جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ عبدالمهدی کربلایی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین عبد المهدی کربلایی امام جمعه کربلا در خطبه های نماز جمعه، به ویژگی های شهروند خوب پرداخت و گفت: هر انسانی که در کشوری زندگی می کند، چه مسئول باشد چه یک شخص عادی، یک شهروند است؛خواه حکومت به وظایف خود در برابر شهروند وفادار باشد یا نباشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین عبد المهدی کربلایی امام جمعه کربلا و نماینده حضرت آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه که در حرم مطهر امام حسین (علیه السلام) ایراد شد، به ویژگی های شهروند خوب پرداخت و گفت: هر انسانی که در کشوری زندگی می کند، چه مسئول باشد چه یک شخص عادی، یک شهروند است، اگر چه حکومت به وظایف خود در برابر شهروند وفادار باشد یا نباشد.

حجت الاسلام کربلایی گفت: شهروند خوب در ساخت جامعه مشارکت می کند و به درستی در کنار دیگران زندگی می کند و از این طریق موجب شکوفایی کشور می شود و اگر ما به اصول شهروندی پایبند باشیم، خواهیم دید که عدالت، امنیت، شکوفایی و پیشرفت درکشور حاکم می شود.

وی ادامه داد: تمام ملت ها اگر خواهان تحقق عدالت، استقرار، امنیت، شکوفایی، همبستگی اجتماعی، آسایش اقتصادی و معیشتی، عزت، استقلال و احترام نزد دیگران هستند، باید  برای رشد و تربیت فرزندان خود بر اساس اصول معینی که از آنان شهروندی خوب و خدمتگذار به وطن و امت بسازد، تلاش کنند تا بتوانند در خوشبختی، امنیت و آسایش با هم زندگی کنند.

امام جمعه کربلا اشاره کرد: روایات اسلامی اشاره دارند که اسلام به وطن، دوست داشتن آن و دفاع و ایثار به خاطر عزت و کرامت آن اهمیت می دهد و  در مورد رفتار شهروندان با هم نیز دستوراتی دارد که نشان دهنده اهمیت آن در اسلام است.  پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) در حدیثی می فرمایند: (حب الوطن من الإیمان): (دوست داشتن وطن جزئی از ایمان است) و همچنین امیر المؤمنین (علیه السلام) می فرمایند: (عمرت البلدان بحب الأوطان):( کشور ها با عشق به وطن آباد می شوند).

حجت الاسلام کربلایی تصریح کرد: از ویژگی های شهروند خوب، حس وطن‌دوستی و احساس مسئولیت در قبال آن است با چشم پوشی از اینکه حکومت حقوق شهروندی را رعایت می کند و به وظایف خود عمل می کند.

وی ادامه داد: شهروند خوب باید مجموعه از ویژگی ها از جمله اخلاص، جانفشانی و دفاع از وطن، حمایت از آن و عمل به وظایف خود در قبال آن داشته باشد و هرکس در هر پست و مقامی که هست، پزشک در درمان بیماران، مهندسین در انجام پروژه ها، معلمین و اساتید در آموزش دانش آموزان و دانشجویان در جهت رسیدن به مدارج عالی علمی، کشاورز در زمین کشاورزی، کارگر در ساختمان با اخلاص و عشق به کار خود، خدمت کنند.

امام جمعه کربلا در ادامه خواستار احترام به سازمان ها و قوانینی شد که برای منافع عمومی جامعه مثل امنیت، آموزش، بهداشت، عبور و مرور، محیط زیست و شهرداری ها تنظیم شده است و گفت: رعایت این قوانین اگر چه هزینه و سختی در بر داشته باشد به نفع همه است و اخلال در آن به همه آسیب می رساند.

نماینده حضزت آیت الله سیستانی اشاره کرد: وقتی کسی از اموال عمومی می دزدد، خیال نکند که از دولت دزدیده است؛ چرا که دزدی از اموال عمومی، دزدی از ملت است.

وی پیشنهاد داد که فرهنگ مراقبت از اموال عمومی در برنامه درسی وارد شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha