سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام مرتضی وافی

حوزه/ حجت الاسلام وافی با بیان اینکه روضه خوان ها نباید از مطالب سست استفاده کنند گفت: استفاده از منابع معتبر، رؤیاهای صادقانه و نکاتی از اهل بیت(ع) و علما در روضه ها بسیار تأثیر گذار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام مرتضی وافی یک شنبه شب در کارگاه آموزشی مبلغان محرم در نمازخانه مدرسه دارالشفا قم که در آستانه ماه های محرم و صفر و اعزام مبلغان به مناطق تبلیغی برگزار شد به آموزش طلاب جوان برای روضه خوانی در این ایام پرداخت.

وی تهیه فیش های روضه خوانی را مورد تاکید قرار داد و گفت: سعی کنید حتی اگر در روضه خوانی صاحب سبک هم شدید توسل های خود را از قبل بنویسید.

مدیر موسسه خانه خورشید بیان کرد: نوشتن مرثیه ها باعث می شود به آنچه می نویسید مسلط شوید.

وی افزود: در هنگام نوشتن فیش، روضه را زمزمه کنید، این کار باعث می شود دقیقاً همان چیزی را که می خواهید بگویید بنویسید. همچنین نوشتن مرثیه باعث می شود که اضافه های مرثیه را حذف کنید.

حجت الاسلام وافی با بیان اینکه اولین قدم در فیش برداری این است که صاحب شخصیتی را که می خواهیم مرثیه او را بخوانیم انتخاب کنیم گفت: برای مثال در شب اول محرم رسم بر این است که روضه مسلم بن عقیل را می خوانیم.

وی افزود: شب دوم معمولاً راجع به ورود به کربلا، شب سوم در رابطه با شام و کوفه و حضرت رقیه و شب چهارم در مورد فرزندان زینب کبرا و اصحاب روضه خوانی می شود.

مدیر موسسه خانه خورشید با بیان اینکه در شب جمعه ای در ایام محرم معمولا روضه اصحاب و روضه حر خوانده می شود گفت: یکی از مسائلی که در هیئت ها باید گفته شود زمینه توبه است؛ باید روضه ها مقدمه تقرب شود و از هر بخشی برای باز کردن باب توبه و بازگشت به خدا استفاده شود.

وی تصریح کرد: معمولاً در دو شب از شب های محرم نام امام حسن مجتبی(ع) گفته می شود چراکه در این شب ها روضه فرزندان این امام همام خوانده می شود.

حجت الاسلام وافی گفت: معمولاً در شب هشتم از دهه محرم روضه حضرت علی اصغر، شب نهم روضه قمر بنی هاشم(ع) و شب دهم روضه سید الشهدا(ع) خوانده می شود.

وی عنوان کرد: روضه وداع را معمولاً برای روز عاشورا انتخاب می کنند و شب عاشورا شام غریبان است و به حضرت زینب(س) اختصاص دارد.

مدیر موسسه خانه خورشید گفت: در روضه ها حتماً مقتل خوانی داشته باشید؛ در مقتل خوانی ها حتما یک جمله مقتل را بنویسید و بخوانید چراکه توجه مردم به مقتل جلب می شود و سپس اضافات آن را حذف کنید.

وی ابراز داشت: خواندن یک یا دو بیت شعر تأثیر بسیاری دارد و برای جاهایی که وقت بیشتری دارید و با توجه به شرایط می توانید ابیات بیشتری را بکار ببرید.

حجت الاسلام وافی گفت: فضای مجازی کار را برای انتخاب شعر مناسب راحت کرده است، شما می توانید با یک جستجوی ساده شعرهای بسیاری را پیدا کنید، سپس شما هستید که باید یک بیت را متناسب با منبر خود انتخاب کنید.

وی تصریح کرد: در روضه ها حتما باید گریزی از روضه داشته باشید، نمی شود یک نفر روضه بخواند ولی یک جمله اخلاقی نگوید.

مدیر موسسه خانه خورشید گفت: نمی شود در روضه ها از عاشورا گفت ولی یادی از مظلومان عالم و شهدا نکرد.

وی با بیان اینکه برای پایان منبر و شروع ذکر مصیبت معمولا سه روش وجود دارد گفت: در روش اول کاملا منبر جدا از ذکر مصیبت است و پس از منبر، روضه خوان شروع به ذکر مصیبت می کند، البته خیلی مهم است که منبر را با همان شخصیت به پایان ببریم.

حجت الاسلام وافی افزود: دومین روش این است که از اواخر منبر کم کم گریز از منبر را شروع می کند و مستمع متوجه می شود که روضه دارد تمام می شود.

وی گفت: مدل سوم برای ایام خاص است مثلاً روز عاشورا یا عصر عاشورا؛ در این ایام خاص، روضه با منبر باید ممزوج باشد.

مدیر موسسه خانه خورشید بیان کرد: بسیار مهم است که روضه خوان برای خود یک پرچم داشته باشد، مرحوم کوثری و دیگر روضه خوانان معروف معمولا عبارتی را مخصوص به خود داشته اند که روضه خود را با آن شروع می کردند.

وی ابراز داشت: انتخاب شعر برای مناجات در روضه بسیار مهم است، در مجلس باید ایجاد زمزمه کنید و اشعاری را بکار ببرید که مردم بتوانند زمزمه کنند.

حجت الاسلام وافی با بیان اینکه روضه خوان ها نباید از مطالب سست استفاده کنند گفت: استفاده از منابع معتبر، رؤیاهای صادقانه و نکاتی از اهل بیت و علما در روضه ها بسیار تأثیر گذار است.

وی با اشاره به نحوه دعا کردن در پایان روضه ها گفت: دعا گفت باید همراه با حساب و کتاب باشد، سعی کنید چند دعا را حفظ کنید. باید سعی کنید دعا متناسب با منبر باشد.

انتهای پیام/313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha