور برطرف کردن مشکلات مالی طلاب، از جمله راهکارهای تشویق طلاب برای تبلیغ و شرکت در این طرح است.

* ضرورت تبلیغ مستمر در جامعه

حجت الاسلام  نیکو کلام در ادامه با اشاره به فضای اجتماعی و مذهبی شهر قم تصریح کرد: داشتن فضای معنوی و زیارتی در شهر قم و برخورداری طلاب از اساتید، یکی از علل سرباز زدن بعضی طلاب قم برای حضور در طرح هجرت است.

وی ضرورت تبلیغ مستمر در جامعه را امری ضروری دانست و بیان کرد: تبلیغ برای دین، آگاهی سازی مردم، مبارزه با دشمن در تمام دوران و پیاده سازی شیوه های نوین در تمام حوزه ها، امری مهم نه تنها در طرح هجرت، بلکه در تمام گام های یک روحانی احساس می شود.

 گفت وگو: سید امیر حسین ابطحی      

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha