شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام مجتبی مهدوی ارفع-معاون آموزش حوزه خراسان

حوزه/ معاون آموزش حوزه علمیه خراسان، لازمه تحقق تحول در حوزه های علمیه را کار جهادی دانست و از تدوین و تصویب نظام جامع آموزش این حوزه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد حجت الاسلام مجتبی مهدوی ارفع، در نشست هم اندیشی مسئولان آموزش مدارس علمیه برادران شهرستان های خراسان رضوی با بیان اینکه باید برای تحقق تحول در حوزه کار جهادی صورت گیرد، گفت: کار جهادی، برنامه ریزی و مدیریت جهادی را می طلبد و باید سرلوحه همه کارها در مدارس قرار گیرد.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه استفاده از همه ظرفیت های فرهنگی و پژوهشی در مباحث آموزشی مهمترین تغییر در مسیر تحول است، گفت: باید در همه عرصه ها ورود پیدا کرده و با در نظر گرفتن ظرفیت های پژوهش و مباحث فرهنگی در مسائل آموزشی به تحقق نظام جامع آموزش دست یابیم.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان اینکه اخلاق و پژوهش از آموزش جدا نیست، گفت: با توجه به اینکه تربیت جامع طلاب مد نظر است، باید مسئولان آموزش با همکاری مسئولان فرهنگی و پژوهش در مدارس به این هدف دست یابند.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه هدف جامع تربیتی، تربیت آموزشی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، پژوهشی و ... است، ابراز داشت: یکی از ابعاد تربیتی طلاب، تربیت علمی است لذا باید در بقیه ابعاد تربیتی، اساتید و مسئولان با رویکردهای فکری، معنوی، اجتماعی و ... هدایت را در دست گیرند.

آموزش، محور مدارس است

وی با بیان اینکه محور حوزه های علمیه، آموزش است، اظهار کرد: اگر دیگر مباحث از جمله پژوهش، فرهنگ و ... در کنار آموزش همکاری کنند، کار آموزشی  بهتر انجام خواهد شد و با نقش آفرینی قسمت های فرهنگی و پژوهش در کنار مباحث آموزش به آموزش پژوهش محور و غنای علمی بالاتر دست خواهیم یافت.

ضرورت کاربردی کردن علوم

حجت الاسلام مهدوی ارفع در بخش بعدی به برگزاری جلسات و کارگا های ارتقای آموزشی اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاه های دانش افزایی برای طلاب و اساتید در مرحله نخست دارای اهمیت است اما باید از سطح حفظ و یادگیری به سطح کاربردی برسد.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با تاکید بر فراگیری مهارت استقاده از علوم، خاطر نشان کرد: برای طلاب در سطح آموزشی بالاتر همانند مستعدین برتر و ممتازین، باید جدا از مباحث درسی به مبانی دیگر نیز بپردازید و زمینه را برای ارتقا بیشتر علمی آنها فراهم آورید.

استفاده از ظرفیت فرهنگی در آموزش

حجت الاسلام مهدوی ارفع در ادامه استفاده از ظرفیت فرهنگی را در مباحث آموزشی از جمله برگزاری امتحانات و ارزشیابی های علمی و ... لازم و ضروری دانست و با اشاره به فعالیت های مسئولان ادارات آموزش در مرکز مدیریت گفت: هر هفته از دی ماه سال 95 تا کنون جلسه مهارت های تبلیغی، فلسفی، اخلاق و ... برگزار شده است.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان به حضور مراجع عظام و بهره مندی از ظرفیت والای این اساتید در حوزه علمیه خراسان اشاره و بیان کرد: امسال متفاوت با سنوات گذشته از محضر حضرات آیات سبحانی، نوری همدانی، ممدوحی، اراکی و ... استفاده شده است.

همکاری و هماهنگی مسئولان در مدارس

حجت الاسلام  مهدوی ارفع به تحول دیگری در مباحث آموزش پرداخت و به واگذاری امتحانات به مدارس در پایان سال تحصیلی جاری اشاره کرد و گفت: مسئولان و مدیران مدارس، امین و معتمد ما هستند و باید با سیره و سلوک اخلاقی، نقش موثری در تربیت طلاب داشته باشند.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان همکاری و هماهنگی مسئولان در هر مدرسه را از مهمترین مسائل دانست و ابراز کرد: اختلاف نظر در بین مسئولان در یک مدرسه باید به نحوی باشد که بین طلاب رسوخ نکند و از آسیب افکار جمعی طلاب پیش گیری شود.

تدوین و تصویب نظام جامع آموزش حوزه علمیه خراسان

حجت الاسلام مهدوی ارفع در بخش پایانی سخنانش به نظام جامع آموزش حوزه علمیه خراسان اشاره و ابراز کرد: برنامه مقطع عمومی پس از بررسی در کمیسیون و کارگروه های آموزش شورای عالی، در جلسه شورای عالی حوزه علمیه خراسان مطرح شد و به تصویب اعضا رسید و برای اجرای عملیاتی در اختیار معاونت آموزش قرار گرفت.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در بهترین فضای خدمتی و آموزشی هستیم باید قدر فرصت ها را بدانیم و از همه تلاش خود برای رفع دغدغه های مدیران و تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب استفاده کنیم.

گفتنی است، برنامه نظام جامع آموزشی حوزه علمیه خراسان در مقطع عمومی در سال تحصیلی 96 – 97 در همه مدارس اجرایی می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha