پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
طباطبایی

آیت الله طباطبایی نژاد گفت:علم بدون تحقیق زاینده نیست، مطالب حوزوی همگی مصداق عینی تحقیق و پژوهش است ، بنابراین همه طلاب خواهر و برادر باید بدانند که قرار بر حفظ کردن و خواندن نیست، بلکه باید تحقیق صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره علامه حلی استان اصفهان، اظهار کرد: امروز نتیجه یک سال تلاش مسئولین پژوهشی حوزه علمیه اصفهان  است.

مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه پژوهش جدای از مسئله علم نیست، گفت: به تعبیر دیگر  علم بدون پژوهش و تحقیق، علم نیست، طبق روایتی از امیرالمومنین(ع) دانستن بدون تحقیق امکان پذیر نیست .

نماینده ولی فقیه در اصفهان تصریح کرد: نمی توان به یک امر علم پیدا کرد، بدون آن که تحقیق و پژوهش کرد، دانستن با خواندن متفاوت است و وجه تمایز آنها تحقیق و پژوهشی است که در دانستن وجود دارد.

عضو خبرگان رهبری  افزود : در حقیقت بدون فکر و تامل علم حاصل نمی شود، پژوهش پایه و اساس حوزه های علمیه و طلبگی بوده و هست، و این امر باید تقویت و حمایت شود؛ مکاسب و رسائل و کفایه چیزی جز تحقیق و پژوهش نیست.

مدیر حوزه علمیه اصفهان با تاکید بر این که علم بدون تحقیق زاینده نیست، ابراز داشت: مطالب حوزوی همگی مصداق عینی تحقیق و پژوهش است، بنابراین همه طلاب خواهر و برادر باید بدانند که قرارا بر حفظ کردن و خواندن نیست، بلکه باید تحقیق صورت گیرد

آیت الله طباطبایی نژاد ادامه داد: یکی از نکات مهم در امر پژوهش نیاز سنجی و موضوع سنجی است، وقت ما محدود است و امکان بررسی همه موضوعات نیست، بنابراین باید اولویت قرار داده و براساس نیازها اقدام کرد، یکی دیگر از نمات مهم در امر پژوهش، اخلاص است.

مدیر حوزه علمیه اصفهان در پایان گفت: خلوص در امر تحقیق  و پاسخ به چرایی  انجام تحقیق  ما ضروری است، طبق روایتی  هرکسی علمی را برای چهار موضوع بخواهد جایگاهی جز آتش در انتظار او نیست، نخست اگر هدفش فخر فروش در دنیا با مطلب علمی اش باشد، دوم آن که قصد خودنمایی بین عالمان و دانشمندان راداشته باشد، سوم به جای اینکه خدا را متوجه خود کند، با هدف جلب توجه مردم به خود علمی را نگاشته باشد و در آخر آن که با هدف رسیدن به مقام سیاسی و حاکمیتی مطلبی را نوشته باشد.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha