سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
غدیر

نماینده ستاد احیای غدیر در خراسان رضوی با بیان اینکه آیه‌های بسیاری در شان اهل‌بیت (ع) به‌اتفاق شیعه و سنی نازل شده است، گفت: با سوره انسان می‌توانیم ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) را اثبات کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام فاطمی، صبح امروز در دومین نشست و در جمع طلاب مدارس علمیه و مبلغان غدیر به مناسبت عید غدیر، اظهار داشت: در قرآن مجید آیات فراوانی است که با استفاده از احادیثی که از پیامبر اکرم (ص) در شأن نزول آن‌ها وارد شده است، امامت امام علی (ع) را اثبات می‌کنند.

وی با بیان اینکه آیه‌های بسیاری در شان اهل‌بیت (ع) به‌ اتفاق شیعه و سنی نازل شده است، افزود: با سوره انسان می‌توانیم ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) را اثبات کنیم.

حجت‌الاسلام فاطمی تصریح کرد: بزرگان دین ما کتاب می‌نویسند و به شبهات مخالفین دین پاسخ می‌دهند، از جمله این علما علامه امینی بود که با نوشتن کتاب الغدیر به شبهات در خصوص ولایت امام علی(ع) پاسخ داد.

وی تأکید کرد: کتاب الغدیر در جامعه و بین مردم باید ساده‌سازی شود و بیاید بین مردم و تبدیل شود به یک کالای تبلیغی و به مردم عرضه شود و برد تبلیغی پیدا کند.

آيه مباهله از بزرگ‌ترین فضائل امیرالمؤمنین (ع) است

نماینده ستاد احیای غدیر در خراسان رضوی گفت: آيه مباهله از بزرگ‌ترین فضائل امیرالمؤمنین (ع) است، آیه مباهله هم در جریان  سد ابواب هم در جریان مباهله است.

وی اظهار داشت: آیه شصت و یکم سوره آل‌عمران که در جریان مباهله‌ پیامبر با مسیحیان نجران نازل شده و مشهور به آیه «مباهله» است، از روشن‌‌ترین دلایل قرآنی بر فضیلت اهل‌بیت عصمت و به‌ویژه امیر مؤمنان علی (ع) است.

حجت‌الاسلام فاطمی افزود: در آیه مباهله آمده است: «... فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکمُ‏ْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتهَِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلىَ الْکَذِبِین». علمای شیعه، به اتفاق، با استناد به قرائن درون‌متنی و برون‌متنی مصداق «انفسنا» را علی (ع) به‌تنهایی یا محمد (ص) و علی (ع) می‌دانند.

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه یکی از جاهایی که اقتضا دارد برای تبلیغ غدیر صبح جمعه در دعای ندبه است، گفت: یکی از اعمال روز غدیر دعای ندبه است، بعضي از کارهایی که می‌توانید در مکان‌های مذهبی و مساجد در روز عید غدیر انجام دهید، همين دعای ندبه صبح غدیر است.

استاد حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه اطعام دهی در روز غدیر نیز خیلی ثواب دارد، افزود: امام صادق(ع) فرمود: غذا دادن به یک مؤمن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک‌میلیون پیامبر و صدیق و یک‌میلیون شهید و یک‌میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد

وی ادامه داد: امام رضا (ع) نیز می‌فرمایند: روز غدیر روز افطار دادن روزه‌داران است پس کسی که در آن روز یک‌روزه دار را که مؤمن باشد افطار دهد،مانند آن است که یک فئام و یک فئام دیگر تا اینکه آن حضرت ده فئام را شمردند،اطعام کرده باشد سپس فرمودند : دانی فئام چیست؟ عرض کردم : نه آن حضرت فرمودند : یک فئام صد هزار نفر است.

تبلیغ غدیر فقط در قالب منبر نباشد 

نماینده ستاد احیای غدیر در خراسان رضوی گفت: بعضي از دوستان شروع می‌کنند به روایتگری غدیر، مانند کسانی که برای جنگ روایتگری می‌کنند، اسمش را هم گذاشته‌اند، روایتگری غدیر، اما مطلبي که خیلی مهم است برای غدیر این است که در قالب منبر نباشد.

وی افزود: بعضی وقت‌ها یک شعر آن‌قدر تأثیرگذار است که یک منبر تأثیرگذار نیست، یعنی یک شعر می‌تواند تأثیر یک منبر را بگذارد، بنابراین خیلی زیباست که بعضی از اشعار نغز را بتوانید پیدا کنید.

استاد حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه در خود جریان غدیر نکاتی هست که ما به آن نکات خیلی اهمیت می‌دهیم و باید بزرگنمایی شود، گفت: بعضی وقت‌ها نیاز هست به‌عنوان‌مثال شما در وسط اتوبوس و آن‌ها در جمعی که شما را اصلاً قبول ندارند بلند شوید و صحبت می‌کنید.

وی با اشاره به اینکه بعضی نکاتی که باید در جریان غدیر آن را بزرگنمایی و  تابلو کنیم هدف از حج آخر پیامبر (ص) است، اظهار داشت: اهل سنت خیلی تلاش کردند خیلی کار کردند که اسم این حج را بگذارند حجة الوداع و اینکه بفهمانند که بار معنای این اسم این است که پیغمبر در این سال به حج رفتند تا با مردم خداحافظی کنند، یعنی رفت برای آخرین بار خانه خدا را ببیند درحالی که پیغمبر در اجرای این حج برای انجام دو هدف مهم مامور شد.

حجت‌الاسلام فاطمی تصریح کرد: چون این اولین و آخرین حج واجب پیامبر(ص) بود که اهل سنت فقط به حجة الوداع بودن آن تأکید می‌کنند درصورتی‌که منافعی که به آن تأکید می‌کنیم حجة البلاغ بودن است یعنی فلسفه این حج این بود که  در یک مجموعه‌ای که مؤمنین و مسلمین مختلف وجود دارند ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) اعلام شود.

وی گفت: نکته مهم دیگری که در واقعه غدیر وجود دارد این است که قضیه سائل بعذاب واقع نعمان بن حارث فحري است که در آیات ابتدایی سوره معارج ذکر شده است که در روز سوم حضور در غدیر ایجاد شد این هم باید بزرگنمایی شود.

نماینده ستاد احیای غدیر در خراسان رضوی اظهار داشت: خداوند بلایی که بر سر منکر ولایت یعنی نعمان بن حارث فحری آورد، همان بلایی بود که بر سر منکر خانه خودش آورد، یعنی ابابیل مامور شد سنگی بر سر نعمان بن حارث فحری جلوي جمع بزند و این‌گونه برای جمع روشن شود که نباید منکر ولایت امام علی (ع) شوند.

وی همچنین با بیان اینکه از نکاتی که در روز غدیر اهمیت دارد عیدی دادن است، گفت: باید از خانواده خودمان این را آغاز کنیم که عید بزرگ خداوند، غدیر است که اگر نتوانیم در خانواده خود این قضیه را پیاده کنیم در بین مردم نیز نخواهیم توانست .

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha