سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
عید غدیر

حوزه/نماینده ستاد احیای غدیر در خراسان رضوی با انتقاد از اینکه معمولاً زمینه های تبلیغی که برای مردم ایجاد شده است در عزا است، گفت: امروز خیلی از افرادی که در فضای مجازی حول محور مراسمات ما می‌چرخند این است که شیعیان آدم های افسرده هستند و دائم در عزاداری به سر می برند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت الاسلام فاطمی، صبح امروز در جمع طلاب مدارس علمیه و مبلغان غدیر استان، به مناسبت عید غدیر اظهار داشت: حج آخر پیامبر(ص) با دو هدف مهم بیان احکام و اعلام ولایت حقه امام علی (ع) انجام شد.

وی افزود: همان آیه ای که در غدیر در مورد پیغمبر نازل شد که به آیه تبلیغ معروف است، خداوند متعال در این آیه می فرماید «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّـهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ/ اى پيامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ كن؛ و اگر نكنى رسالتش را به انجام نرسانده‌اى. و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى‌دارد. بی گمان، خدا گروه كافران را هدايت نمى‌كند»، به اهمیت تبلیغ ولایت اشاره دارد.

حجت الاسلام فاطمی گفت: پیامبر ولایت امام علی (ع) را تبلیغ کرد و آن تبلیغ را متوقف نکرد و بر گردن همه ما نهاد، چون خود پیامبر این امر را اطاعت کرد و آن را به ما منتقل کرد، همان خطاب  و همان شرطی که برای پیغمبر آمده است همان خطاب برای ما نیز موضوعیت دارد.

وی تصریح کرد: فلسفه خلقت؛ آمدن انبیا و اولیا خدا و رسیدن خاتم‌الاوصیاء است، یعنی اگر این تبلیغ نشود رسالت خدا روی زمین مانده است این آن حساسیت تبلیغ غدیر برای همگان علی الخصوص جامعه روحانیت است.

حجت الاسلام فاطمی با بیان اینکه تبلیغ شیوه های مختلفی دارد، گفت: بهترین شیوه تبلیغ ارتباط با مخاطب است، یعنی ارتباط صوتی و تصویری، یعنی فقط گوش مخاطب درگیر نباشد بلکه چشم مخاطب نیز با او همراه شود.

وی افزود: تبلیغ جه به صورت فیلم سینمایی باشد و چه تئاتر، همه اینها روش تبلیغ است، پرده خوانی هم یکی از روش های موثر تبلیغ است و بعضی وقتها پرده‌خوانی از سینما هم تاثیرگذار تر است.

استاد حوزه علمیه و دانشگاه در مشهد با تاکید بر اهمیت مخاطب شناسی در امر تبلیغ اظهار داشت: در امر تبلیغ یکی از مهمترین مطالبی که وجود دارد مخاطب شناسی است که من باید مخاطب خودم را دقیقاً بشناسم.

وی گفت: وقتی مخاطب علمی است و مکان نیز علمی است، شما هم باید منابع و سند ها را بگویید و علمی صحبت کنید چون آنجا احساسی کردن مخاطب جواب نمی‌دهد و وقتی فضا فضای عمومی مردم است، آنجا باید احساسی برخورد کرد و نقل مدرک و سند به درد مخاطب نمی خورد، چون شما دائم نبست به داستان خود پرانتز باز می کنید که این مطلب خیلی زیبنده نیست چرا که مخاطبین عام بحث‌های تخصصی را نمی‌طلبند و دنبالش هم نیستند و تأثیری هم ندارد.

حجت الاسلام فاطمی تصریح کرد: بنابراین اگر برای عامه مردم سخنرانی می‌کنید اشکال ندارد اسناد را نگویید، ولی اگر هر مطلب علمی که می خواهید در بین جامعه علمی بیان کنید باید سند و مدرک و یک فرد قوی پشت مطلب شما وجود داشته باشد.

وی با انتقاد از اینکه معمولاً زمینه های تبلیغی که برای مردم ایجاد شده است در عزا است، گفت: امروز خیلی از افرادی که در فضای مجازی حول محور مراسمات ما می‌چرخند این است که شیعیان آدم های افسرده هستند و دائم در عزاداری به سر می برند.

نماینده ستاد احیای غدیر در خراسان رضوی اظهار داشت: تقویم شیعه مناسبت‌های شادی دارد که از آنها استفاده نمی کنیم اگر ما دهه ای را مثل دهه کرامت به واسطه ی عظمت و ارادت ما به علی بن موسی الرضا (ع) ساختیم و اختراع کردیم به خاطر اینکه یک دهه شادی را برای تبلیغ بسازیم و دهه ولایت و امامت نیز از این دست مناسبتها است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha