جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ افتتاح مدرسه علمیه حضرت امام جواد علیه السلام

حوزه/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه طلبه انقلابی نسبت به رخ‌دادهای جامعه بی‌تفاوت نیست، گفت: طلبه انقلابی نسبت به مشکلات اخلاقی و معنوی جامعه دغدغه دارد و زمانی که بی‌توجهی نسبت به بیانات رهبری توسط برخی از افراد را مشاهده می‌کند، ناراحت می‌شود و به راهکار فکر می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،  حجت الاسلام والمسلمین  محمود محمدی عراقی در مراسم افتتاحیه مدرسه علمیه امام جواد علیه‌السلام که در سالن اجتماعات این مدرسه  در قم برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس روایتی از امام باقر علیه‌السلام کمالات انسان در سه عنوان تفقه در دین، صبر و برنامه‌ریزی در زندگی خلاصه می‌شود.

وی از فقاهت به معنای دین‌شناسی یاد کرد و افزود: مهم‌ترین گام در راستای تکامل انسان، شناخت دین است به همین علت طلاب مسیر تفقه در دین را به صورت ویژه دنبال می‌کنند؛ صبر نیز به عنوان دومین رکن باید در مبارزه، تحصیل و مقابل وسوسه‌های دشمنی مورد استفاده قرار گیرد.

تولیت مدرسه علمیه مشکات با اشاره به اینکه نظام آموزشی طرح مشکات به عنوان یکی از برنامه‌های تحولی حوزه دستاوردهای بسیاری را به دنبال داشته است، خاطرنشان کرد: اکنون به برکت انقلاب اسلامی و حمایت‌های رهبر انقلاب اسلامی حوزه‌های علمیه در سطوح مختلف در استانه تحول قرار گرفته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه طرح مشکات با یک مدرسه کوچک در تهران از ۱۰ سال گذشته کار خود را آغاز کرده است، عنوان کرد: اکنون پنج مدرسه علمیه در قم و تهران به این طرح اختصاص داده شده است چرا که طرح مشکات با تغییراتی که دنبال داشته تا کنون نظر مراجع تقلید و رهبری را به شیوه مطلوبی جلب کرد است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی از رسیدن به تحول در حوزه به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی بزرگان دینی یاد کرد و گفت: رفع مشکل نبود قرآن و کتب حدیث از جمله نهج‌البلاغه در حوزه‌های علمیه به صورت آزمایشی در طرح مشکات دنبال شده و خروجی مطلوبی نیز به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه بستر توسعه طرح مشکات با عنایت رهبر انقلاب اسلامی فراهم شده است، مطرح کرد: با توجه به اینکه رشد معنویت طلاب به میزان رشد علمی آنها مهم است اگر نتوانیم مربی مورد نیاز را برای رشد معنویت طلاب داشته باشیم، گسترش برنامه‌ها و افزایش طلاب کار درستی نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تفاوت میان حوزه‌های علمیه و مراکز آموزشی را دغدغه‌مند و انقلابی بودن حوزه دانست و اظهار کرد: همانطور که رهبر انقلاب اسلامی نیز تاکیداتی در این مورد داشته‌اند، حوزه باید انقلابی و دغدغه‌مند بماند چرا که در غیر این صورت باید به حوزوی بودن خود شک کنیم.

وی با تاکید بر اینکه طلبه انقلابی نسبت به رخ‌دادهای جامعه بی‌تفاوت نیست، گفت: طلبه انقلابی نسبت به مشکلات اخلاقی و معنوی جامعه دغدغه دارد و زمانی که بی‌توجهی نسبت به بیانات رهبر انقلاب اسلامی توسط برخی از افراد را مشاهده می‌کند، ناراحت می‌شود و به راهکار فکر می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی اصلی‌ترین راهکار اصلاح فرهنگی جامعه را تربیت نیروهای دغدغه‌مند در حوزه‌های علمیه دانست و تصریح کرد: با درست شدن حوزه‌های عملیه، دانشگاه و مدارس نیز درس می‌شوند و مشکلات فرهنگی رفع می‌شود؛ امروزه برخی از حوزویان عالم هستند؛ اما فقط برای رشد خود تلاش می‌کنند به همین علت نسبت به مباحث جامعه و انقلاب توجه لازم را ندارند.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha