جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام علی ذوعلم

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر لزوم برداشته شدن موانع فرهنگی در مسیر توسعه کرسی های آزاداندیشی در کشور تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که برگزاری و توسعه کرسی های آزاداندیشی در فضای حوزه و دانشگاه، مطالبه چندین ساله مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: با وجود همه تلاش های صورت گرفته، هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب در این خصوص فاصله داریم و در این مسیر طبعاً موانع و مشکلاتی وجود دارد که باید نسبت به شناسایی و مرتفع کردن آن ها اقدام کرد.

وی با اشاره به این که برخی از موانع فرهنگی، درونی و بعضی دیگر ریشه در عوامل بیرونی دارد، افزود: طبعاً در بررسی موانع باید گفت که یک مانع فرهنگی و درونی است به خصوص در رابطه با افرادی که باید به این مقوله بپردازند به این معنا که به هر حال نبود یا ضعف سعه صدر و پذیرش حق از جانب دیگران و نیز غلبه روحیه خودمحوری علمی و حتی گاه تعصب نسبت به یافته های علمی در بین برخی محققین و اساتید و پژوهشگران وجود دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: از دیگر سو، کمرنگ بودن روحیه گفتگو و تبادل نظر نیز یک مانع جدی فرهنگی به شمار می رود که متاسفانه در بین برخی نخبگان و اندیشمندان جامعه ما مشهود است که همین مساله خودش از موانع جدی گفت و شنود واقعی و نقد علمی است، به طوری که شاهد گفتمان سازی در این وادی باشیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه گاه مشاهده می کنیم که در برخی از مباحثه ها و مناظرات علمی هر کدام از طرفین بحث، فقط در صدد اثبات مدعای خود آن هم به هر قیمتی و به هر بهانه ای هستند و حتی زمانی که یکی از دو طرف نظر خود را مطرح می کند آن دیگری در اندیشه شنیدن و تامل و درنگ واقعی نیست بلکه بیشتر مهیای آماده کردن پاسخ در دور بعدی گفت و شنود است.

حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم گفت: به عقیده بنده این وضعیت ، مانع از آن می شود که ما خروجی مطلوبی از برگزاری برخی نشست ها و میزگردها و مناظرات بگیریم، چه برسد به این که بخواهیم هدف اصلی از برپایی کرسی های آزاداندیشی را محقق کنیم.

وی یادآور شد: در کنار موانع فرهنگی که به برخی از آن ها اشاره شد، ما باید بکوشیم که در حد توان موانع ساختاری فراروی ترویج و بسط کرسی های آزاداندیشی در حوزه و دانشگاه را از سر راه برداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha