چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
 آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه در دیدار سفیر کشور پادشاهی تایلند در تهران، خواستار توجه نهادهای بین المللی به حوادث فاجعه بار انسانی علیه مسلمانان روهینگیا و پایان فوری خشونت ها و استقرار آرامش و صلح در میانمار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، آیت الله اعرافی در این دیدار که بعد از ظهر امروز در سازمان مرکزی جامعه المصطفی العالمیه در قم برگزار شد، ضمن خوش آمدگویی به آقای کالایانا ویپاتی پومی پراتس سفیر تایلند و هیئت همراه به روابط خوب دو کشور ایران و تایلند در زمینه های مختلف علمی، اقتصادی و سیاسی اشاره کرد و گفت: هم اکنون ده ها نفر از دانشجویان تایلندی در ایران و جامعه المصطفی مشغول به تحصیل هستند و همچنین تعدادی از دانشجویان ایرانی نیز در تایلند حضور دارند که از بهترین سفیران برای تعمیق روابط میان دو کشور به شمار می آیند.

وی، جامعةالمصطفی را مروج قرائتی مفید از اسلام برای همه بشریت خواند و ابراز داشت: این قرائت شامل مولفه هایی است از جمله اینکه ما پایبند به تفکر عقلانی و اجتهادی هستیم و معتقدیم در استنباط معارف دین، باید با بهره گیری از عقل و اجتهاد و پرهیز از جمود فکری گام برداشت. بر همین اساس، جامعه المصطفی در نظام آموزشی خود، رشته های متعدد علوم عقلی و فلسفی را ارائه می نماید.

آیت الله اعرافی افزود: المصطفی در نظام فکری خود بر گفت وگوی میان ادیان تاکید دارد و تلاش می نماییم دانش پژوهان ما ضمن آشنایی با تمام ادیان، روحیه گفت وگو و همزیستی مسالمت آمیز با پیروان سایر ادیان و مذاهب را نیز بیاموزند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به دست هایی که بشر را به سوی جنگ های دینی و مذهبی می کشاند، تصریح کرد: حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی، مطلقا مخالف هرگونه تعصب بی جا و خشونت های دینی است و نظام آموزشی ما نیز براساس گفت وگو و تعامل میان دینی و میان مذهبی شکل گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت آیین بودیسم در مناطق شرقی آسیا و به ویژه کشور تایلند، خاطرنشان کرد: دانش پژوهان تایلندی المصطفی و دانش آموختگان ایرانی در تایلند، تلاش بسیاری برای ایجاد گفتگو میان اسلام و بودیسم داشته اند و امیدواریم زمینه توسعه این تعاملات و گفتگوهای میان ادیانی فراهم گردد.

آیت الله اعرافی با اشاره به ورود المصطفی به مسائل مشترک بشری در حوزه های مختلفی همچون خانواده و محیط زیست، بیان داشت: تلاش جامعه المصطفی برای عرضه علوم اسلامی و دینی، متناسب با نیازهای بشر در دنیای جدید شکل یافته است و بر اساس این دیدگاه، امروز در نظام علمی جامعه المصطفی، طلابی از صد ملیت در رشته های متنوع علوم انسانی و اجتماعی تحصیل می نمایند.

امام جمعه قم در ادامه، با تاکید بر پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف علم و فناوری در سال¬های پس از انقلاب اسلامی، به برخی آمار و ارقام مربوط به دستاوردهای علمی کشور و رشد تولید علم در ایران اشاره نمود.

وی با اعلام آمادگی جامعه المصطفی برای گسترش فعالیت های علمی و آموزشی در تایلند و تأسیس شعبه دانشگاهی در این کشور، اظهار داشت: در شرایطی که مراکز علمی برخی از کشورهای منطقه، مولد تفکر افراط گرایی و خشونت دینی هستند، جامعة المصطفی اعتقاد به همزیستی مسالمت آمیز و حفظ وحدت و یکپارچگی در میان پیروان مذاهب و ادیان مختلف دارد.

عضو شورای عالی  حوزه های علمیه در ادامه با ابراز تأسف عمیق از حوادث میانمار و موج خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا، ابراز داشت: اینجانب از سوی جامعه المصطفی العالمیه و حوزه های علمیه و نیز از جانب تمامی علمای قم و مراکز علمی و دینی جمهوری اسلامی ایران، توجه نهادهای بین المللی به این حوادث فاجعه بار انسانی، پایان فوری خشونت ها و استقرار آرامش و صلح در میانمار را درخواست می نمایم.

آیت الله اعرافی افزود: از همه کشورهای منطقه از جمله کشور پادشاهی تایلند تقاضا داریم در جهت پایان دادن به این حوادث دردناک، از هیچ تلاشی کوتاهی ننمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha