جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام عباسی

حوزه/ در طرح توسعه آموزشی المصطفی، نظام رشته ای از ۱۵۰ رشته فعلی به چهارصد رشته توسعه خواهد یافت و نظام سنتی سطوح حوزوی نیز در افقی جدید، احیا و نوسازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،  حجتالاسلام والمسلمین عباسی ظهر امروز در جمع خبرنگاران استان قم با ذکر این مطلب که شعار امسال المصطفی(ص) «تحول نظام آموزشی و مرجعیت علمی و معرفتی المصطفی » تعیین شده است گفت: در طراحی نظامهای آموزشی جدید، از پیشگامی ویژه‌ای در حوزه علوم انسانی و اسلامی در راستای دستیابی به مرجعیت علمی برخوردار است و تا کنون نیز در بیش از سه دهه فعالیت خود، تا حد زیادی به این جایگاه دست یافته است.

وی افزود: امروزه المصطفی با بیش از 30 هزار طلبه و ورودی 3500 طلبه با 150 رشته و گرایش که به چهار صد رشته نیز خواهد رسید از این پیشگامی برخوردار است و ب سمت تحول در حرکت است.

حجتالاسلام والمسلمین عباسی گفت: این مرکز علمی، پیشگام تنوع رشته ای و استانداردسازی محتوا و مدارک آموزشی است؛ طرح بازنگری نظام آموزشی، با همکاری تمام مراکز ستادی و صفی، به صورت جدی در دستور کار معاونت آموزش المصطفی قرار دارد.

معاون آموزش جامعه المصطفی(ص) العالمیه بیان کرد: در سال جاری تحصیلی مراحل اجرایی سازی بخشهایی از طرح تحول نظام آموزش انجام می شود؛ در طرح جدید، حوزهها و قلمروهای علمی المصطفی به شش حوزه اصلی فقه و اصول، علوم قرآن وحدیث، حکمت و ادیان، تاریخ و سیره، علوم انسانی و فرهنگ و زبان اختصاص یافته است و در کنار این شش حوزه دانشی اصلی، یازده قلمرو خاص از جمله آموزش های کوتاه مدت، مجازی، ویژه مذاهب، ویژه خواهران، کاربردی، دانشگاهی و... نیز به صورت ویژه لحاظ شده است که بخشی از آنها، هم اکنون نیز در حال اجراست.

وی گفت: در طرح توسعه آموزشی المصطفی، نظام رشته ای از 150 رشته فعلی به چهارصد رشته توسعه خواهد یافت و نظام سنتی سطوح حوزوی نیز  در افقی جدید، احیا و نوسازی خواهد شد.

معاون آموزش المصطفی از فعالیت سه هزار استاد و عضو هیئت علمی در این مجموعه خبرداد وافزود: بیش از چهار صد عنوان کتاب آموزشی توسط جامعةالمصطفی، منتشر شده است و به هیمن دلیل است که این مرجعیت علمی در حال ارتقا است؛ اجرای طرح جدید انتخاب دروس آزاد در مجتمع آموزش عالی فقه را در راستای حفظ و ارتقای سنت های حوزوی المصطفی موثر است.

حجتالاسلام والمسلمین عباسی گفت: بر اساس این طرح، دانش پژوهان سطح 3 و 4 المصطفی، تحت اشرافیت و راهنمایی اساتید مجتمع آموزش عالی فقه، امکان خواهند داشت با انتخاب آزاد دروس اساتید حوزه علمیه، از فضای عمومی حوزه استفاده بیشتری داشته باشند و در عین حال، اجرای این طرح در گسترش ارتباط میان نظام آموزشی المصطفی و حوزه علمیه موثر خواهد بود.

313/21

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha