جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اطعام غدیر

حوزه/ دبیر مجمع علمای خراسان شمالی، غدیر را نقطه تلاقی کاروان نبوت با طلایه‌داران امامت خواند و گفت: معرفی غدیر تنها به دهه امامت و ولایت ختم نشود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی‌اصغر قدیمی، شامگاه سه‌شنبه در نشست برنامه‌ریزی مراسم عید غدیر، در جمع روحانیون، ائمه جماعات و مسئولان فرهنگی استان اظهار داشت: سنت اطعام در روز عید غدیر باید همانند روز عاشورا احیا و اجرا شود.

وی با بیان اینکه اطعام در روز عید غدیر از ارزش و جایگاه بالایی برخوردار است، افزود: باید تلاش شود که همانند اطعام روز عاشورا سنت اطعام در روز عید غدیر نیز احیا، اجرا و فراگیر شود.

به گفته حجت‌الاسلام قدیمی، اطعام یکی از موضوعات مورد تأکید در اسلام است؛ به‌گونه‌ای که حتی قرآن کریم بر مذمت ترک‌کنندگان اطعام مساکین و فقرا تأکید کرده و یکی از ویژگی‌های اهل جهنم که قرآن کریم به آن اشاره کرده، ترک اطعام است.

وی تصریح کرد: عید سعید غدیر خم یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمانان است، یکی از سنت‌های حسنه در این  عیدالله الاکبر که روایات عجیبی درباره آن نقل کرده‌اند و متأسفانه مورد غفلت واقع شده است سنت غذا دادن به افراد یا همان اطعام مؤمن است.

مسئول دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی افزود: در مورد اطعام روز عید غدیر با توجه به روایت‌هایی که برای اطعام از سوی اهل‌بیت (ع) مطرح شده، طعام دادن در این روز ارزش زیادی دارد و همانند اطعام تمام انبیا، صدیقان و شهدا است.

وی ادامه داد: امام صادق (ع) فرمود: غذا دادن به یک مؤمن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک‌میلیون پیامبر و صدیق «در رأس آن‌ها خود ائمه معصومین(ع)» و یک‌میلیون شهید «در رأس آن‌ها حضرت عباس(ع) و شهدای کربلا» و یک‌میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد.

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی گفت: امام صادق (ع) همچنین در رابطه با آمرزش گناهان در این روز نیز می‌فرمایند: عید غدیر روزی است که خداوند دو برابر تعداد رها شدگان از آتش جهنم در ماه مبارک رمضان و شب غدر و شب عید فطر از آتش جهنم رها می‌کند و گناه ۶۰ سال را می‌بخشد

وی ادامه داد: امام علی (ع) ضمانت کرده است: هر کس برای خدا در روز غدیر وام دهد خداوند چندین برابر به او خواهد داد و در روز عید غدیر بهترین لباس خود را بپوشید، عطر بزنید، به فرزندانتان هدیه دهید و بهترین غذای سال خود را بخورید. و  امیرالمؤمنین علی(ع) ثواب اطعام یک نفر در شب عید غدیر را برابر با ثواب اطعام یک‌میلیون پیامبر دانسته؛ ثوابی که برای اطعام در هیچ زمان دیگری ذکر نشده است.

حجت‌الاسلام قدیمی در ادامه با اشاره به اینکه دهه ولایت فرصتی برای تبیین مبانی امامت و ولایت است، گفت: دهه ولایت که با عید قربان آغاز و با عید غدیر به کمال می‌رسد، فرصت مناسبی برای تبیین مبانی امامت و ولایت در جامعه است.

وی با بیان اینکه غدیر نقطه تلاقی کاروان نبوت با طلایه‌داران امامت است و واقعه غدیر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت: بزرگداشت غدیر نباید تنها به دهه امامت و ولایت ختم شود؛ بلکه این مناسبت باید همواره گرامی داشته شود.

حجت‌الاسلام قدیمی با تأکید بر حضور پرشور و گسترده مردم در جشن روز عید غدیر خاطرنشان کرد: باید جشن‌های غدیر همچون عاشورا و محرم برای مردم فرهنگ‌سازی شده و پرشور برگزار شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha