جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
استاد علی اکبر رشاد

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه تهران در جمع طلاب و روحانیون تاکید کرد: مهمترین اعمال عبادی مثل نماز، فقط با ولایت امیرالمؤمنین‌(ع) و ائمه اطهار(ع) حفظ می شود، زیرا ولایت بسان روحی است که همه ارزش های اخلاقی و اعتقادی را معنادار می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، استاد علی اکبر رشاد، در آیین عمامه گذاری طلاب حوزه علمیه امام رضا(ع)تهران که با حضور حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق، مدیر حوزه استان و خانواده های طلاب برگزار شد، با تبریک عید ولایت، اظهار داشت: در روایات اسلامی از عید غدیر به عیدالله الاکبر و عید بزرگ الهی یاد شده است. یعنی عید غدیر نسبت به دیگر اعیاد از جایگاه خاصی برخوردار است.

از هیچ عیدی به جز غدیر به «عیدالله الاکبر » تعبیر نشده است

رئیس شورای حوزه علمیه تهران افزود: هر چند در بین اعیاد واقعه بعثت بسیار مهم است. مبعث مبدا تحول تاریخی است و حادثه ای در حیات بشر به عظمت مبعث نداریم، زیرا در روز مبعث دین خاتم که کامل، جامع، جاویدان و جهانی است، نازل شد، و سرنوشت بشر تا قیامت رقم خورد و از این جهت روز بسیار مهمی است.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران ادامه داد: عید فطر نیز از آن جهت که عید فطرت است، و انسان بعد از یک ماه روزه داری و جهاد با نفس به سرشت اولیه بازمی گردد و پاک می شود، روز بسیار مهمی است.

ولایت؛ رکن اصلی قبولی همه عبادات

وی اضافه کرد: عید قربان نیز از آن جهت که عید ایثار، عبودیت و تسلیم است، روز بسیار مهمی برای مسلمانان است. ولی از هیچ کدام این اعیاد، تعبیر به عید الله الاکبر نشده است، اما  در مورد غدیر این تعبیر بیان شده است. زیرا عنصر ولایت رکن اصلی قبولی همه عبادات است.

اگر ولایت نبود، مبعث هم واقع نمی شد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که غدیر، عید ولایت است، تصریح کرد: با توجه به روایات، در هیچ امری به اندازه ولایت تاکید نشده است و اگر ولایت نبود، عید مبعث، فطر و قربان هم واقع نمی شدند.

استاد رشاد تصریح کرد: اگر ولایت نباشد، عبادات و ارزش های اخلاقی مثل ایثار، جز خرافه نخواهد بود. همچنان که در فرق دیگر به مسئله ایثار و عاطفه بسیار توجه می شود به طوری که قربانی های متعددی برای عقیده و باورشان اهدا می کنند، ولی هیچ فایده و اثری ندارد، زیرا این گونه عبادات و ریاضت ها تهی از توحید و ولایت است.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تاکید کرد: ولایت است که به مبعث، فطرت و ایثار معنا و مفهوم می دهد. و روایاتی که درباره فطری بودن ولایت امیرالمؤمنین‌(ع) و ائمه اطهار(ع) وارد شده است در مجموع به حد تواتر مضمونی می رسد.

با ولایت امیرالمومنین(ع) ارزش ها معنا پیدا می کنند

رئیس شورای حوزه علمیه تهران افزود: سر این که غدیر عید الله الاکبر است، این که غدیر عید ولایت است. و اگر ولایت نباشد، هیچ چیز ارزشی نخواهد داشت، زیرا ولایت جوهر عید غدیر است و چون ولایت در غدیر تثبیت شده، لذا شان این روز، از اعیاد دیگر بالاتر و مهم تر است. به طوری که مهمترین اعمال عبادی مثل نماز، فقط با ولایت امیرالمؤمنین‌(ع) و ائمه اطهار(ع) حفظ می شود، زیرا ولایت بسان روحی است که همه ارزش های اخلاقی و اعتقادی را معنادار می کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که ولایت فقیه ادامه و تداوم ولایت امام معصوم(ع) است، گفت: امام خمینی(ره) در اثبات ولایت مطلقه فقیه به قاعده لطف استناد کرده است، و این قاعده، یک قاعده کلامی است.

نقش اولیای طلاب در پیشرفت تحصیلی و معنوی آن ها

استاد رشاد در پایان با اشاره به نقش اولیای طلاب در پیشرفت تحصیلی و معنوی آن ها، گفت: از آنجا که حوزه های علمیه کاملا مستقل از دولت اداره می شوند، وظیفه ما به عنوان خادمین طلاب در ایجاد فضایی مناسب برای تحصیل علمی آن ها، سنگین تر شده است. بنابراین از والدین گرامی و معزز طلاب انتظار داریم نهایت همکاری و تعامل را با فرزندان خود و حوزه علمیه داشته باشند. 42/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha