جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی جامعة المصطفی ـ آیت الله مقتدایی

حوزه/ دبیر دوم شورای عالی حوزه، یکی از مهم ترین وظایف طلاب را شرح شان ولی فقیه در نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: ما احکامی در اسلام داریم که اگر حکومت نباشد، آن احکام قابل اجرا نیست و از بین می رود؛ احکام نباید در دوره غیبت متوقف باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله مقتدایی ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جامعه المصطفی که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، با تبریک عید سعید غدیر، اظهار داشت: عید سعید غدیر از اعیاد مهم اسلامی است و براساس کلام امام صادق(ع)، عید غدیر به عنوان عید الله الاکبر، افضل و برتر از سه عید جمعه، قربان و فطر است.

وی با بیان اینکه عید غدیر براساس روایات در آسمان ها و میان ملائکه از شهرت بیشتری تا میان مردم در روی زمین برخوردار است، تصریح کرد: در روز عید غدیر، وجود مبارک نبی مکرم اسلام دست امیرالمومنین را بلند و او را به منصب خلافت خود منصوب کرد؛ هزاران نفر در حج الوداع در رکاب پیامبر(ص) مناسک حج را انجام می دادند و بعد از اتمام اعمال و مراسم حج، جبرئیل در بیابان خم آمد و به رسول خدا فرمود ولایت و خلافت امیرالمومنین(ع) را ابلاغ کن؛ این مسئله نشان می دهد از قبل، ابلاغ به پیامبر صورت گرفته بود، اما نبی خدا به دلایلی مسامحه می کردند، زیرا امیرالمومنین(ع) دشمنانی داشت و ایجاد شبهه می کردند پیامبراکرم(ع) به طرفداری از پسرعمو و داماد خود می پردازد و این مسئله ممکن بود موجب اختلاف و درگیری شود.

دبیردوم شورای عالی حوزه، افزود: پیامبر اکرم در میان جمعیت انبوهی خطبه غدیر را خواند و دست امیرالمومنین(ع) را بالا برد و فرمود مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ.

آیت الله مقتدایی با اشاره به آیه 67 سوره مائده « يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ»، تصریح کرد: مرحوم علامه طباطبایی(ره) در المیزان می گوید، به پیامبر خطاب شد که اگر موضوع ولایت ابلاغ نشود، گویا اصلا هیچ اقدام به رسالت نکرده ای؛ ولایت در میان احکام اسلام جایگاه ویژه و اهمیت خاصی دارد، یعنی اگر این مسئله ابلاغ نمی شد، هیچ کدام از احکام اسلام هم که ابلاغ شده بود، تاثیر نداشت؛ ولایت به منزله روح برای کالبد دین است.

وی با اشاره به آیه «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا»، گفت: تمام علمای شیعه به اتفاق در کتاب های خود نوشته اند منظور از "الیوم"  همان روز 18 ذی الحجه است؛ مرحوم علامه امینی در الغدیر نام بیش از 30 نفر از علما و کتاب های معتبر اهل تسنن را ذکر می کند که معتقدند این آیه در همین روز 18 ذی الحجه نازل شده است.

عضو جامعه مدرسین افزود: بعد از انتصاب امیرالمومنین(ع) به خلافت و امامت، کفار از اینکه بتوانند لطمه ای به دین بزنند مایوس شدند چرا که دین کامل و نعمت تمام شد.

عضو خبرگان رهبری در پاسخ به این پرسش که ولایت ائمه اطهار(ع) در دوران غیبت به چه کسی واگذار می شود، گفت: روایات و منابع علمی و فقهی روشن است، اما این مسئله برای مردم ابهام داشت؛ با همت امام  خمینی بزرگوار و با شجاعتی که ایشان به خرج داد و اقدام مهمی که در کشور با حمایت از مردم شکل گرفت، این نظام ولایی را امام راحل پیاده کرد که همان ولایت کلی الهی است که خداوند به پیامبر(ص) تفویض و نبی مکرم اسلام به امیرالمومنین(ع) و ائمه معصومین(ع) تفویض کرد و در دوران غیبت، به مجتهد و ولی وفقیه جامع الشرایط تفویض می شود. مرحوم امام راحل می فرمود ولایت فقیه ادامه همان ولایت الله، رسول الله و ولی الله است.  

دبیر دوم شورای عالی حوزه، یکی از مهم ترین وظایف طلاب را شرح شان ولی فقیه در نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: ما احکامی در اسلام داریم که اگر حکومت نباشد، آن احکام قابل اجرا نیست و از بین می رود؛ احکام نباید در دوره غیبت متوقف باشد.

رئیس هیئت امنای جامعه المصطفی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جامعه المصطفی امر تحصیل، آموزش و پرورش طلاب غیرایرانی را به عهده گرفته است، گفت: این نهاد از نظر تحصیلی، تحقیق، نشر علوم و تالیفات ارتقاء داشته و از نظر اخلاقی نیز طلاب مهذب تربیت کرده است.

وی با بیان اینکه طلاب غیرایرانی باید شکرگزار نعمت الهی برای توفیق حضور در قم و تحصیل دینی باشند، گفت: طلاب باید قدردان این نعمت باشند و از نعمت بزرگ طلبگی غافل نشوند.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) مبنی بر اینکه خداوند احیاکنندگان امر ما را رحمت کند، ابراز داشت: منظور از احیای امر اهلبیت(ع)، فراگیری علوم دینی و تعلیم آنها به دیگران است؛ طلاب غیرایرانی، علوم اهلبیت(ع) و اعتقادات اسلامی نظیر توحید، نبوت، امامت و معاد را فرا بگیرند و با رجعت به کشورهای خود، این علوم را به دیگران تعلیم دهند.

دبیر دوم شورای عالی حوزه، دارا بودن خلوص نیت را لازمه احیای امر اهلبیت(ع) عنوان کرد و گفت: هیچ کدام از بزرگان برای کسب ریاست و مرجعیت درس نمی خواندند، بلکه برای خدا درس می خواندند؛ مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در اوایل مرجعیت خود در مسجد بالاسر حرم درس می گفتند و بنده از خود ایشان شنیدم که فرمود «والله قسم برای این مرجعیت یک قدم برنداشتم».

آیت الله مقتدایی بر لزوم عمل طلاب به علوم دینی تاکید کرد و گفت: اگر کسی به علم خود عمل نکرد، عالم نیست؛ عمل باید مصدق گفتار باشد؛ کسی که گفتار و عملش متفاوت باشد، عالم نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اداره المصطفی و مراکز در ایران و سایر کشورها کار بسیار بزرگ، ارزشمند و مهمی است و امیدواریم زحمات مدیران، اساتید و طلاب مورد رضایت خداوند و حضرت بقیه الله(عج) باشد.

انتهای پیام/313/33

      

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha