پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
علی رضا سجادپور

حوزه/ در برنامه های نمایشی سیما، نگاه به سبک زندگی ایرانی اسلامی متفکرانه نیست و بیش از اینکه مروج باورها و سبک زندگی اسلامی باشد، مبلغ سبک زندگی غربی است.

علی رضا سجادپور تهیه کننده سینما در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که در برنامه های نمایشی سیما، نگاه به سبک زندگی ایرانی اسلامی متفکرانه نیست، اظهار کرد: آنچه که در برنامه های نمایشی سیما شاهد هستیم، بیش از اینکه مروج باورها و سبک زندگی اسلامی باشد،  مبلغ سبک زندگی غربی است. این اتفاق نیز عموما به دو طریق روی می دهد. در ابتدا نوع پوشش و دکوری که برای بازیگران و محل تصویربرداری انتخاب می شود به هیچ وجه نشانی از اسلامی بودن در خود ندارد.

تبلیغ روابط خارج از هنجار قبل از ازدواج در سریال تلویزیونی

وی افزود: البته ممکن است در ظاهر برخی موارد رعایت شود، اما در بطن چنین توجهی را شاهد نیستیم. برای مثال در سریالی پوشش ظاهری بازیگر مناسب است، اما نوع آرایش وی مطابق بر الگوهای زن مسلمان نیست! مثالی دیگر به سریالی که اخیرا از تلویزیون پخش می گردد مربوط می شود. « دیگری» عنوان این مجموعه است که در آن رابطه خانواده مورد نقد و بررسی قرار می گیرد، اما در همین مجموعه رابطه قبل از ازدواج و ارتباط با نامحرم تبلیغ می شود!

سینما و تلویزیون قابلیت فرهنگ سازی زیادی دارند

مدیر سابق اداره نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شاید سوالی در ذهن پیش بیاید که این گونه راوبط در جامعه امروز امری رایج است. این توجیه به نظرم مقبول نیست، چون رسانه نباید دنباله رو جامعه باشد، بلکه باید برای جامعه فرهنگ سازی کند. این اتفاق قابل دسترسی است، چون تجربه نشان داده، سینما و تلویزیون قابلیت انجام چنین کاری را دارد.

وی برای توضیح فوق چنین مثال زد: دو دهه پیش فیلمی با عنوان «پری» به نمایش عمومی درآمد. به خوبی به یاد دارم پوشش پوشیده بازیگر فیلم، به شدت رواج پیدا کرد و دختران بسیاری چادری شدند، اما امروز در تلویزیون بازیگر چادر به سر می کند، اما آرایشی که دارد، به هیچ وجه با پوشش همخوان نیست.

تهیه کننده فیلم «شکلات تلخ» ادامه داد: مطلب دیگر این که حجاب تنها آن چیزی نیست که در ظاهر می بینیم، بلکه هنجاری است که ریشه در فرهنگ غنی اسلامی دارد. بخشی از این غنای مفهومی به حجاب کلامی بر می گردد، به این معنا که بدانیم به چه طریق با والدین خود سخن گوییم، یا این که پدر و مادرها چگونه با فرزندشان حرف بزنند. این اتفاق متاسفانه در بسیاری از برنامه های نمایشی سیما رخ نمی دهد و ما شاهد بی اخلاقی در آثار نمایشی هستیم.

فرایض و رفتارهای دینی به درستی در تلویزیون تبلیغ شود

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: سبک زندگی اسلامی به نوعی باید تامین کننده نیازهای روحی مردم نیز باشد، منظور این است که فرایض و رفتارهای دینی به درستی در تلویزیون تبلیغ شود، اتفاقی که عموما در جای خود رخ نمی دهد. برای درک بهتر مثالی می زنم، اگر می خواهیم نماز خواندن را در سریالی نشان دهیم، باید بدانیم در چه جایی آن را لحاظ کنیم، والا اگر بخواهیم کلیشه ای به موضوع بپردازیم، به هیچ نقطه مثبتی نخواهیم رسید.

شاخصه های سبک زندگی ایرانی اسلامی

سجادپور در پاسخ به این سوال که جدا از موضوع حجاب چه موضوعات دیگری می تواند مبلغ سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد؟ گفت: شاخصه های سبک زندگی، تمام بخش های زندگی را در بر می گیرد، اما من حجاب را مثال زدم تا نمودی عینی تر برای توضیحاتم باشد، اما از دیگر نشانه می توان به بحث انسان دوستی اشاره کرد.

وی تاکید کرد: مسلمان واقعی فردی است که از حال همسایه خود خبردار باشد. این موضوع در سریال های دهه شصت به نوعی مد نظر قرار می گرفت، اما با گذشت زمان این اتفاق فراموش شد و ما شاهد نوعی بی تفاوتی در رفتار مردم نسبت به هم هستیم. این نشانه دقیقا چیزی است که من از آن به عنوان سبک زندگی غربی نام می برم.

سجادپور در انتهای سخنان خود بیان کرد: اگر بخواهم از رفتاری دیگر به عنوان شاخصه سبک زندگی ایرانی اسلامی نام برم، باید پایبندی به قانون را به عنوان مشخصه مثال زنم. در فیلم ها و سریال های تلویزیون باید سبک زندگی ایرانی اسلامی تبلیغ شود، اما به واقع چنین روشی در برنامه ها نمایشی تلویزیون کمتر مشاهده می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha