چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام رفیعی _نشست علمی و خبری ایام غدیریه

حوزه/ عضو هئیت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: یکی از نمادها و مصداق هایی که می تواند هویت، تمدن و فرهنگ هر کشوری را معرفی و بیان کند موزه است و در همین راستا به آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه پیشنهاد ایجاد موزه شیعه‌شناسی و غدیرشناسی را مطرح کرده‌ایم که امیدواریم این موزه به صورت گسترده بتواند در راستای ترویج فرهنگ غدیر تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی عصر امروز در نشست علمی و خبری ایام غدیریه که در دفتر نمایندگی خبرگزاری فارس در استان قم برگزار شد، با تاکید بر اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات باید در راستای تبلیغ فرهنگ غدیر در سطح بین‌الملل ورود کند، اظهارداشت: امروز امیرالمومنین(ع) و مساله غدیر مهجور و مظلوم مانده است و ما خیلی کوتاهی کرده ایم.

این مبلغ عرصه بین الملل ادامه داد: این مجموعه می‌تواند بخشی از اعزام‌های تبلیغی خود را به ایام غدیریه اختصاص دهد چرا که موضوع غدیر در خارج از کشور بسیار مورد بی‌توجهی قرار گرفته است؛ جامعه‌المصطفی نیز فعالیت‌های تبلیغی مطلوبی در ایام مختلف سال در کشورهای مختلف دارد اما این فعالیت‌ها باید در ایام غدیر گسترش دهد.

استاد دانشگاه  با بیان اینکه ترویج غدیر ترویج رمز وحدت است، افزود: امروز جریانی به دنبال این است که بگوید ترویج غدیر، ترویج اختلاف است در حالی که ترویج غدیر، ترویج رمز وحدت است، بطوریکه مقصود ما این نیست که با ترویج غدیر برادران اهل سنت اعتقادات خود را فراموش کنند، بلکه امت اسلامی با نام غدیر می‌تواند به محبت و دوستی حضرت علی(ع) برسد.

نویسنده کتاب « گفتار رفیع» با اشاره به اینکه قوام هر کاری به استمرار آن است، خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام(ص) با رویکردهای متفاوت خود دین را در جامعه آورده و برای ترویج آن تلاش کردند بطوریکه نسبت به جانشین حضرت محمد(ص) می‌توانیم سه فرضیه را مطرح کنیم، فرضیه نخست سکوت است که بگوییم که پیامبر اسلام(ص) هیچ حرفی در مورد جانشین بعد از خود نفرموده است؛ دومین فرضیه این است که ایشان این امر مهم را مسکوت نگذاشته اما آن را به گروهی واگذار کرده‌اند و سومین فرضیه این است که فرد خاصی را به عنوان جانشین معرفی کرده باشند که نمی‌توان آن را انکار کرد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با تاکید بر اینکه بر اساس روایات مختلف فرضیه‌های نخست و دوم رد شده است، عنوان کرد: در روز 18 ذی‌الحجه به عنوان روز عید غدیر، جانشینی حضرت علی(ع) به صورت علنی عنوان شده است.

وی با اشاره به اینکه تکریم علمی غدیر توسط علما در طول تاریخ دنبال شده است، بیان داشت: بزرگانی از جمله علامه امینی در کتاب الغدیر، میرحامد حسین در کتاب عبقات و قاضی نورالله در کتاب الحاق الحق تمام عمر خود را گذاشتند تا بتوانند کتاب‌های بسیاری را برای غدیر بنویسند، اکنون این حرکت‌های علمی باید در قالب گفتمان در شهرهای مختلف کشور دنبال شود.

این استاد  و مبلغ بین الملل به جلد 29 بحارالانوار اشاره کرد و گفت: در صفحه 470 جلد 29 بحار‌ در مورد سکوت کردن حضرت علی(ع) در طول تاریخ  که بزرگان دینی مطالب بسیاری را مطرح کرده‌اند 57 روایت از ائمه معصومین (ع) در این خصوص عنوان شده است و حتی مناظرات علمی غدیر که در زمان ائمه اطهار (ع) نیز وجود داشته است با مهجوریت مواجه می باشد، این گفته‌ها و مباحث علمی باید با استفاده از رسانه انعکاس داده شود.

وی یادآور شد: امروز جریانی به دنبال این است که بگوید ترویج غدیر، ترویج اختلاف است در حالی که ترویج غدیر ترویج رمز وحدت است چرا که مقصود ما این نیست که با ترویج غدیر اهل سنت اعتقادات خود را فراموش کند بلکه امت اسلامی با نام غدیر می‌تواند به محبت و دوستی حضرت علی(ع) برسد و در نتیجه تقویت ایمان جوانان شیعی رقم زده می‌شود.

حجت الاسلام  والمسلمین رفیعی با بیان اینکه هر کاری بدون تبلیغ و اطلاع‌رسانی در نطفه خفه می‌شود، تصریح کرد: معتقد هستم که در ایام غدیر باید همانند عاشورا عمل کرده و با نگاه شاد بودن در شادی اهل بیت(ع) ترویج شادی درست و صحیح را رقم بزنیم و اگر قرار است هدیه ای برای خانواده تهیه کنیم این اتفاق مهم را در این ایام انجام دهیم.

وی با بیان اینکه نباید غدیر را به عنوان هویت شیعه کم رنگ بدانیم، تاکید کرد: در بعثت پیامبر اسلام(ص) جرقه دین اسلام زده و در غدیر دین اسلام محکم شد و شهدای کربلا با خون خود دین اسلام را در عاشورا آبیاری کردند به همین علت می‌توانیم بگوییم که ظهور امام زمان(عج) در امتداد و ثمره بعثت، غدیر و عاشورا است.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه باید به صورت گسترده به مناسبت‌های مذکور پرداخته شود، بیان داشت: در مورد بعثت پیامبر اسلام(ص) کارهای گسترده انجام شده چرا که مخالفتی نیز در مورد آن نبوده است اما در مورد غدیر کم‌کاری‌هایی بوده و برخی از مخالفت‌ها نیز مطرح شده است در حالی که در مورد عاشورا نیز به شیوه گسترده برنامه‌های مختلف دنبال شده است.

حجت الاسلام رفیعی با تاکید بر اینکه شادی مورد پسند اهل بیت(ع) باید به مسلمان معرفی شود، گفت: میزان کتاب‌هایی که در حوزه شادی نوشته شده با میزان کتاب‌هایی که در مورد عزاداری نوشته شده است، قابل مقایسه نیست.

وی خاطرنشان کرد: عاشورا باید به قوت خود باقی بماند اما پیشنهاد می‌شود که غدیر نیز در سراسر کشور به صورت گسترده ترویج شود و کشور در حوزه غدیر یک حماسه بزرگ را رقم بزند تا به جایی برسیم که شائبه‌ای در مورد غدیر مطرح نشود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه فرهنگ‌های عید نوروز نیز می‌تواند در عید غدیر ترویج یابد، گفت: دولت می‌تواند به مناسبت عید غدیر به پرداخت هدیه به کارمندان بپردازد تا سبب دلشادی آنها شود، آزادی زندانیان و کمک به فقرا نیز از دیگر کارهایی است که می‌تواند یاد غدیر را زنده نگه دارد.

وی با تاکید بر اینکه امسال نیز همانند سال گذشته برنامه اعزام مبلغ به مناسبت غدیر را به صورت گسترده دنبال شده است اظهار کرد: از سوی سازمان اوقاف600 مبلغ به مناسبت ایام غدیریه به نقاط مختلف اعزام می‌شوند؛ پیشنهاد می‌کنیم که معاونت تبلیغ حوزه، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه و دیگر مجموعه‌های فرهنگی برای غدیر اعزام مبلغ داشته باشند.

حجت الاسلام  والمسلمین رفیعی ادامه داد: روحانیون باید در فعالیت‌های تبلیغی خود در حوزه غدیریه مطالعه علمی دقیق داشته باشند، همانطور که در مباحث تفسیر، اصول و فقه حوزه شیعی ورد پیدا کرده باید در حوزه غدیریه نیز شاهد مطالعه و اجرای برنامه‌های گسترده‌تر باشیم و سخنرانی‌های غدیر باید با پشتوانه‌های علمی دنبال شود.

وی با اشاره به پیشنهاد برگزاری کنگره علمی غدیر خاطرنشان کرد: مراکز شیعه‌شناسی فعال در قم متولی برگزاری کنگره علمی غدیر شده اند و این کنگره کار با ارزشی است که با حمایت مراجع تقلید دنبال می‌شود.


انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha