جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
غدیر

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین رضا رمضانی رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه به مناسبت عید غدیر پاسداشت این عید را بزرگداشت قرآن کریم و پیامبر اسلام دانست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین رضا رمضانی رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه به مناسبت عید غدیر بیانیه را بدین شرح صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

واقعه غدیر خم که بر اساس اسناد قطعی از رویدادهای حجة الوداع است، عید بزرگ برای امّت اسلامی به شمار می رود و پاسداشت آن بزرگداشت قرآن کریم و پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله می باشد؛ همان طور که نزول وحی آسمانی طبق آنچه که در کتب مفسّران از صدر تا کنون بر آن تاکید ورزیدند از عظمت این واقعه تاریخی و الهی حکایت دارد: « يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّـهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ.» (سوره مائده 67) و « اَلْیوْمَ أکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَأتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَرَضیتُ لَکُمُ الإِسْلامَ دیناً» ( سوره مائده 3)

تردیدی نیست که پاسداشت غدیر به عنوان تعظیم شعائر الهی بیشترین فائده را برای جوامع مسلمین بر جای خواهد گذاشت و از این رو نباید به صرف نقل واقعه بسنده کرد بلکه باید تحلیل­های جامع از آن ارائه نمود و برنامه های مناسب و عمومی برای آن در نظر گرفت.

در غدیر خدای متعال گزینه خود را برای اداره جامعه اسلامی معرفی نمود. اگر غدیر نبود اسلام در منظر جهانیان اسلام اموی یا عباسی جلوه می نمود که اشرافیگری، تعصب قبیلگی، تفاخر، تکاثر و برتری طلبی و استکبار از ویژگی های آن است، در حالی که علیرغم همه دشواری­ها، امروز جوامع اسلامی شاخصه­هایی مانند عقلانیت، معنویت، عدالت محوری و امنیت را برای اسلام بر می شمرند که جملگی رهاورد غدیر بوده است.

به نظر می رسد امروزه نه فقط جوامع اسلامی بلکه کل جوامع بشری می تواند از آموزه های غدیر بهره مند شود.

انتخاب بهترین ها برای اداره امور بشر جهت ایجاد ثبات و گسترش عقلانیت و تدبیر از آموزه های غدیر است، چنان که آموزه مهم دیگر مشارکت دادن انسانها در سرنوشت خویشتن است. 

در جهان امروز، عدم توزیع عادلانه ثروت و قدرت به جهت عدم تحقق این دو مهم است. اجرائی کردن راهبرد مهم غدیر زمینه عدالت واقعی را فراهم خواهد ساخت زیرا اگر بهترین ها در جای جای عالم حاکمیت را به دست بگیرند و نیز مردم در سرنوشت خود به طور واقعی حضور داشته باشند عدالت فراگیر و همه جانبه دور از دسترس نخواهد بود. 

امید است با پاسداشت این واقعه بزرگ و برگزاری جشن های آگاهی بخش برای مسلمانان و همه بشریت به دنبال تحقق پیام ها و دستاوردهای مهم غدیر باشیم و البته هر فرد و گروهی از هر صنف و قشری بر اساس مسئولیتهای عمومی و توجه صادقانه به آن می تواند سهم خود از غدیر را اداء کند.

به امید روزی که همه شاهد تحقق عدالت فکری و اجتماعی در کل جامعه بشری باشیم.

رضا رمضانی

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha