پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مصباح عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان، عمامه روحانیت را نماد علم، تقوا، شجاعت، آگاهی، اخلاق و پیشگامی دانست و گفت: طلبه علوم دینی از ابتدای ورود به حوزه با خواست و انگیزه یادگیری و علم آموزی برای خدا مسیر خود را آغاز می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در مراسم عمامه گذاری طلاب حوزه علمیه خراسان، عمامه را نماد علم، تقوا، شجاعت، آگاهی، اخلاق و پیشگامی دانست و ابراز کرد: باید نسبت به حرکت و جایگاه لباس روحانیت توجه کرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به روایت «مَن تَعَلَّمَ للّه وعَمِلَ للّه وعَلَّمَ للّه دُعِيَ في مَلَكوتِ السَّماواتِ عَظيما»، ابراز کرد: محور اصلی در این روایت حرکت به سمت خداوند متعال است.

وی با بیان اینکه طلبه علوم دینی از ابتدای ورود به حوزه با خواست و انگیزه یادگیری و علم آموزی برای خدا مسیر خود را آغاز می کند، گفت: از یک طرف به دوش گرفتن رسالت و تکلیف در این حرکت اهمیت دارد و از سوی دیگر، طلبه برای مادیات و مدرک درس نمی خواند، بلکه هدفش خدمت به دین است.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: وقتی برای خدا کار کنیم و دل انسان الهی شود، همه چیز در برابر این امر و نظر فرد، کوچک خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی یا تاکید بر استفاده از ابزار علم و لزوم تلاش برای فراگیری دروس حوزه، یادآور شد: طلبه علوم دینی به دنبال اهداف کوچک نیست و در کنار کسب علم و دانش، نسبت به تزکیه و تهذیب اهتمام می ورزد و در واقع ویژگی هایی مانند تقوا، عدالت، شجاعت، جهاد و... با همراهی علم یک شخصیت مورد قبول ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه جمله «قل رب زدنی علما» در آیه 114 سوره طه به معنی درخواست از خدا و محور قرار دادن حرکت علمی و معنوی انسان با توجه به ذات حق تعالی است، گفت: اگر حرکت خود را با محور خدایی قرار دهیم، در مسیر تحول قرار می گیریم که حوزه علمیه اینگونه باید باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان توضیح داد: بر اساس همین جمله آیه یاد شده، دانش افزایشی و ارتباط علم با عمل در کنار خدامحوری، مورد تاکید قرار می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با تاکید کرد بر اینکه استاد و سیستم آموزشی باید جامعیت داشته باشند، در غیر این صورت نمی تواند با تک بعدی بودن مفید بود، با اشاره به جمله «الحقنی بالصالحین» در آیه 83 سوره شعرا، اظهار کرد: روحانیتی که به هدف خود یعنی انسان صالح برسد، می تواند تاثیرگذار باشد.

وی، توجه به اخلاق در خانواده و جامعه و در واقع حضور طلاب با عطر اخلاق محمدی در همه عرصه ها را مهم خواند و خطاب به خانواده طلاب گفت: طبق روایت «إِذَا مَاتَ الإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَمَلُهُ إِلا مِنْ ثَلاثٍ : صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ ، أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ ، أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ» نتیجه و پاداش سه دسته از اعمال انسان بعد از مرگش نیز ادامه دارد که روحانیت هر سه این امر داراست.

گفتنی است، در این مراسم ۶۰ تن از طلاب حوزه علمیه خراسان به لباس مقدس روحانیت ملبس شدند.

 انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha